Funkce na sledování článků je dostupná pouze pro přihlášené uživatele.

Fanoušci Slavie

Derby pražských "S": argentinská paralela?

Když jsem sbíral materiál pro napsání tohoto článku, narazil jsem na cestopisné vyprávění jistého fanouška Sparty, který navštívil přímo v Buenos Aires tamní vrchol fotbalové sezony - "superclásico".

Když popisoval oba nejslavnější kluby z hlavního města Argentiny, uvedl doslova: Boca Juniors, nejslavnější klub země, dělnické podhoubí a River Plate, to je taková argentinská Slavia - ubrečení, věčně druzí. Narážky sparťanů je nutno přijímat s nadhledem, ale je pravdou, že možná právě tohle "duchaplné" přirovnání zažehlo mou zvědavost a možná i díky němu nakonec následující malé porovnání vzniklo.

Tak se nám pomalu blíží české "superclásico". Jistě, přirovnání k jednomu z nejslavnějších fotbalových utkání světa je možná nemístné. Z jiného úhlu pohledu se však rivalita mezi argentinskými kluby Boca Juniors a River Plate té "naší" pražské podobá více, než by možná našinec čekal. Nechme stranou návštěvnost, mediální zájem a ostatní těžko srovnatelné aspekty. Vždyť britský list The Observer vyhodnotil v roce 2004 tento fotbalový zápas nejzásadnější akcí (a to nevybíral jen na poli sportovním), kterou by měl člověk spatřit, než zemře. Pokud se detailněji ponoříme do historie obou věhlasných sousedů z Buenos Aires, objevíme paralelu s pražskými "S" již na samém počátku jejich existence. Boca Juniors i River Plate vznikly v chudé přístavní čtvrti zvané La Boca, jejíž převážnou část obyvatelstva tvořili chudí dělníci, často potomci italských přistěhovalců. Klub River Plate vznikl o něco dříve než konkurenční Boca Juniors. Po zhruba 20 letech společného živobytí se River Plate stěhují více na sever do čtvrti Núňez, kterou v té době obývala převážně vyšší střední třída. Máme zde zastavení první - Slavia, starší z dvojice konkurenčních klubů také dlouhá léta měla svůj domov hned vedle sparťanského hájemství na Letné. Roky zde kluby fungovaly takříkajíc vedle sebe, v prostoru průmyslového předměstí, kde žili převážně zaměstnanci továren se svými rodinami. Následoval nedobrovolný poválečný přesun do "lepší" společnosti středostavovských Vršovic.

"Los Millonarios" - přezdívka klubu River Plate. Traduje se, že fanoušci tohoto celku se právě díky historicko-geografickým souvislostem rekrutují převážně z řad vyšší a střední třídy argentinské populace (fandí jim zhruba 33% všech obyvatel Argentiny). Naopak Boca Juniors jsou klubem dělnickým, lidovým, kterému fandí zhruba 40 % všech Argentinců. Hráči a fanoušci Riveru jsou pro ty druhé "gallinas" nebo-li "slepice" a červenobílí naopak neřeknou vyznavačům žlutomodrých barev Bocy jinak než "hnojaři" nebo také "los chanchitos" - "prasátka". Důvod je prostý - prý páchnou jako dělníci v docích a vlastně jako celá čtvrť La Boca. Zastavení druhé - Historická fakta týkající se společenských vrstev, které se nabalovaly na oba pražské kluby, jsou nepopiratelná a v minulosti Spartu i Slavii zformovaly až do dnešních podob. Od založení Sparty a Slavie se skladba příznivců obou klubů poměrně značně odlišovala. Zatímco Slavii fandili spíše intelektuálové, "buržoazie" a vyšší společenské vrstvy, ke Spartě tíhli naopak dělníci a méně vzdělaní lidé (není myšleno nijak posměšně). Některé prameny si toto vysvětlují právě i lokalizací obou klubů, kdy Vršovice a Vinohrady bývaly "historicky" spíše středostavovské čtvrti, zatímco na průmyslových předměstích v Holešovicích a okolí žili převážně zaměstnanci továren se svými rodinami.

V roce 2003 jeden fotbalový fanatik z Anglie jménem Giles Goodhead sepsal a posléze vydal knihu s názvem Us v Them (v češtině vyšla v roce 2004 pod názvem: My proti nim). Putující nadšenec podnikl za účasti svých přátel nebo členů rodiny cestu na osm nejvýznamnějších zápasů světa. Kniha líčí vzrušenou atmosféru nevraživých potyček v městech rozdělených fotbalem - Glasgow, Milán, Buenos Aires nebo Praha. Kapitola o derby Slavie a Sparty přináší unikátní pohled zahraničního pozorovatele na historické pozadí odvěké rivality v pasáži, kdy autor knihy problematiku zasvěceně vysvětluje v letadle cestou do Prahy svému příteli:

"Takže, Sparta a Slavia jsou v podstatě dva nejlepší týmy v Praze. Oba kluby jsou více než sto let staré. Slavia začínala jako (svého druhu) protihabsburský protest, českojazyčné diskuzní společenství v roce osmnáct set něco, tudíž Slavia byla vlastně vždycky intelektuální klub. Sparta naproti tomu měla dělnické kořeny. Klub byl známý jako "Železná Sparta". Když začali studenti v roce 1989 demonstrovat, Slavia jim vyjádřila před zápasem podporu. Tady má celý akt skutečně politické pozadí. Komunisté totiž v roce 1948 tým Slavie rozpustili - její nejlepší hráče si zabrali pro sebe, zbytek ze stadionu vykopli a zakázali jim jméno týmu užívat. Trvalo jim čtyřicet let, než se zase vzchopili. Sparta si jako dělnický tým nevedla nijak špatně, ale vysokoškolské studenty přijímala jen někde v ústraní na zadním dvorku. A zítra se znovu zmaterializuje historický rozkol, který rozdělil ve dvacátém století západní průmyslové společnosti na dvě poloviny - společenská třída mozků proti třídě svalů, bílé límečky proti montérkám - tentokrát v podobě nádherné hry." 

Tolik Giles Goodhead a jeho svérázný pohled na oba nejslavnější české kluby a jejich soupeření. Nerozporuji, že se jedná o popis v mnoha ohledech nepřesný, možná zavádějící a historicky velice zjednodušený, ovšem tento "syrový" pohled poměrů neznalého Angličana v sobě totiž skýtá i nejednu pravdu.

