Evropská liga

Fotbal po Baskicku

Soupeřem červenobílých ve třetím kole ligové fáze Evropské ligy bude Athletic Club de Bilbao. Pojďme se na zvláštní tým ze severu Španělska podívat podrobněji.

Baskicko

Baskicko je autonomní společenství na severu Španělska, mezi Pyrenejemi a Biskajským zálivem. Baskové jsou známí svou odlišností od svých sousedů, hovoří jazykem, který se nepodobá žádné jiné známé řeči. Nikdo neví, odkud přišli, možná to byli původní obyvatelé Pyrenejského poloostrova, podle lebky se však nejspíš geneticky odvozují od člověka kromaňonského. Na severovýchodě dnešního Španělska žijí už od neolitu.

 

Bilbao

Bilbao je největší město této autonomie, leží u Biskajském zálivu na řece Nervión, žije zde přibližně 346 tisíc obyvatel. Bylo založeno zakládací listinou z 15. června 1300, potvrzenou králem Ferdinandem IV. Kastilským na počátku roku 1301 v Burgosu. Poté se začalo na pravém břehu řeky Nerviónu s výstavbou města.

 

Fotbalový klub

Fotbalový klub Athletic Club de Bilbao byl založený 1. ledna 1898 anglickými dělníky a studenty. Klub má přezdívku Leones (Lvi) podle toho, že světec Mames, jemuž je zasvěcen kostel nedaleko stadiónu, byl v římské aréně předhozen lvům, ale ti ho nesežrali.

Klub má jednu významnou zvláštnost, v níž se naprosto odlišuje současným fotbalovým trendům: mohou za něj hrát pouze fotbalisté, kteří se narodili nebo vyrostli v Baskicku. V této politice pokračuje i v éře nákladných transferů hvězd, čímž dosahuje jedinečného vztahu jednoty mezi hráči a fanoušky. V DNA klubu je tato zásada, která je ve Španělsku nazývána „la cantera“, od roku 1911. Tehdy v zápase španělského poháru nasadilo Bilbao do sestavy dva anglické hráče. Soupeř ze San Sebastianu protestoval a Španělský fotbalový svaz mu dal za pravdu. Rozhodl, že v domácím poháru smějí hrát jen Španělé. Šéfové Athleticu pravidlo přijali a ještě zpřísnili tím, že jejich dres můžou oblékat jen Baskové. A drží se toho neuvěřitelných 113 let. To ovšem znamená, že klub si vybírá hráče jen z třímilionové základny. Neposílá skauty do zahraničí. Neutrácí za hráče z jiných koutů světa, ale ani ze Španělska. O to více si však musí hledět svého teritoria od Pyrenejí k Biskajskému zálivu. Má partnerství se 160 místními kluby, od kterých si vybírá talenty. Poslední dobou je toto pravidlo trochu uvolněnější a postačí, když hráč má baskický původ aspoň u jednoho z rodičů. V roce 2011 se tak v klubu objevil jako první hráč tmavé pleti Jonás Ramalho, který má baskickou matku a angolského otce.

 

Znak a historie

První oficiální znak Athletic pochází z roku 1902. Uprostřed modrého a bílého mezikruží byl míč s propletenými písmeny A a C. Modrobílá byla barevná kombinace prvních dresů, které byly inspirovány  Blackburnem Rovers. V roce 1909 klub dospěl k názoru, že potřebuje nové dresy. Jeden baskický student byl v té době v Southamptonu a před svým návratem pořídil 50 červenobíle pruhovaných dresů místního FC. Ve znaku se objevila červenobílá vlajka omotaná okolo balónu a opět propletená písmena A a C.

Jako další znak v pořadí se objevil erb rozpůlený úhlopříčně. Na pravé straně byly červenobílé pruhy s propletenými písmeny, na druhé modrý lem a v něm hlavní atributy znaku města. Pokud Vám tento popis připomíná znak jiného klubu podobného jména, není to náhoda. Atlético Madrid založili roku 1903 baskičtí studenti v Madridu. Až do roku 1921 byl tento klub jakousi pobočkou klubu z Bilbaa a po rozvázání spolupráce si znak ponechal.  

Roku 1922 tak Bilbao představilo znak, který známe dnes. Z erbu zmizela propletená písmena a modrý lem okolo insignií města, přibyly nápisy kolem celého erbu. Tento znak se již nezměnil, pouze v době Frankova režimu musel klub změnit anglický název Athletic club na španělské Atlético. Tudíž od 1.ledna 1942 do 31.června 1972 bylo ve znaku o jedno slovo méně.