Pro mě osobně je totiž neuvěřitelně přitažlivé, když ruku v ruce s fotbalovým soupeřením kráčí minulost, ozvěna třídního boje nebo rozdílného náboženského vyznání a nevyřízené účty, které ani po desítkách let neztratily nic ze své výbušnosti. Podle mého názoru se právě argentinské "superclásico" našemu velkému derby svou historií a současným společenským postavením obou klubů podobá více, než ostatní slavná světová derby. V Praze nastane den D již tuto sobotu, fanoušci v Buenos Aires se dočkají 5. října. Takže co napsat závěrem? Rivala můžeš ctít, ne však milovat! My proti nim. A dokonce s jedním Argentincem v sešívaném dresu.

Komentáře (98)

Funkce na sledování článků je dostupná pouze pro přihlášené uživatele.

Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení a registrovaní uživatelé. Přihlašte se zde

  1. Re: Derby pražských

    VitK     před 10 lety 25.09.2014 21:51 |  
    0 0

    Fanoušek Sparty má výjimečně pravdu. V Latinské Americe jsem strávil hodně let, tak o tom trochu vím. Boca je skutečně taková Sparta, ať již fanouškovským zázemím, tak podporou, která se jí dostávala z nejvyšších míst. A Argentina není s touto paralelou jediná - v Uruguayi máme derby mezi Peňarolem (Sparta) a Nacionalem (Slavia). V Chile je Spartě podobným mužstvem ColoColo, dělnické mužstvo, ovšem klubovou legitimaci č. 1 měl generál Pinochet, který ostatně pocházel z chudých poměrů.

    • Re: Derby pražských

      Karvi     před 10 lety 25.09.2014 22:01 |  
      0 0

      Díky za zajímavé doplnění, kdyby byl čas a chuť, uvítám podrobnější info. Fotbal v Latinské Americe mě zajímá :-) karvanekj@seznam.cz

      • Re: Derby pražských

        Dobi     před 10 lety 25.09.2014 22:39 |  
        0 0

        Je to pěkné, výstižné, povedené. Možná jen pár malých připomínek. Zjednoduším - ne každý dělník je člověk s nízkým IQ, ne každý tzv. inteligent je génius - pokud třeba (vy)studoval plzeňská práva (stačí mi pohled na jednoho poslance, který tam je od plenek a pochybuji, že třeba někdy pochopí ofsajd...). Já bych Prahu nedělil na "dělnické" a "ostatní" čtvrti. Obě "S" se vztahují k celé Praze, k celému Česku! A teoreticky bylo jedno, že Slavii vyhnali do Vršovic a Sparta se přestěhovala ve 20. letech na Letenské pláni severněji. Ale historie hovoří jasně - Slavia je bohyně Slovanů a klub se k tomu hlásí (pokřik Jude Slavie je tak nejen xenofobní, ale i nesprávný...). A v kritckých dobách se pak lůza přiklání tam, kde cítí své místo. Za války se určitě více hajlovalo na Spartě (Stříbrný), za obrody v 60.letech taková rivalita nebyla, ale vše otevřel Listopad. Když na Letné 25.listopadu 1989 hovořil k davům předseda SSM Hašek, říkal jsem si Mnoooo. Slováci mají krásné slovo "prekabátiť sa...". No, a polistopadový vývoj bohužel přinesl i bezdomovce a lůzu. A ruku na srdce - všichni slávisti nemají svatozář, ale ta lůza překračuje vše na Spartě a strašně kazí pověst i řadě slušných sparťanů. V hledišti, ale i na hřišti, kde běhá třeba netrestaný poturčenec Vácha...

        • Re: Derby pražských

          bongor     před 10 lety 26.09.2014 07:50 |  
          0 0

          Ten článek je velmi zajímavý a v podstatě pravdivý.Jenže za těch sto let se mnohé změnilo.Je tady řada lidí,kteří třeba dělají rukama ale jejich rodiče,nebo prarodiče byli intelektuálové a je tomu tak i naopak.Většinou se náklonnost ke klubu dědí,není to o tom,že fandím Slavii,potom se stanu pomocným dělníkem a začnu fandit rumunovi.A tak se všechny tyhle aspekty všelijak promíchávají.
          Co se inteligence týče,mám vlastní zkušenosti.Já jako slávista z intelektuální rodiny
          jsem se řízením osudu a bolševika nedostal na gympl a začal jsem pracovat jako nevyučený dělník.Hned jsem zaregistroval vysokou intelektuální úroveň dělníků.
          V té fabrice nás bylo 5 slávistů a všichni ostatní byli rudí.Byly tady černé potahy po každém derby,i slovní přestřelky.Nic ale nepřekračovalo meze slušnosti.Tak by to mělo být,dnes však bohužel není a dlouho nebude.

      • Re: Derby pražských

        Barra     před 10 lety 25.09.2014 22:52 |  
        0 0

        Take mam slabost pro latinsko-americky fotbal. Hraci jsou kouzelnici s micem, rozeni technici, nezklamou kdyz dostanou sanci se dostat do Evropy, nepotrebuji adaptaci, hned se uchyti. U Beerschotu jsme jich meli za posledni dekady snad dvacet. Prvni byl Roberto 'Chico' Cabral z Argentiny, z Rosario Central, nasledovali (jen z hlavy) Gustavo Colman, Hernan Losada (briljantni technik, architekt na hristi, Standa Vlcek ho jeste zna z Anderlechtu), Quinteros (vsichni z Argentiny). Vedle nich jsme meli radu hracu z Brazilie, mezi nimi Luciano da Silva (brankar vsech brankaru), Victor de Oliveira, Walker Americo, Wamberto, dale Gary Kagelmacher z Uruguaye. Vsichni znamenali vysoko pridanou hodnotu pro klub, nekteri jako Luciano a Losada byli u nas leta, Gary Kagelmachera ktery byl nejlepsi obrance ktereho jsem kdy videl odesel jiz po pul roce do Monaka, Beerschot vydelal na jeho transferu 1,5 mil EUR, jestli se z hlavy nemylim.

        Tam vidim obrovske moznosti pro Slavii, ten trh nabizi nekonecny pocet vynikajicich hracu, kteri se daji poridit za relativne nizkou cenu.

        • Re: Derby pražských

          Borris     před 10 lety 26.09.2014 01:27 |  
          0 0

          Gary Kagelmacher je odchovanec Realu Madrid pokud se nepletu.

          • Re: Derby pražských

            Barra     před 10 lety 26.09.2014 08:32 |  
            0 0

            Ahoj Borrisi, Kagelmachter byl v Realu na hostovani z uruguajskeho Danubio. U Realu odehral pres 50 zapasu za Castilla, treti ligovou farmu Realu. Beerschpt ho transferoval z Danubia za 800tis EUR. Celkem odehral u nas 51 zapasu, byl kapitanem, promenil 7 penalt, mel 2 assisty.

            • Re: Derby pražských

              klimi     před 10 lety 26.09.2014 08:55 |  
              0 0

              Jen bych upravil to, že Castilla není farma Realu, nýbrž rezervní tým, je v tom malý rozdíl :)))

              • Re: Derby pražských

                Barra     před 10 lety 26.09.2014 09:11 |  
                0 0

                Ano, s farmou jsem pouzil vyraz, ktery se bezne u nad pouziva pro kluby, kde hraji vesmes mladi hraci kteri tam ziskavaji zkusenost, nebo hraci po zraneni. Nejedna se o farmu typu Admira, kde hraje obcas par Slavistu, ale o klub, ktery je 'affiliated' (nevim jak to presne prelozit, pridruzeny, spojeny?) k materskemu klubu.

                • Re: Derby pražských

                  Barra     před 10 lety 26.09.2014 09:22 |  
                  0 0

                  U nad = u nas

        • Re: Derby pražských

          Karvi     před 10 lety 26.09.2014 07:50 |  
          0 0

          Bohužel je v současné době argentinská Primera division značně vybrakovaná soutěž a úroveň některých zápasů je dost špatná :-(

          • Re: Derby pražských

            Barra     před 10 lety 26.09.2014 08:55 |  
            0 0

            Dobre rano Karvi. Mit Argentince v muzstvu je 'in', verim ze z Primera division uz odesli ti nejlepsi. Kluby potrebuji penize, hraci si vydelaji v Evrope vic. Presto si myslim, ze v Argentinii bude v nizsich ligach dost Tavaresu a Boudjemaa's, kteri ve Francii hrali v treti, ctvrte lize, nez byli ve veku 25 let, coz je relativne dost, objeveni a dostali sanci v prvni lize v Cesku, resp. Rumunsku.

            Myslim, ze by pro Slavii stalo za to peclive argentinske ligy sledovat, i ty nizsi. To velke mnozstvi Latino-Americanu bylo u Beerschotu hlavne diky tomu, ze klub poveril sveho byvaleho hrace Lozano, aby sledoval tento kontinent. Juan Lozana Bohorques je syn spanelskych Gastarbeiteru z Belgie. Juan zacal s fotbalem od svych 11 let, hral 6 let za A-cko Beerschotu. Byl to absolutni mistr s micem, rekneme Rosicky v jeho nejlepsich casech v kvadratu. Chtel ho Real Madrid, Beerschot odmitnul transfer. Z trucu odesel ve veku 25 let do americke ligy, hral spolu s Cruijffem za Washington Diplomats, konkurent New York Cosmos mel tehdy jako hvezdy Pele a Beckenbauera. Po roce se vratil do Anderlechtu, aby nasledne ho prece ziskal Real. Neprosadil s prvnim muzstvu a tak se vratil do Anderlechtu.
            Po osklive zlomenine nohy a opakovanem zanetu na miste zlomeniny byl odepsan pro velky fotbal. Pro Beerschot vydelaval jako skaut, zamereny na spanelsko mluvici ligy plus Brazilii obrovske penize. Ted je mimochodem volny, ve ctvrte lize si nemuzeme dovolit mit na soupisce hrace z jizni Ameriky. Mozna je to tip pro Slavii? -:)

            • Re: Derby pražských

              Karvi     před 10 lety 26.09.2014 11:05 |  
              0 0

              Také zdravím a nemohu jinak než souhlasit....

            • Re: Derby pražských

              slaviator     před 10 lety 26.09.2014 18:37 |  
              0 0

              Tady mě docela mrzí, že třeba Slavia nesáhla po Sladjanovi Ašaninovi, který by snad mohl (domnívám se) skautovat pro Slavii na Balkáně - chorvatká, srbská, bosenská, ale i černohorská (Montenegro) liga...

  2. Re: Derby pražských

    Barra     před 10 lety 25.09.2014 21:54 |  
    0 0

    Krasny clanek, Karvi. Dekuji !

    • Re: Derby pražských

      Karvi     před 10 lety 25.09.2014 21:59 |  
      0 0

      Já děkuji za uznání :-)

  3. Re: Derby pražských

    alois_veliky (admin)     před 10 lety 25.09.2014 22:17 |  
    0 0

    Opravdu moc pěkně napsáno. A díky za tip na zajímavou knihu ;)

  4. Re: Derby pražských

    LordEdmund     před 10 lety 25.09.2014 23:32 |  
    0 0

    Díky, díky....Krásně sepsáno a radost mi udělalo i přirovnání RP ke Slavii. River Plate jsem si oblíbil již v minulosti když tu fungoval TV kanál OK3 a dávali tam přenosy z tamní ligy. Ta atmosféra byla naprosto elektrizující a v té době pro nás nepředstavitelná.
    Navíc uvažuji, že "My proti nim" bude další kniha po které v budoucnu sáhnu.

    • Re: Derby pražských

      Karvi     před 10 lety 26.09.2014 07:49 |  
      0 0

      Knížka je to zajímavá, i když některé "mimofotbalové" pasáže jsou na můj vkus příliš zdlouhavé. Kapitola o pražském derby je nicméně ukázková, protože autor nakonec samotné derby prošvihl (na vině byla páteční předehrávka, a on se o přesunu termínu nedozvěděl - bylo to "slavné" derby, které skončilo 4:4). Nakonec s přítelem vyrazili na Bohemku, která hrála s Plzní - takže pro ně opravdu dost drsný zážitek :-D

  5. Re: Derby pražských

    alois_veliky (admin)     před 10 lety 26.09.2014 09:16 |  
    0 0

    OT:

    V dnešním Sportu příloha věnovaná derby. V očekávané sestavě Dosty na pravém beku a Piták pod hrotem. Předpokládám, že mají jako vždy špatné informace, pochybuju, že by Beránek nasadil Pitáka pod hrot a už vůbec si nemyslím, že by Dostál dostal přednost před dr. Dobrotkou.

    Také tam srovnávají obě mužstva post po postu a určují, kdo má více těch "silnějších". Sparta v tomhle souboji vyhrála 8:3, ale některá srovnání jsou docela úsměvná. Třeba že Bičík je lepší Hrubeše nebo ještě zdařilejší - Vácha je lepší než Baéz. (Podobně pokulhává tvrzení, že Juhar je lepší než Costa - i když je pravda, že ten má hodně špatnou sezónu). Obecně mi takové srovnávání přijde jako zhovadilost.