Podívejme se ještě blíže na levou část. Najdeme zde starý most San Antón, jehož přeobraz byl postaven ještě před založením města. Poprvé byl přestavěn v roce 1602, ten současný pochází z počátku 20. století. Dále zde máme dva vlky, kteří se do městského znaku dostali z erbu rodu de Haro. Diego López V de Haro (1250-1310) byl hlavním mecenášem při výstavbě města. Posledním symbolem je Guernický strom, který naní vázán k samotnému Bilbau, ale k celému Baskicku.  Jedná se o památný dub, který symbolizuje tradiční práva Basků. Roste před kaplí Casa de Juntas v centru města Guernica. 

 

Úspěchy a poháry

Athletic Club de Bilbao vyhrál španělskou nejvyšší soutěž Primera División osmkrát a španělský královský pohár hned čtyřiadvacetkrát. Poslední titul a dokonce i double zaznamenal v sezóně 1983/84, tedy v době, kdy UEFA ještě regulovala počet cizinců v každém evropském klubu, což ve spojitosti s výše uvedenou filosofií klubu má svou logiku. Další trofej přibyla do síně slávy letos.

Finále španělského poháru se hrálo v Seville. V hledišti i za branami stadionu slavilo výhru nad Mallorcou přes 80 tisíc fanoušků. V Bilbau finále sledoval na velkoplošných obrazovkách vyprodaný stadion Athleticu San Mamés, tedy 53 000 diváků. Klub navázal na tradici oslavy, která byla k vidění naposledy před 40 lety. Slavná loď La Gabarra, nesoucí na kýlu jméno Athletic, opustila Námořní muzeum v Bilbau a vrátila se do vod řeky Nervión. S fotbalisty a pohárem vyrazila z přístavu do města na triumfální jízdu přesně jako v roce 1984.

Prvním výrazným pohárovým úspěchem klubu byla sezóna 1976/77. V poháru UEFA tým nejprve přesvědčivě vyřadil Ujpest a Basilej, posléze svedl vítěznou bitvu s AC Milán (domácí výhra 4:1, venku prohra 1:3). Následoval neméně dramatický duel s Barcelonou (2:1 a 2:2) a v semifinále ještě vyrovnanější souboj s belgickým RWD Molenbeek, který po dvou remízách rozhodl gól vstřelený na hřišti soupeře. Stejné pravidlo rozhodlo i finálový dvojzápas s Juventusem – po venkovní prohře 0:1 domácí vítězství 2:1 na zisk trofeje nestačilo.

Základní skupinu Ligy mistrů v novodobé historii si Bilbao zahrálo dvakrát. V sezóně 1998/99, kdy narazilo na Juventus, Rosenborg a Galatasaray. Ve vyrovnané skupině si tři týmy připsaly osm bodů, Athletic club skončil se šesti body poslední. V sezóně 2014/15 si připsal o bod více, což znamenalo třetí místo za duem Porto-Šachťar Doněck a přesun do Evropské ligy, kde jeho pouť ukončil FC Turín.

Zlatým písmem je v kronikách zapsána sezóna 2011/12, která začala netradičně. Ve čtvrtém předkole Evropské ligy byl Bilbau za soupeře vylosován turecký Trabzonspor. Domácí zápas skončil bez branek, ale k odvetě nedošlo. Tehdejší turecký mistr Fenerbahçe byl Tureckou fotbalovou federací obviněn z ovlivňování zápasů v rámci domácí ligy. UEFA zareagovala vyloučením klubu z Ligy mistrů a následně rozhodla, že jeho místo v základní skupině obsadí vicemistr, tedy Trabzonspor, který mezitím neuspěl v nemistrovské části kvalifikace. To pro Bilbao znamenalo postup do základní skupiny EL bez boje. Štěstí se baskického klubu drželo celou sezónu: ve skupině za sebou nechal Salcburk, PSG i Slovan Bratislava, ve vyřazovací části postupně přešel přes Lokomotiv Moskva, Besiktas, Hannover a v semifinále i přes Valencii. Až v Bukurešťském finále narazil v bratrovražedném souboji. Athlético Madrid mělo ve svých řadách fenoména této soutěže a Radamel Falcao poslal trofej do Madridu.

Z českých klubů se s Bilbaem utkala pouze Sparta v základní skupině EL na podzim 2012. Tehdy Bilbao v Praze podlehlo 1:3 a doma pouze remizovalo 0:0, což v součtu s ostatními výsledky znamenalo, že finalista předchozího ročníku překvapivě končil už po základní skupině. Letos si Bilbao změří síly jak se Slavií, tak s Viktorií Plzeň.  

 

Klubové legendy

Rafael Moreno Aranzadi známý jako Pichichi, hrál za Bilbao v letech 1911-1920. Se Španělskem se dostal do finále LOH 1920. Na stadionu Athletica má bustu, ke které fanoušci dávají květiny, jmenuje se po něm trofej pro nejlepšího střelce španělské ligy. Zemřel v 29 letech na tyfus.