    • Re: Derby pražských

      spino     před 10 lety 26.09.2014 09:25 |  
      0 0

      Pořád nevím, proč je tady Hrubeš tak strašně přeceňován. Ano, na začátku sezóny měl formu, ale tu měl třeba také svého Hanuš, nebo Rakovan, a v dalších zápasech už to nebylo ono. A Hrubeš mě poslední zápasy moc nepřesvědčuje. Naopak třeba zmíněný Rakovan zachytal proti Žižkovu skvěle a šance nedostává.

      Takže srovnání s Bičíkem (byť si myslím, že je také hodně přeceňován a na to, aby chytal za Spartu, je slabý), který má za sebou zahraniční angažmá a vychytaný titul je nesmyslné.

      • Re: Derby pražských

        Barra     před 10 lety 26.09.2014 09:35 |  
        0 0

        Myslim, ze se jasne mluvi o aktualni forme, coz plyne z vyberu Juhara nad Costou. Zahranicni pobyt Bicika nebo to, ze ziskal titul s Libercem tady nehraje.

        • Re: Derby pražských

          spino     před 10 lety 26.09.2014 09:50 |  
          0 0

          U toho brankáře si za tím stojím. Kdyby chytal Berky (ve stejné formě jako před zraněním), tak máme určitě lepšího brankáře, ale takhle teda nevím.

          Costa je určitě slabina Sparty, stejně jako podle mě stoperská dvojice, ale s Juharem bych ho nesrovnával. Každý má nedostatky úplně jinde.

          • Re: Derby pražských

            Barra     před 10 lety 26.09.2014 09:57 |  
            0 0

            Ale Berkovec nechyta. Jo, kdyby Damien Boudjemaa mel formu jakou mel v dubnu...

            • Re: Derby pražských

              alois_veliky (admin)     před 10 lety 26.09.2014 10:06 |  
              0 0

              A co teprv, kdyby Karel Piták měl formu jako pořed deseti lety :)

              • Re: Derby pražských

                Barra     před 10 lety 26.09.2014 10:24 |  
                0 0

                -:)

                Vi se uz, ktery rozhodci bude piskat? Myslim ze to byl Sokrates, ktery psal ze na zapase s Bohemians (?, uz nevim presne) mel byt pritomny byvaly rozhodci, ktery mel zapas sledovat pro Slavii.

                Na takove zapasy jako sobotni by mi vubec nevadil nejaky hostuji zahranicni rozhodci, ktery by zajistoval neutralitu. Nepiskal nas v ne tak daleke minulosti uz nejaky Nemec? Nebo byl to Lubos Michel?

                • Re: Derby pražských

                  AlesJa     před 10 lety 26.09.2014 10:46 |  
                  0 0

                  píská Paták :-(

                • Re: Derby pražských

                  chcipak     před 10 lety 26.09.2014 10:47 |  
                  0 0

                  Luboš Michel taky jedno derby pískal. Němec Michael Weiner pískal derby na podzim 06.

                  • Re: Derby pražských

                    slaviator     před 10 lety 26.09.2014 18:38 |  
                    0 0

                    ...a nepískal špatně, bohužel se ale od toho pro další sezony ustoupilo, což je na jednu stranu škoda, na druhou stranu asi správné - ovšem není správné, že derby pískají dokolečka ti samí problémoví rozhodčí: Jech, Jílek, Královec, Paták...

    • Re: Derby pražských

      vyseptala_analni_sbijecka     před 10 lety 26.09.2014 10:01 |  
      0 0

      a kdo to srovnání dělal, Jakub Konečný? :-)

      • Re: Derby pražských

        slaviator     před 10 lety 26.09.2014 18:42 |  
        0 0

        To by ten článek zněl "jedenáct nejlepších hráčů do derby a jako bonus nejlepších sedm náhradníků Sparty"

  6. Re: Derby pražských

    Eluin (přítel SN)     před 10 lety 26.09.2014 09:46 |  
    0 0

    Díky za zajímavý článek, který mi trochu odlehčil tu napjatou atmosféru před derby.

  7. Re: Derby pražských

    Kara (přítel SN)     před 10 lety 26.09.2014 10:21 |  
    0 0

    Moc pěknej článek, tyhle sociologický poznámky mám moc ráda :) Popravdě by mě dost zajímalo, jak by na tom z hlediska struktury fanoušků z hlediska nějakých základních charakteristik typu věk, pohlaví, vzdělání, pravo-levá/konzervativně-liberální orientace, pracovní zařazení byly ty kluby (myšleno Slavia a Sparta) dnes. Jestli by se fakt potvrdilo, že je tam nějaký třídní základ...

    • Re: Derby pražských

      Karvi     před 10 lety 26.09.2014 10:28 |  
      0 0

      Také to mám moc rád a podobné výstupy by mě zajímaly. Souhlasím s tím, že v současné době se dost rozdílů stírá, ale ten historický základ tam prostě je, to je pro mě patrné už na první pohled :-)

      • Re: Derby pražských

        Kara (přítel SN)     před 10 lety 26.09.2014 10:46 |  
        0 0

        Myslím, že u určité části fanoušků existuje generační přenos, kde by i přenos určitého typu životního stylu dával smysl. Např. pokud se v rodině fanouška A. hodně čte a fandí Slavii, je pravděpodobné, že dítě bude odmalička číst a pokud ho bude zajímat fotbal, bude s fanouškem A. chodit na Slavii. A logicky je možné, že si to dítě třeba najde podobně zaměřenou partnerku/partnera, takže tenhle vzorec bude rozvíjet dál. Samozřejmě složeni té fanouškovské základny může taky napomáhat image klubů.

        • Re: Derby pražských

          Karvi     před 10 lety 26.09.2014 10:59 |  
          0 0

          Lépe bych to nenapsal. V rodině sice nemáme žádné umělce, politiky a ani vysokoškoláků se moc neurodilo :-), ale od malička mě vedli k lásce k literatuře, k historii apod. No a postupně se na mě přenesla i tátova láska ke Slavii. Určitě to souvisí s životním stylem...nejde bagatelizovat, nikdy nic není černobílé, ale určitý rámec to má. Stejně se snažím vychovávat i své dva malé syny a dceru a už teď má Slavia v jejich srdíčkách pevné místo...