Ještě větší legendo Athletica je Telmo Zarra. Hrál v klubu v letech 1940-1955, ve španělské lize nastřílel 251 branek, což byl rekord, který překonal až Lionel Messi. V dresu Bilbaa získal pětkrát domácí pohár a jednou domácí titul. Na jeho počest uděluje sportovní deník Marca Trofeo Zarra pro nejlepšího střelce domácí ligy španělské národnosti.

José Ángel Iribar Cortajarena strávil v brance Athletica takřka dvacet let (1962-1980). Měl přezdívku El Chopo (Topol). V sezóně 1976/77 se s klubem probojoval do finále Poháru UEFA. Dvakrát s Bilbaem získal španělský pohár (1968/69, 1972/73). V lize s ním dosáhl nejvýše na 2. místo v sezóně 1969/70. Se španělskou reprezentací vyhrál mistrovství Evropy roku 1964. Již jako hráč vyjadřoval ideje baskického nacionalismu, což ho po skončení hráčské kariéry přivedlo do politiky.

Daniel Ruiz-Bazán Justa nastupoval pod zkratkou Dani. Coby kapitán pomohl vyhrát tituly v sezónách 1982/83 a 83/84. Za Bilbao během patnácti let působení nastřílel 199 soutěžních gólů.

Andoni Zubizaretta je sice legendou Barcelony, se kterou získal čtyři tituly, vyhrál PMEZ i PVP. Ještě před přestupem do Katalánska však stihl odchytat šest sezón v Bilbau a načít zde svou sbírku titulů dvěma zářezy.

Julen Guerrero je dalším hráčem který v kariéře hrál výhradně za Athletic Bilbao. Objevil se ve 430 oficiálních zápasech, vstřelil 116 gólů a pomohl k druhému místu v La Lize v sezóně 1997-98. V roce 1994 byl vyhlášen španělským fotbalistou roku.

Fernando Llorente strávil v Athleticu osm let, během té doby nastřílel 85 branek a stal se mistrem světa i Evropy.

Joseba Andoni Etxeberria Lizardi, známý jako Etxeberria začal svou kariéru ve věku 17 let v Realu Sociedad, ovšem po jedné sezóně přestoupil za 3 miliony Eur do Athletica Bilbao. V té době to byla nejvyšší částka za přestup zaplacená za hráče mladšího osmnácti let ve španělském fotbale. Kontroverzní přestup způsobil přerušení formálních vztahů mezi kluby. Zatímco fanoušci san Sebastianu jej považovali za „žoldáka“, který šel za penězi, hráč sám tyto pověsti vyvrátil tím, že další nabídky odmítl a zůstal v Bilbau až do konce kariéry, ve 445 zápasech zaznamenal 88 branek.

V Athleticu díky svému baskickému původu jednu sezónu odehrál i Bixente Lizarazu. Byla to sezóna 1996/97, tedy hned po té, co v dresu svého mateřského klubu Bordeaux nastoupil v semifinále poháru UEFA proti Slavii, ale nebylo to povedené angažmá. Hráč po jedné sezóně, v níž absolvoval pouze šestnáct zápasů, odešel do Bayernu, kde zažil své největší úspěchy.

Českým hráčům je z jasných důvodů start v dresu Bilbaa zapovězen, ale v letech 1954-57 klub trénoval bývalý kapitán Slavie Ferdinand Daučík.

 

Trenér

Ernesto Valverde by klidně mohl být součástí předchozí odstavce. Odchovanec Deportiva Alavés se během své hráčské kariéry přes Espanyol a FC Barcelonu dostal až do Bilbaa, kde působil v letech 1990-96. Během 170 zápasů nastřílel 44 branek, než odešel do týmu RCD Mallorca, kde za rok svou hráčskou kariéru ukončil. To však byl pouze začátek cesty, která se stále vrací do Bilbaa. Hned po skončení kariéry začal v Bilbau pracovat nejprve jako trenér dorostenců, posléze béčka a následně jako asistent u A týmu. Zcela přirozeně v roce 2003 převzal Athletic club jako hlavní trenér a v této pozici vydržel dva roky. Následovalo angažmá v Espanyolu, dvě angažmá v Olympiakosu Pireus, mezi nimi Villareal, potom Valencia a v roce 2013 první návrat do Bilbaa. U kormidla nejbližšího soupeře červenobílých vydržel čtyři roky, než přišlo lano z kategorie neodmítnutelných - z Barcelony. Na horké lavičce katalánského klubu zvládl dvě celé sezóny, během nichž získal dva tituly, odvolán byl uprostřed té třetí v lednu 2020. Druhý návrat do Bilbaa přišel před sezónou 2022/23. S různými přestávkami tedy Ernesto Valverde působí v klubu celkem čtrnáct let z toho osm v pozici hlavního trenéra.

Pozorní čtenáři už určitě vědí, že trenér našeho nejbližšího soupeře už nějakou tu zkušenost se Slavií vedenou Jindřichem Trpišovským má. Byl to právě on, kdo seděl na lavičce Barcelony, když se s ní Slavia utkala v rámci základní skupiny LM na podzim roku 2019.

 

Současný kádr

Největší hvězdou současného kádru Bilbaa je Nico Williams (# 10; 22 let). Účastník letošního Eura je v současné době ve stavu zraněných, ale na zápas se Slavií by měl být k dispozici. Další velkou osobností týmu je jeho bratr Iňaki Williams (#9; 30 let). Oba bratři jsou ghanského původu, narodili se však v Baskicku. Třicetiletý borec byl i prvním hráčem tmavé pleti, který za Athletic skóroval. Zaznamenal i další pozoruhodný počin: odehrál 251 ligových zápasů v řadě, což je více než šestiletá série. Podobně jako spousta hráčů baskického klubu se vyznačuje velkou loajalitou. Je Athleticu oddaný, během let odmítl lukrativní nabídky z celé Evropy. I díky tomu je mezi fanoušky velmi oblíbený a přijali ho za svého.

Gólmanská jednička Simon je zraněna, tudíž v brance dostává přednost Julen Agirrezabala (#13; 23 let). V obraně tvrdí muziku Dani Vivian (#3; 25 let) a Aitor Paredes (#4; 24 let). V záloze se objevují Mikel Jauregizar (#23; 20let), Mikel Vesga (#6; 31 let), či Unai Gómez (#20; 21 let), v útoku naskakuje Gorka Guruzeta (#12; 28 let). Všechno odchovanci, kteří v Athleticu s výjimkou hostování tráví veškerou kariéru.

Jak si baskická sestava poradí s tou internacionálnější slávistickou, se budeme moci přesvědčit ve čtvrtek 24.10. ve 21:00.

Komentáře (46)

Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení a registrovaní uživatelé. Přihlašte se zde

  1. Re: Fotbal po Baskicku

    denydzlSKS     před měsícem 21.10.2024 10:41 |  
    17 0

    Za mně naprosto neuvěřitelný, že v dnešním moderním fotbale ve kterým lítají absurdní sumy za přestupy, dokáže někdo dělat fotbal takhle. Obrovský respekt, že dokážou pravidelně produkovat tolik odchovanců v takové kvalitě, že se pohybují v horních patrech La Ligy.

    Uvidíme, jestli mi sympatie k nim vydrží i po vzájemném zápase:-)

    • Re: Fotbal po Baskicku

      Altona     před 29 dny 23.10.2024 09:17 |  
      2 1

      Žádné strachy, onehdy jsme jim tam dali devítku. Pravda, je to už nějakej ten pátek....

  2. Re: Fotbal po Baskicku

    LukeDo     před měsícem 21.10.2024 10:52 |  
    8 0

    A kdo že bude bránit Nica Williamse ? :-) To bych asi nechtěl .-)

  3. Re: Fotbal po Baskicku

    Ivan     před měsícem 21.10.2024 12:28 |  
    4 1

    Jen tak pro zajímavost, koukl jsem na kurzy a (kupodivu) kurzy na nás v Bilbau a Frankfurtu a na Malmo a Andrlecht u nás jsou všechny skoro stejné. Asi 50% na domázcí, 25% na remízu a hosty. My na PAOKu a Fener u nás jsou taky docela podobné kurzy, zhruba 40-27-33.

    To vypadá na pohodlné umístění v "prostřední skupině". Asi trochu smůla že hrajeme těžké zápasy už teď, v první půlce skupiny, kdy si to Bilbao i Frankfurt ještě musí uhrát.

    • Re: Fotbal po Baskicku

      mis3     před měsícem 21.10.2024 14:04 |  
      7 0

      Hraje se i o první osmičku, takže IMHO budou týmy hrát až do posledního kola. Zejména ty silné to naopak mohou honit až na poslední chvíli.

  4. Fotbal po Baskicku.

    Myšák     před měsícem 21.10.2024 14:43 |  
    17 1

    Velice zajímavé čtení, Karel je pašák!