          • Re: Derby pražských

            knl66 (přítel SN)     před 10 lety 26.09.2014 14:29 |  
            0 0

            1) Dík za článek, byť vztah S-S poznamenaný jistými stereotypy a zjednodušeními.
            2) Je škoda, že se neudělá sociologický průzkum, jak píše Kara, na téma struktura fanoušků, věková, pohlaví, vzdělání, atd. I z toho důvodu, že by se dalo marketingově využít.
            3) Nevím s tím přenosem... Můj táta nikdy sportu skoro vůbec neholdoval, věčně měl oči zabořené do nějaké knížky či učebnice (zedník mu podal cihlu, táta v ní chtěl listovat). V 70.-80.letech jsem sám začal chodit na Duklu, pak koncem 80.let sám na Slavii. Kluk se mě v jeho 7 letech zeptal, jestli je tady ještě jiný klub než Slavia, já blbě odpověděl, že Sparta. Fandí Spartě, asi rodičovský antagonismus a dětská snaha o seberealizaci. Fotbal v TV nesleduje vůbec, jen čas od času ho vytáhnu do Edenu (teď je mu 15 let), má moji šálu na krku, ale sedí vedle mě a čte si knížku. Když zařvu, zeptá se "Gól?" a čte si dál. Takže s těmi přenosy opatrně. :))

            • Re: Derby pražských

              Kara (přítel SN)     před 10 lety 26.09.2014 14:32 |  
              0 0

              Proto taky píšu, že to může fungovat u části fanoušků, ne u všech ;) A někde to může jít třeba ob generaci :)

              • Re: Derby pražských

                Karvi     před 10 lety 26.09.2014 14:38 |  
                0 0

                tak tak, děda byl kovanej Sparťan, takže táta založil revoltu, která se nás už naštěstí drží třetí generaci :-D

                • Re: Derby pražských

                  postovni (přítel SN)     před 10 lety 26.09.2014 14:47 |  
                  0 0

                  Já na to mám teorii, že je to jak v Harry Potterovi - kdo podědil fandění po tátovi je pureblood a kdo se k tomu dostal jinak je mudblood. Jinak ač nejsem žádnej sexista, tak si myslím, že hraje roli pouze linie otec-syn. Holky se k tomu podle mě často dostanou až přes partnery (s tím že u těch fotbalově věrnejch je poznamená pro další život ten první fanda/partner). Logickej závěr z týhle teorie by byl, že se ty sociální charakteristiky fanouškovské obce danýho klubu udržujou víc u tý pureblood linie, zatímco u mudblood pusobí větší mix důvodů. Například jak se klubu daří v období dětství, kdy jsou lidi nejvíc ovlivnitelný - proto má bohemka teď ideální demografickou (věkovou) strukturu a jsou schopný se zorganizovat - jádro se nabalilo v 80tejch a teď jim je ideálních 35-45 let.

                  • Re: Derby pražských

                    Karvi     před 10 lety 26.09.2014 14:58 |  
                    0 0

                    Zajímavý názor! mým synům je 6 (dvojčata), dceři 9, u nás to šlo nenásilnou cestou, nejdříve hokej, teď už propadli i fotbalu a zatím to tam je. Jsem si ale vědom, že se ještě mohou zvrhnout jinam (zvlášť u holky), avšak tajně doufám, že jejich momentální sešívaná posedlost je napořád. Bývalá manželka fandila Spartě...jsme rozvedení :-) samozřejmě tohle nebyl důvod :-D Zrovna včera v noci jsem jednoho kluka našel v posteli zabaleného do slávistické šály, ráno mi povídá: Tati, vidíš, sem slávista i když spím :-D

                    • Re: Derby pražských

                      Eluin (přítel SN)     před 10 lety 26.09.2014 15:12 |  
                      0 0

                      To je moc hezký příběh:).

                    • Re: Derby pražských

                      knl66 (přítel SN)     před 10 lety 27.09.2014 12:40 |  
                      0 0

                      Tak to muselo potěšit :)

                  • Re: Derby pražských

                    Borris     před 10 lety 26.09.2014 16:39 |  
                    0 0

                    Tak tak. U nás to bylo jasně dané. Děda byl slávista, táta je taky slávista a tak ještě než jsem se narodil, bylo jisto že i já budu slávistou do morku kostí už od kolébky :-) a dodneška jsem tátovi vděčný za dvě věci. Že díky němu už odmalička hraju fotbal a že jsem díky němu odmalička zarytý slávista. A i když je to někdy fakt utrpení, tak na svojí slávistickou krev jsem pyšný. A doteď mám v paměti, jak jsem se vždycky ještě jako malý capart těšil už týden dopředu, když jsme s tátou měly ject do Prahy na Slavii. To byl pro mě vždycky svátek. Miloval jsem ty naše cesty do Prahy na Slavii. A tak jsem rád že jsem to aspoň částečně mohl tátovi vrátit tím, že jsem ho na oplátku pozval na domácí zápas s Arsenalem na vysněnou LM,kvůli které jsme se s tátou tolik natrápily když jsme tam stále nemohli proniknout.

                  • Re: Derby pražských

                    Kara (přítel SN)     před 10 lety 27.09.2014 10:09 |  
                    0 0

                    Myslím, že klubová příslušnost u žen může přijít až s partnerem, ale zájem o fotbal/sport obecně je taky záležitost rodiny. Nicméně zkuste se poptat kotelnic, jak to mají ony ;)

        • Re: Derby pražských

          slaviator     před 10 lety 26.09.2014 18:43 |  
          0 0

          No vidíš, Karo, u nás v rodině jsem slávista jedinej. A naopak je v rodině hodně sparťanů (strejda v 80. a 90. letech jezdil se sparťanským kotlem výjezdy), otec fandil klokanům... A já jsem holt černá ovce fandící Slavii :)

          • Re: Derby pražských

            slaviator     před 10 lety 26.09.2014 18:51 |  
            0 0

            ...a děda z mámy strany mě brával na hokej do Litvínova v podstatě už od kolíbky, znal se jako sám bývalej sportovec s dost tehdy současnejma i bývalejma litvínovskejma hokejistama a trenérama včetně Bubly, Hlinky nebo Růžičky, takže já do nějakých cca patnácti let sice fandil Slavii ve fotbale (díky tomu že jsem náhodou byl na podzim 95 na zápase Slavia-Uherské Hradiště 9:1 a děsně mě ten zápas fascinoval) i v hokeji (díky Růžičkovi, kterej byl prostě bůh /po Naganu jím byl teda i Jágr a Hašek/), ale spíše jsem měl radši ten hokej (koukal na všechny zápasy v TV co se vysílaly od BULY přes MS a evropský turnaje velký čtyřky), v tom 2001-2003 se to přelamovalo a od 2003 doteď jsem byl dohromady asi na pěti hokejových utkání a koukám už v podstatě jen na českej nároďák na MS a OH..., zatímco fotbal... :))