  5. Re: Fotbal po Baskicku

    Miklos     před měsícem 21.10.2024 15:57 |  
    5 0

    Doufám, že bude hrát Michez po svém počinu v Jablonci :)

  6. Re: Fotbal po Baskicku

    Lunaris     před měsícem 21.10.2024 17:48 |  
    1 0

    Kdo byl první hráč tmavé pleti, co skóroval za Slavii? Myslel jsem, že Chihuri, ale ten tady podle wikipedie gól nedal.
    Jinak tohle musíme v klidu zvládnout, mají základnu ze 3 miliónů kromaňonců, kdežto p. Tykač přivede, na koho si ukáže. Když bude chtít... :-)

      • Re: Fotbal po Baskicku

        kjandourek (admin)     před měsícem 21.10.2024 18:22 |  
        2 3

        Tak záleží na tom, jak si definujeme hráče "tmavé pleti"... Prvním adeptem by mohl být Karim Adippe, který rozhodl zápas s Viktorkou Žižkov 31.8.1998... byl z Uruguaye a byl dejme tomu poněkud snědší, než klasický evropan....
        Pokud bychom si u něj řekli, že ten nesplňuje parametry pro kategorii "hráč tmavé pleti", tak je na řadě Adauto....
        Ani on nebyl klasický hráč tmavé pleti, byl to Brazilec, čili spíše "čokoládový"
        V tom období ještě nějaké góly za Slavii dali Michel Costa a Gaucho, oba taktéž Brazilci, ale podstatně méně tmavé pleti než Adauto....
        A pak už se dostaneme ke dvojici Tijani Belaid + Mickael Tavares, z nichž tedy Belaid byl z Afriky, ale nebyl tak tmavé pleti jako Tavares, který snad měl reprezentovat Kapverdské ostrovy....

    • Re: Fotbal po Baskicku

      Wulfstan (přítel SN)     před měsícem 21.10.2024 18:43 |  
      3 4

      16. 3. 1997 vstřelil gól Teplicím Pavel Horváth. Pravděpodobně to byl jeho první ve Slavii.

  7. Re: Fotbal po Baskicku

    knl66 (přítel SN)     před měsícem 21.10.2024 19:26 |  
    15 0

    No, nedá mně to, abych nevzpomněl na setkání s Baskem z knihy "Rozhovory s Janem Werichem" od Jiřího Janouška.
    * Werich: "Tenkrat ste v cizině těžko narazil na někoho, kdo uměl česky. Leda my na toho Baska."
    * "Na jakého Baska?" podivil jsem se.
    * Werich: "Jeli jsme s Voskovcem z Francie do Biarritzu, úzkokolejnou železnicí, po které jezdí hlavně Baskové. Oni tam žijí na obou stranách francouzsko-španělské hranice. Baskové jsou černí, mají velké frňáky, nosí barety a hrají pelotu. Jeli jsme tedy do Biarritzu a v kupé s námi seděl poslední baskický pasažér. Na předposlední zastávce, kde je křižovatka, vystoupil a zapomněl si ve vlaku fotoaparát. Stál na nástupišti a čekal na připoj. Voskovec stál na plošině, tvářil se, že obdivuje krajinu, a procítěně říkal: "Milý Basku, zapomněl sis ve vlaku aparát. My ti to neřekneme, protože pojedeme do Biarritzu, tam aparát teprve objevíme a předáme konduktérovi. Ty po našem odjezdu zjistíš, že aparát nemáš a budeš čekat, až se tenhle vlak vrátí. On přijede, konduktér ti dá aparát a ty budeš mít radost. Ale teď, teď ti nasereme." Já řval, Voskovec upíral oči do dálky, Bask pokojně čekal. Chvíli to trvalo, pak ten Bask zvedl hlavu a česky řekl: "Tak už mi ho, ty vole, podej."
    -----------------
    Jestli to není pravda, je to aspoň dobře vymyšleno. Tenkrát na Spartu jsem dostal volňáska, byl jsem se podívat a fakt tam snad každý Bask měl ten baret, včetně batolat 3-5 let.


    Komentář byl uživatelem upraven (21.10.2024 19:28) . Zobrazit původní komentář

    • Re: Fotbal po Baskicku

      knl66 (přítel SN)     před měsícem 22.10.2024 08:47 |  
      2 0

      Btw, ani v té zmiňované knížce to nemá pokračování. :/

  8. Re: Fotbal po Baskicku

    o-cab     před měsícem 22.10.2024 09:36 |  
    6 0

    super clanek, diky, jenom si prosim dvakrat oprav komoleni:

    Athletico Madrid založili roku 1903 baskičtí studenti v Madridu.
    Za Athletiko během patnácti let působení nastřílel 199 soutěžních gólů.

  9. Re: Fotbal po Baskicku

    Mijk     před měsícem 22.10.2024 10:45 |  
    8 0

    Uvědomil jsem si, že tyhle zápasy v Evropě jsou pro mě snad jediné, které si fakt užiju a nemám u nich celou dobu tepovku 200 a hrůzu v očích.

  10. Re: Fotbal po Baskicku

    Akuls     před 30 dny 22.10.2024 19:54 |  
    3 0

    Ano, brankář Iribar se španělskou reprezentací vyhrál mistrovství Evropy roku 1964. Hrál též na mistrovství světa 1966. V národním týmu působil v letech 1964-1976 a nastoupil ve 49 zápasech. Zachytal si na podzim 1967 i v Edenu, když v kvalifikaci na ME 1968 porazilo Československo Španělsko gólém A. Horvátha 1:0.


    Komentář byl uživatelem upraven (22.10.2024 20:29) . Zobrazit původní komentář

    • Re: Fotbal po Baskicku

      japoko     před 29 dny 23.10.2024 11:30 |  
      2 1

      Ano, na zápase jsem byl osobně, nebylo plno, seděl jsem na stupíncích pod hodinami!

      • Re: Fotbal po Baskicku

        Akuls     před 29 dny 23.10.2024 12:59 |  
        8 0

        Ovšem je třeba si uvědomit, že oficiálně udávaná kapacita Edenu byla tehdy 42000 diváků, takže bych si tipnul, že takových 30000 lidí tam mohlo být. O takové návštěvě si může dnes nechat na domácích zápasech česká reprezentace jen zdát.
        Já měl to štěstí, že jsem mohl, jako mladší dorostenec, 2. poločas Iribarovi podávat za brankou pod hodinami, tedy u železniční trati, balóny. Dobře jsem tím pádem viděl, že Horváthově prudké, skákavé střele pomohl do sítě drn na hranici malého vápna, od kterého se balón odrazil úplně jinak, než gólman Španělska očekával.
        Jako sběratele autogramů mne velmi potěšila ochota Španělů, se i přes prohru podepisovat, a tak jsem na chodbě před kabinou hostů ve staré dřevěné tribuně získal podpisy celého týmu i s trenérem Domingem Balmanyou, tedy včetně tehdejších hvězd jako byl třeba Amancio, Grosso, Pirri, Sanchiz, Martinez, Gallego i Iribar.


        Komentář byl uživatelem upraven (24.10.2024 11:13) . Zobrazit původní komentář

        • Re: Fotbal po Baskicku

          japoko     před 29 dny 23.10.2024 13:11 |  
          2 1

          Ano, také jsem čekal na hráče za tribunou a dočkal se! S námi se tam zastavil myslím že Adamec!

  11. Re: Fotbal po Baskicku

    Lunaris     před 29 dny 23.10.2024 13:14 |  
    4 16

    Musím říct, že se mi ten nový formát bez skupin a odvet nelíbí. Je to takové bez větších emocí, nevzniká tady žádná rivalita nebo touha oplatit porážku z prvního zápasu. Jeden zápas a pak už toho soupeře člověk neuvidí. Postavení v tabulce fakticky taky nehraje pořádně roli, nevyznám se v tom, nevyvolává to emoce. Za mě celkem o ničem a k tomu ještě dva nesmyslné zápasy navíc.

    • Re: Fotbal po Baskicku

      denydzlSKS     před 29 dny 23.10.2024 13:47 |  
      8 0

      Jsem spíš konzerva, ale tohle mně zatím nějak extra neuráží.
      Za sebe říkám, že se mi to spíš líbí. Taková ta nečitelnost a napětí, jak to vlastně může dopadnout a kolik bodů bude na co stačit. Ta myšlenka, že by mělo být (do posledního kola) o co hrát mi přijde asi správná.
      Dodneška jsem třeba nekouknul na tabulku EL, zatímco v minulém formátu to byl pro mně základ.

      Uvídme, třeba se mi to hned po prvním roce zají a ty neodvety mně budou mrzet..


      Komentář byl uživatelem upraven (23.10.2024 14:04) . Zobrazit původní komentář

      • Re: Fotbal po Baskicku

        Lunaris     před 29 dny 23.10.2024 14:33 |  
        1 4

        To je podle mě ono, doteď ses ani nepodíval na tabulku. Pro mě to symbolizuje to, že do toho člověk prostě není tolik vtažen. Já uvidím, jak to bude pokračovat, ale zatím tomuto projektu teda vůbec nefandím.

        • Re: Fotbal po Baskicku

          martynko     před 28 dny 24.10.2024 19:40 |  
          0 0

          jj, vidím to stejně. Dvojzápasy jsou takové minipříběhy o dvou poločasech (zápasech), kdy každý poločas může být poněkud odlišný (ale také nemusí), a to odle dění a výsledku v prvním zápase a podle situace v tabulce.. pro mě je zajímavé sledovat, jak posléze mužstva reagují...

    • Re: Fotbal po Baskicku

      Slávista 51     před 29 dny 23.10.2024 13:48 |  
      1 1

      Zřejmě to odkoukali od Davis cup -
      bafuňáři si mastej tapsy, ale jinak je to o ničem.