            • Re: Derby pražských

              Karvi     před 10 lety 26.09.2014 19:58 |  
              0 0

              Děkuji za důkaz, že toto je správná cesta. U mě tento hokejovo - fotbalový přerod právě probíhá :-)

              • Re: Derby pražských

                slaviator     před 10 lety 26.09.2014 20:42 |  
                0 0

                Tak at se povede :-) Ale každopádně je vždycky někoho snazší s sebou vzít na hokej než na fotbal, nevím zda proto, ze fotbalová Slavie netahne nebo zda je hokej tím jak tam obecně padá vice branek a tím, ze jsou hráči vice v pohybu dynamičtější... Osobně to spise tipuju na to, ze je to hlavně proto, ze v hokeji nejsou žádné aféry s prodáváním zápasů, není tam žádná berbrovska mafie, hraci tak nesimulujou okate (vetsinou...) liga ma autonomii na svazu a hokej jako takovej ma lepší PR...

                • Re: Derby pražských

                  Karvi     před 10 lety 26.09.2014 20:53 |  
                  0 0

                  jj souhlas a celkově je asi ta atmoška na hokeji například pro dítě atraktivnější - hala, kostka, spousta gólů, hudba v přerušeních, roztleskávačky, maskoti.....na druhou stranu, když při zápase s Hajdukem vtrhli fanoušci na hřiště, tak kluci z toho měli oči navrch hlavy jako na hokeji nikdy :-D

                  • Re: Derby pražských

                    slaviator     před 10 lety 26.09.2014 21:48 |  
                    0 0

                    Tak stačí, až na hokeji někdo přeskočí plexisklo a vběhne na led.. .:))

                    • Re: Derby pražských

                      Karvi     před 10 lety 26.09.2014 23:30 |  
                      0 0

                      Kdepak, tohle už nic nepřebije, už jsou chycení :-) naštěstí .-)

  8. Re: Derby pražských

    Alanor (admin)     před 10 lety 26.09.2014 10:25 |  
    0 0

    Také děkuji za velice zajímavý článek!

  9. OT

    chcipak     před 10 lety 26.09.2014 13:35 |  
    0 0

    OT: v online rozhovcoru s Hyským padlo i vyjádření ke kauze Turyna. jestli je to pravda, tak jen dobře, jak celá věc dopadla (zvlášť s ohledem na příchod momentálně reprezentanta Kuchty). sebetalentovanější hráč se při absenci jakékoli pokory jen těžko prosadí v profesionálním fotbale.

    • Re: OT

      Ravik     před 10 lety 26.09.2014 13:44 |  
      0 0

      Kde je to k přečtení?Díky

        • Re: OT

          travel (přítel SN)     před 10 lety 26.09.2014 14:04 |  
          0 0

          Dovolím si sem dát jeden dotay s odpovědí,který mě yaujal:
          Dobrý den, chtěl bych znát váš názor na "změnu" majitele. Myslíte si že klubu prospěje fakt, že Eden bude konečně patřit Slávii? Almaz Struhár, slávista
          Foto
          První věc, kterou bych rád řekl, tak informace byla předčasně vynesená ven. Spekulace to není, jednání probíhají. Ale nic není dojednáno. Co mám informace, tak pořád se jedná. To může trvat týdny, měsíce a může se také stát, že z toho sejde. Ale spojení majitele klubu a stadionu je podle mě priorita. Vztahy tam nebyly dobré. Slavia se necítí v Edenu jako doma. Využívá minimum prostorů, třeba juniorka se nedostane ani do posilovny. Každý využitý čas na stadionu se musí platit a takhle to nejde. Spojení těchto subjektů by klubu pomohlo.

          • Re: OT

            spino     před 10 lety 26.09.2014 14:27 |  
            0 0

            Dneska zároveň ve Sportu tvrdili, že Kellner kupcem nebude a Rittig a spol. jsou ve stadionu zainteresování a teď jde o to, aby podíl na stadionu získalo město. Moc tomu nerozumím. Připadá mi to jako nesmysl. Když bude Slavia a stadion pod jednou firmou, tak proč by jí spoluvlastnilo město? To by snad ani nešlo. Navíc piero tvrdil, že lobbisté už v transakci nefigurují.

            Asi to bude další článek typu: "Latka odmítl Slavii."

            • Re: OT

              knl66 (přítel SN)     před 10 lety 26.09.2014 14:33 |  
              0 0

              Myslím, že Spart vaří z vody. Je to mediálně zajímavé téma, nic konkrétního nemají a když napíšou "údajně", "prý", "podle našich zdrojů"... bla bla bla, pak zaplácnou místo na stránce, ale nic nového neřeknou. Osobně věřím pierovi.

              • Re: OT

                Pajja55     před 10 lety 26.09.2014 14:56 |  
                0 0

                Tomu bulvárnímu plátku se opravdu nedá věřit, včera tvrdili přesný opak, že podle jejich zdrojů by v pozadí celé transakce mohl být Kellner. A dnes otočí o 180 stupňů.

            • Re: OT

              travel (přítel SN)     před 10 lety 26.09.2014 14:40 |  
              0 0

              Jestli je tohle ,co píšeš spino , pravda,tak by to znamenalo,že vlastníci stadionu jsou páni Kroužecký,Sisák,Rittig,Hrdlička a Pražák.Jestli s těma se míní Řebíček spojit,tak to mě optimismus přechází.

              • Re: OT

                spino     před 10 lety 26.09.2014 14:57 |  
                0 0

                Sport dochází obecně k tomuto závěru: "Stadion a klub se spojil, Řebíček zatím zůstává, mafiáni za stadionem chtějí podojit městskou část o další peníze, zlepšení finanční situace pro kádr se nechystá, na Kellnera zapomeňte."

                Snad to jsou jen kecy. Přitom ještě včera pan Hrabě psal něco úplně jiného.