    • Re: Fotbal po Baskicku

      kjandourek (admin)     před 29 dny 23.10.2024 13:57 |  
      13 3

      Já tedy patřím k těm, kterým se to líbí... je to pestřejší na skladbu soupeřů, stejně tak mi nevadí ta rivalita - právě naopak jsme rád, že už se nestane, že by v nějakém zápase pokračoval nějaký nedohraný souboj z minulého kola, ale začíná se nanovo - místo nenávisti a války se hraje fotbal...

      Navíc mi to přijde spravedlivější - ve skupinách se sice hrálo každý s každým, ale taky jsi i z prvního koše mohl chytit dva těžké soupeře a měl jsi po srandě - takhle se ta kvalita soupeřů naředí a máš šanci za všech okolností.....

      Takhle sjme tenkrát dostali v EKL Feyenoord a Union Berlín a najednou vůbec nebylo jisté, zda ze skupiny postoupíme, podobně třeba loni Ajax z prvního koše chytnul ze třetího Brighton a ze druhého Marseille a neměl šanci na postup....

      • Re: Fotbal po Baskicku

        Lunaris     před 29 dny 23.10.2024 14:31 |  
        0 4

        O to sladší ale bylo, že jsme z té skupiny nakonec poměrně v klidu postoupili. A prostě člověk tou skupinou žil, viděl počet bodů, který je potřeba uhrát, mohl sledovat i zápas dalších dvou soupeřů a jednomu z nich třeba držet víc palce. Zápas v Římě jsme si třeba podělali hned v úvodu, aby se ale nakonec v Edenu ukázalo, že nejsme o nic horší než AS Roma. Tohle tady teď není. Je to takové odlidštěné. Ani pořádnou skupinovou šálu ve fanshopu nekoupíš. :-)

        • Re: Fotbal po Baskicku

          kjandourek (admin)     před 29 dny 23.10.2024 14:43 |  
          3 1

          Tak já nemyslel zrovna Řím, ale tu skupinu, kam jsme spadli po vyřazení od Legie.... to jsem si myslel, že EKL bude kvalitou horší než EL a najednou jsme měli ve skupině holandského fenoména a páté mužstvo bundesligy, čili žádná pohoda.... a o rok později jsme dokonce nedokázali ze skupiny ani postoupit, protože nám prostě Kluž a Sivaspor svým "zaparkovaným autobusem" nesedly...
          Věřím tomu, že s letošním systémem bychom postoupili, protože minimálně dva soupeři ze stejného koše, v jakém jsme byli my, by si to s námi rozdali nahoru a dolů a nehráli by to, co Kluž...

          Já na výjezdech kupuji do sbírky půlené šály - uvidím, jestli v Bilbau uspěju :-)

          • Re: Fotbal po Baskicku

            Lunaris     před 29 dny 23.10.2024 14:54 |  
            0 3

            Však já reagoval na tu skupinu s Feyenoordem a Unionem, že byl pak postup o to sladší. Řím jsem tam vsunul až v rámci další myšlenky. Na můj vkus to ale vnímáš moc racionálně, já to beru spíše ze strany fanouškovských emocí, které tam teď tolik pro mě nejsou. a půlená šála už ani nemůže být pořádně půlená, protože tam bude chybět datum a místo konání odvety. Slabota :-)

            • Re: Fotbal po Baskicku

              kjandourek (admin)     před 29 dny 23.10.2024 15:04 |  
              4 2

              Tak každý máme ty emoce jinde.... mě se právě líbí větší množství klubů, které potkáme... pro mě to znamená nutnost nastudovat si více klubů, když o nich píšu články - což je na jednu stranu práce, ale taková, která člověka baví...
              Baví mě na jednom místě v PC shromáždit znaky klubů, se kterými se ten rok hrálo (čili hodně), baví mě, když tady na SN se zvětšuje počet klubů, které SKS za mé fanouškovské éry potkala ...

              • Re: Fotbal po Baskicku

                Lunaris     před 29 dny 23.10.2024 16:52 |  
                0 4

                A ty kluby už se budou jen opakovat, protože jich jen letos potkáme osm. Pak už nebudeš mít o čem psát, jenom budeš tupě klikat na copy paste. Ono tě to doběhne. :-)

      • Re: Fotbal po Baskicku

        Betynka58     před 29 dny 23.10.2024 15:09 |  
        0 0

        A co rozhoduje při stejném počtu bodů? Předpokládám, že skóre, vzájemný zápas dvou mužstev, která spolu hrála, by asi byl úplný nesmysl. Ale o to víc mě překvapilo, že v hokejové Lize mistrů, která má de facto stejný formát, nerozhoduje skóre ale počet vítězných zápasů, což je podle mne úplná kravina (na to např. letos doplatily Pardubice).