                • Re: OT

                  travel (přítel SN)     před 10 lety 26.09.2014 15:31 |  
                  0 0

                  Jak už jsem psal,tak sport si už několik let nekupuju,protože jeho úroveň šla rapidně dolů a stal se z něj spart.Přesto mám obavu,že toto může být pravda,těm pánům by to odpovídalo a Slavii rozhodně neprospělo.Strašně rád bych se plet.

                  • Re: OT

                    bongor     před 10 lety 26.09.2014 19:40 |  
                    0 0

                    mně tenhle plátek nesmí ani přes práh.

                • Re: OT

                  Edwardtheiron     před 10 lety 26.09.2014 16:05 |  
                  0 0

                  Zhruba toto ovšem včera psala MFD. Docela mě bavilo, když Sport a MFD citovali "dobře informované zdroje", přičemž každý zdroj uváděl něco úplně jiného...:-)

                  • Re: OT

                    travel (přítel SN)     před 10 lety 26.09.2014 17:54 |  
                    0 0

                    Tak to dnes zřejmě sport převzal od MFD.

      • Re: OT

        Navyseals     před 10 lety 26.09.2014 14:14 |  
        0 0

        chlapec by asi potřeboval proplesknout, navíc zatím to vypadá, že Kuchta je o parník jinde

        • Re: OT

          Navyseals     před 10 lety 26.09.2014 14:24 |  
          0 0

          Jinak jeho osobní facebook profil je taky zajímavej, někdo se ho tam zeptal, proč ho vyhodili ze Slavie a on napsal, protože nikomu nechtěl kouřit péro. A je toho tam daleko víc, třeba "prodám všechny slávistický věci". Je moc dobře, že tenhle klaun je už na místě, kam jemu podobní patří.

          • Re: OT

            spino     před 10 lety 26.09.2014 14:28 |  
            0 0

            Kolik mu vlastně je?

            • Re: OT

              Navyseals     před 10 lety 26.09.2014 14:30 |  
              0 0

              asi 16 a ne moc dlouho

              • Re: OT

                spino     před 10 lety 26.09.2014 14:53 |  
                0 0

                :DDD

                • Re: OT

                  fredydj (přítel SN)     před 10 lety 26.09.2014 19:43 |  
                  0 0

                  Reparat zamnou.
                  2. Ročník predemnou
                  A ted jdu vyklepat hovna

  10. Re: Derby pražských

    Navyseals     před 10 lety 26.09.2014 14:04 |  
    0 0

    Asi jsem byl pár měsíců na jiný planetě. Hyský prezentuje spartu jako jasnýho favorita v top formě. Vždyť hrajou od začátku sezóny tužku a zejtra je klidně můžeme porazit.

    • Re: Derby pražských

      Heretic (přítel SN)     před 10 lety 26.09.2014 14:45 |  
      0 0

      V posledních letech, co se čím dál více objevuje kritika na různé novinářské komentátory, jsem povětšinou nestál v hlavním proudu s negativním názorem. Přišlo mi to ve značné míře správné a objektivní. Ale to jak k tomu zejména ČT (její redaktoři a experti) letos přistupují je nevídané. Vždy jsem si říkal, že se dá realita i tímto směrem vysvětlit a reprodukovat. Teď již však ne. Co zápas, co článek či komentář. To je děs.

    • Re: Derby pražských

      klimi     před 10 lety 26.09.2014 15:19 |  
      0 0

      Zato my hrajeme opravdu kvalitně...Nehrajeme VŮBEC NIC, s fotbalem to nemá nic společného, bránění je žalostné.

      • Re: Derby pražských

        Navyseals     před 10 lety 26.09.2014 15:24 |  
        0 0

        dobře, ale žvásty typu, že se budeme jenom bránit nebo že můžeme jen překvapit mi celkem vadí

        • Re: Derby pražských

          Eluin (přítel SN)     před 10 lety 26.09.2014 15:39 |  
          0 0

          Já se ale také obávám, že to tak bohužel dopadne...

    • Re: Derby pražských

      bububu (přítel SN)     před 10 lety 26.09.2014 16:25 |  
      0 0

      Bohužel, Sparta je vzhledem k současnému rozpoložení obou celků naprosto jasným favoritem! Ale derby je derby a já věřím, že zítra překvapíme. K tomu ovšem budeme muset podat o 180 stupňů odlišný výkon od toho, co jsme předvedli na Bohemce.

  11. Re: Derby pražských

    smely (přítel SN)     před 10 lety 26.09.2014 15:37 |  
    0 0

    z twitteru jedny slapky...je to proste cockot....
    Lukáš Vácha @Vason6
    Derby je svátek , těším se , víc prostě není !! #acs #myjsmesparta #derby #topzapas

    • Re: Derby pražských

      Borris     před 10 lety 26.09.2014 16:21 |  
      0 0

      Doufám že ten sráč zítra dostane pořádnou nakládačku že bude muset o poločase měnit posraný trenky! Jak na place od Alda a především z ochozů a od tribuny Sever. Takže doufám že mu připravíme hodně "bouřlivé" přivítání! U mě osobně už tenhle xindl dávno o parník předstihl Řepku, v mém žebříčku nesnášenlivosti.

      • Re: Derby pražských

        bongor     před 10 lety 26.09.2014 19:38 |  
        0 0

        To u mě zcela jasně taky,větší špína se těžko hledá.Jedině Fšyvok může jakž takž myslet na úspěch to je zrovna taková veš.

        • Re: Derby pražských

          Navyseals     před 10 lety 26.09.2014 19:51 |  
          0 0

          ale Dočkal se mu začíná čím dál víc přibližovat, jeho výlevy a reakce po odpískání jsou až k politování

          • Re: Derby pražských

            steev (přítel SN)     před 10 lety 26.09.2014 21:34 |  
            0 0

            U Vsyvoka se mi postestilo mu to ric vsechno pekne do oci.To bych vam pral videt jak cumel,puvodne si myslel ze chci asi podpis nebo co. Ten byl teda po Lobotomovi jednicka a ted asi culicci.Ale ono je to jedno je to vsechno namyslena pakaz!

            • Re: Derby pražských

              slaviator     před 10 lety 26.09.2014 21:50 |  
              0 0

              Sivoka jsem dřív fakt skoro až bytostně nesnášel, ale nějak to opadlo... Řepka byl sveráz... ale u koho se mi otevírala kudla byl Blažek a je dneska právě Vácha. Pekhart, Dočkal mi nevadili, prostě "stane se", ale culíček Vácha.... uff...

              • Re: Derby pražských

                spino     před 10 lety 26.09.2014 22:11 |  
                0 0

                Řepka je takové zhmotnění ideálního sparťana:

                buranský původ, hulvátství, rasismus, antisemitismus, alkohol, automaty, nevěra, nekontrolované emoce, agresivita, lhaní, krádeže.