        • Re: Fotbal po Baskicku

          kjandourek (admin)     před 29 dny 23.10.2024 15:22 |  
          0 1

          Těch kritérií je tam spousta... dokonce na nějakém stupni je i úspěšnost Tvých soupeřů.... čili když budeš mít stejně bodů jako někdo, kdo hrál s týmy, které nasbíraly o bod méně než Tvoji soupeři, jsi na tom lépe...

      • Re: Fotbal po Baskicku

        žbl68     před 28 dny 24.10.2024 12:50 |  
        0 0

        poslední dobou s Tebou moc nesouhlasím ale zde jednoznačně KJVCŘ resp. KJVCP ... :-)

    • Re: Fotbal po Baskicku

      jipeslav (přítel SN)     před 28 dny 24.10.2024 08:45 |  
      5 0

      Každý formát má své pro i proti. Na tomto novém systému se mi líbí to, že zápasy nejsou svázané příliš taktikou, prostě je potřeba vždy hrát na vítězství, nebo skoro vždy. A tím, že první osmička vynechá ve vyřazovací části první kolo, nebudou v posledních zápasech stavět B týmy, pokud budou někde na hraně postupové osmičky.

      Pro vyznavače předešlého formátu je pak vyřazovací část.

      • Re: Fotbal po Baskicku

        žbl68     před 28 dny 24.10.2024 12:49 |  
        2 0

        přesně :-)

    • Re: Fotbal po Baskicku

      žbl68     před 28 dny 24.10.2024 12:49 |  
      1 0

      někdo má emoce, jiný nemoce :-) ono se to furt rozjíždí počkej až to bude aspon v polovině - mě tedyjako úchyláka přes tabulky a obdivovatele Milana Coena :-) tohle baví - bude rozhodovat každý gol sebemenší detail ... věřím v přímý postup Slavie, pšes play off i Plž no a eMBéčka se musí vytáhnout ...

  12. Re: Fotbal po Baskicku

    Akuls     před 28 dny 24.10.2024 11:21 |  
    3 0

    Delegace rozhodčích:
    Referee
    Morten Krogh DEN
    Assistant referees
    D. Wollenberg Rasmussen DEN
    Bramsen DEN
    Fourth official
    Mads Kristoffersen DEN
    Video Assistant Referee
    Tiago Martins POR
    Assistant Video Assistant Referee
    Aleandro Di Paolo ITA
    Na oficiálním webu SKS se informacím a upoutávkám i k venkovním zápasům Slavie v pohárové Evropě věnují celkem dost, ale ani v jednom z několika článků není uvedena základní informace, a to sice kteří hráči jsou vlastně k zápasu nominováni a s výpravou odcestovali.
    Když tak občas surfuji po webech klubů hrajících evropské poháry, tak tato informace tam nikdy nechybí, stejně tak jako informace o nominaci rozhodčích.


    Komentář byl uživatelem upraven (24.10.2024 14:42) . Zobrazit původní komentář

  13. Re: Fotbal po Baskicku

    žbl68     před 28 dny 24.10.2024 12:46 |  
    1 0

    dnes předvést TOP fotbal , že se i ETA bude před Vami třást strachy (a nemyslím tu Hlineckou :-) ...)
    rozhodně neprohrát ...

    • Re: Fotbal po Baskicku

      Slávista 51     před 28 dny 24.10.2024 15:07 |  
      0 0

      Tak jest !

      • Re: Fotbal po Baskicku

        žbl68     před 27 dny 25.10.2024 09:57 |  
        0 0

        tak bohužel vzadu ok , vepředu bez zubů ...

  14. Re: Fotbal po Baskicku

    lantsmit     před 28 dny 24.10.2024 15:23 |  
    1 1

    https://ibb.co/r5S1Qdw

    Dnes na sebe v Bilbau narazí dva absolutně vyrovnaný týmy.. Tak vysoko jsme to zase pod JiT vytáhli.. ELO rozdíl +72 pro Bilbao odráží jenom to, že mají výhodu domácího stadionu.. Jinak je to 1755 proti našim 1763 bodům. Pro zajímavost byl včera rozdíl mezi City a Spartou 430 ELO (se započtením výhody domácího prostředí). Na naši dnešní neprohru je tak podle ELO hodnocení pravděpodobnost 56%.

  15. Re: Fotbal po Baskicku

    dm52     před 28 dny 24.10.2024 18:53 |  
    3 0

    Na fotkách že stadiónu byl vidět i Douděra. Asi už má po rodinných problémech, když už jezdí s týmem ven. Jsem rád.


    Komentář byl uživatelem upraven (24.10.2024 18:54) . Zobrazit původní komentář

    • Re: Fotbal po Baskicku

      padre     před 28 dny 24.10.2024 19:56 |  
      0 0

      Je v základu