                Takže jsem ho měl v jistém smyslu rád, protože reprezentoval ty, proti kterým stojí ideově čistá Slavia. ;)

                Dočkal s Pekhartem mi taky nevadí. Víceméně by mi i bylo jedno, kdyby se ještě někdy objevili ve Slavii.

                Váchismus je opravdu třeba ve Slavii už v mládeži vymýtit, takoví hráči nemohou Slavii vůbec reprezentovat.

                • Re: Derby pražských

                  Tomski     před 10 lety 27.09.2014 10:16 |  
                  0 0

                  ty jsi někdy hrozný idiot :-(

                • Re: Derby pražských

                  Betynka58     před 10 lety 27.09.2014 10:24 |  
                  0 0

                  Tak to já tedy nechci Pekharta ve Slavii nikdy vidět! Jestliže vy jste alergičtí na Váchu, já mám zase rudo před očima jen, když slyším tohle jméno.

              • Re: Derby pražských

                Dobi     před 10 lety 27.09.2014 10:04 |  
                0 0

                Juhar, Balaj, dříve Kadraba a ještě dříve Plánička, který jen toužil po Spartě, ale pak byl slávistou z nejobětavějších... To se stává... I naopak - Pekhart, Dočkal, svým způsobem i (na rok) Košek atd. To se stává, že z nějakých důvodů opustí jeden klub a přejde ke konkurenci, zvláště finance či neshody s trenérem. Nikdy jsem od nich neslyšel zlou slinu na druhý klub. Vlastně i Kisel. Tak by to mělo být - rivalové, ale ne "Vládci Prahy" opírající se o korupci a "zametenou cestičku". Tam patří Blažek, právě nejvýrazněji Vácha, možná i Poborský... A našli by se i další, ale nemáme vždy všechny informace... Zatím, co vím, na Dočkala pískat nebudu, tam se právě projevil "odsun" ze Slavie! Ale Vácha? Pamatuji si Setkání slávistů v roce 2008 v Lázních Bělohrad. Na tradiční besedu dorazil rekonvalescent Fery Dížďal, kterému kariéru zastavil hrubým faulem ex-sparťan Stracený, a rovněž rekonvalescent Vácha. Oběma vyjádřili všichni podporu a přáli uzdravení a zotavení. Dřížďal mluvil fundovaně, Vácha spíše mlčel a nabyl jsem dojmu, že sestavit českou větu je pro něj nadlidský úkol. Ale ne každý se narodil jako Einstein či Goethe... Ale co se z něj stalo?

                • Re: Derby pražských

                  Dobi     před 10 lety 27.09.2014 10:07 |  
                  0 0

                  Dřížďal. Na klávesnici mi blbne někdy "ř"...

                  • Re: Derby pražských

                    travel (přítel SN)     před 10 lety 27.09.2014 11:22 |  
                    0 0

                    Tak jsem se opět, Dobi, přesvědčil,jak je svět malej.Letos jsem byl na Pelješacu a když jsme dělali výlety ,zastavili jsme se taky v Trpanje.Oběd jsme si dali,a to velmi dobrý, v penzionu Antunovič.Jelikož se mi to tam moc líbilo,tak jsem se pak doma podíval,která cestovka tam jezdí.A dělá to např. Vítkovice tours.Dal jsem si recenze a hle z r. 2012 je tam váš velmi kladný příspěvek.Omlouvám se ,že to s fotbalem nesouvisí,ale nedalo mi to,abych vám to nenapsal.

                • Re: Derby pražských

                  slaviator     před 10 lety 27.09.2014 11:21 |  
                  0 0

                  Nebo Abraham. Ať je rapl jaký je, tak když přišel do Slavie tak se z něho novináři snažili vytáhnout něco proti Spartě a on řekl, že ve Spartě byl kamarád s Řepkou a nic na tom nezmění ani jeho přestup do Sparty...

  12. Re: Derby pražských

    jira123     před 10 lety 26.09.2014 16:08 |  
    0 0

    Tak pánové jak to zítra postavíme ? dávám tip :) (Hrubeš , Latka, Bílek ,Juhar ,Dobrotka -Baéz , Černý,Vukadinovič ,Gecov -Budjema , Škoda )

    • Re: Derby pražských

      travel (přítel SN)     před 10 lety 26.09.2014 16:43 |  
      0 0

      Tak to taky zkusím: Hrubeš, Dostál(ach jo), Latka,Bílek,Juhar(radši bych Dobrotku,ale nevěřím tomu),2 DZ Baéz,Zmrhal,před nimi Černý,Boudjemaa,Vukadinovič a na hrotu Škoda.

    • Re: Derby pražských

      slaviator     před 10 lety 26.09.2014 23:48 |  
      0 0

      já budu spokojenej za tuto sestavu:

      brankář co vše vychytá - pravý obránce pilující kraj hřiště; stoper č. 1 s dobrou poziční hrou, vykrýváním a nepouštěním ke střelám; stoper č. 2 s dobrou poziční hrou, vykrýváním a nepouštěním ke střelám; levý obránce pilující kraj hřiště - defenzivní štít vyztužující zálohu - pravý krajní záložník kmitající nahoru dolu a posílající přesné centry do vápna; střední záložník pomáhající defenzivním hráčům a při každé vhodné příležitosti přihrávající směrem dopředu do běhu spoluhráčům přesně na jejich kopačky; levý krajní záložník kmitající nahoru dolu a posílající přesné centry do vápna - podhrotový útočník pomáhající záloze a doplňující útočníka - hrotový útočník bojující o každý centr přilétávající zprava-zleva a střílející z každé nebezpeční pozice.

      Pokud budou hrát tito hráči a budou makat naplno, nemůžeme prohrát! :-)

      • Re: Derby pražských

        spino     před 10 lety 27.09.2014 07:39 |  
        0 0

        No, tak tyhle parametry splňují snad jen Škoda s Latkou.

  13. Re: Derby pražských

    Kuliss9     před 10 lety 27.09.2014 10:55 |  
    0 0

    Náhodou tu knihu od Gilese Godheada v orginále by někdo nevěděl kde stáhnout?

    • Re: Derby pražských

      Karvi     před 10 lety 27.09.2014 12:02 |  
      0 0

      Trochu jsem brouzdal, ale bohužel neobjevil :-( a koukám, že ani v češtině už není k dostání :-(