Funkce na sledování článků je dostupná pouze pro přihlášené uživatele.

Aktuality z médií

Komentáře (58)

Funkce na sledování článků je dostupná pouze pro přihlášené uživatele.

Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení a registrovaní uživatelé. Přihlašte se zde

  1. Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

    PetCC     před 6 lety 14.05.2019 15:32 |  
    10 0

    "Bek, který na hřišti operuje v podstatě jako křídelník, byl přitom ještě před deseti lety nevídaným jevem"
    A co teda asi byl Krajčík?
    Pod Jarolímem se tak vlastně vyhrály dva tituly. Záloha nebyli sprinteři, ale technici, kteří uvolňovali místa krajním obráncům.

    • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

      Tochal (přítel SN)     před 6 lety 14.05.2019 15:48 |  
      6 2

      1) Tohle je chytání za slovo – deset let ber rámcově, vyjadřuje to prostě nějaký časový odstup, kdy se začalo pojetí krajního beka měnit.

      2) No a nebylo to právě to, že Jarolím na rozdíl od ostatních tento typ beků používal, čímž jsme trochu předběhli svou dobu (byť třeba Zdeněk Pospěch hrál podobně ve Spartě už před tím)? Stačí se podívat na dvojice krajních beků klubů, které vyhrály tituly po nášem dvojtitulu: Kušnír–Pamić, Rajtoral–Limberský, Gebre Selassie–Fleišman, Kadeřábek–Costa. Bez výjimky velmi ofenzivní hráči, vesměs přeučení krajní záložníci. Mezi beky našim titulům předcházejícícm taky určitě najdeme pár ofenziovních výjimek, většina jich ale budou hlavně obranáři. A například horší kvalita krajních beků je podle mě hlavní příčinou (zatím herního, časem snad i výsledkového) úpadku Plzně v posledních pár letech: Limberský už nestíhá útočit a bránit zároveň, Řezník zas je spíš oním archaickým typem beka–obranáře.

      • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

        cunak     před 6 lety 14.05.2019 16:33 |  
        2 2

        Co třeba Jakubec-Levý v Bohemce 1982 za Pospíchala?

        • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

          kjandourek (admin)     před 6 lety 14.05.2019 16:45 |  
          9 0

          Přesně tak...krajní obránce Jakubec už v roce 1983 byl prototypem moderního obránce... a to nemluvím o tom, že nedávno Julius Bielik v nějakém rozhovoru vzpomínal, jak mu Václav Ježek počítal centry a jak jich ve dvacáté minutě neměl minimálně pět, tak byl hukot...

          Lidí, kteří předběhli dobu bylo.... a nějaký pamětník určitě přidá vzpomínku na Honzu Lálu, o kterém se také vyprávělo, že byl na svou dobu velice útočným bekem :-)

          • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

            Cross     před 6 lety 18.05.2019 22:04 |  
            0 2

            Takhle hrál pravý bek Pivarník ve Slovanu Bratislava a v repre už v 70. Letech. Vubec netvrdím, že byl první nebo, ze byl průkopník. Brousil lajnu jako šílenec. Sprint a pak prudkÿ míč do vápna.

        • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

          wimpy     před 6 lety 14.05.2019 16:45 |  
          1 0

          Tenkrát se hrálo 4-3-3, krajní beci nemohli lítat po křídle tak, jako dnes.

        • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

          smely (přítel SN)     před 6 lety 14.05.2019 17:07 |  
          2 0

          covece Levy byl takovej univerzal ,kterym lepili kde co, většinou v ty mistrovsky sezone ( 1983) hral na levym beku Jiri Ondra...Jakubec byl skvelej, slo mu pak zdravi doprdele ( něco se strednim uchem, mel potize s rovnovahou) ...voni tenkrat klokani meli celej ten tym supr ( Chaloupka, Micinec, Prokes, Prilozny...) a hlavne Pospichala, no...

        • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

          Tochal (přítel SN)     před 6 lety 14.05.2019 17:16 |  
          0 0

          Jo, to jsem měl na nějaké sledování fotbalu ještě tak 16 let čas :D

          Ale tak někdo, kdo předběhne dobu, se najde vždycky. A zároveň v některých věcech je holt předběhnout dobu snažší – zrovna třeba v chodeckém fotbale 60.–80. let mohl vyniknout každý jen trochu atletičtější typ, když k tomu dostal od trenérů důvěru.

          • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

            wimpy     před 6 lety 14.05.2019 17:29 |  
            0 2

            A přitom nevynikali. Zrovna třeba hráči Pospíchalovy Bohemky naběhali za zápas zřejmě víc kilometrů a ve vě+tší rychlosti, než kterejkoli náš tým dneska. :-)

          • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

            golfer     před 6 lety 14.05.2019 22:33 |  
            0 0

            Takže JiT nevynalezl Ameriku. Prostě do toho svého týmu vybírá pouze ty typy, kteří se blíží těmto atletickým typům, k tomu zdědil a ví, že k tomu potřebuje pár pomalejších techniků (ale opravdu jen pár) a má prima základní mužstvo. K tomu dodá mraky psychologye, aby to drželo pohromadě a vybere několik pomocníků se stejným názorem a podobnými schopnostmi a má Slavii pohromadě. A moc dobře ví, aby to posunul na úroveň Liverpoolu, musel by najít hráče, kteří by toto dokázali tvořit ve dvojnásobné hodnotě po většinu sezony. Toť sportovní úroveň, bez ohledu na finance .

            • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

              golfer     před 6 lety 14.05.2019 22:36 |  
              0 0

              sorry - psychologie

        • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

          eye     před 6 lety 14.05.2019 17:24 |  
          0 0

          Ano, v knížce Fotbal nemá logiku Pospíchal tu hru ofenzivních krajních obránců, falešných křídel, vyzdvihuje jako jedno z tajemství úspěchů tehdejší Bohemky. Tuším, že i Ondra to v Bohemce také hrával.

  2. Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

    zeleznik2     před 6 lety 14.05.2019 17:08 |  
    0 1

    Fotbal se sice mění, ale hráči typu Frýdka jsou zde pořád...

    • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

      PetCC     před 6 lety 14.05.2019 18:10 |  
      4 1

      A když jeden Frýdek zmizí, druhý se po čase zase objeví :-)

      Člověk se až diví, jak se povaha může tak moc podědit.

      • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

        pehacko     před 6 lety 14.05.2019 18:43 |  
        11 1

        ze zmrda muze vyrust zase jen zmrd a proto je jich plny svet!

        • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

          dalislavista     před 6 lety 14.05.2019 20:51 |  
          7 0

          A v tomto případě bych ještě doplnil o slovo zákeřný...

          • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

            Edenjejenjeden     před 6 lety 14.05.2019 21:03 |  
            6 0

            ....a ubrečený....

            • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

              pehacko     před 6 lety 15.05.2019 06:14 |  
              5 0

              a hlavne kanga znamena gabonsky frydek!!!

              • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

                bongor     před 6 lety 15.05.2019 10:57 |  
                6 0

                Taky už o nich existuje známá lidovka "Okolo Frýdků cestička".Tam si neznámý lidový textař dobře všiml,že se tihle nekopové dají pohodlně obejít.A v reakci na tuto píseň tito omezenci tak prasej.

                • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

                  pehacko     před 6 lety 15.05.2019 12:12 |  
                  0 0

                  to je nejake divne, ja to znam s dalnici! cesticka je mala

              • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

                smely (přítel SN)     před 6 lety 15.05.2019 13:15 |  
                1 0

                frydek znamena gabonsky curak

        • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

          dubas     před 6 lety 15.05.2019 06:43 |  
          4 0

          Akorát, že synátor co se tohoto týče fotra překonal, ale fotbalově mu nesahá ani po kotníky.

          • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

            pehacko     před 6 lety 15.05.2019 07:10 |  
            3 0

            to mas svatou pravdu! chtelo by to na nej poslat mladeho rehaka!

  3. Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

    SKEP     před 6 lety 14.05.2019 18:16 |  
    3 0

    Analytik Dobiaš vysoko hodnotí, mimo jiných, i Lukáše Bartošáka. Nevím, jsou to jen data... Já to z ochozů viděl takto:
    Během angažmá na Žižkově byl Bartošák, v profesionálním fotbale začínajícím koučem Trpišovským, přeškolen na dnes tak moderní pozici halfbeka. A skutečně, o centry z jeho kopaček nouze nebyla. Nicméně praxe na Viktorce vypadala zpravidla takto - Bartošák se z postu krajního obránce pokoušel, dle popisu práce, pronikat hluboko do defensivy soupeře a sypat centry před jeho branku. Potud vše v nejlepším pořádku. Nicméně nezřídka býval následně ve svém prostoru "přehrán" a jeho tým inkasoval, kulantně řečeno, laciný gól. Ano, Bartošák sice aktivně centroval, ale také mnohdy poskytoval přemíru volnosti a prostoru tradičním druholigovým borcům kalibru Mrázka, Smoly, Žondry či Míly Strnada. I samotný Trpišák prohlásil, že Bartošák není ortodoxní back ani typický křídelník a rizika na jeho straně hřiště si plně uvědomuje. Pouze doplním, že později Bartošák ochutnal nejen nejvyšší domácí soutěž, ale i Evropskou ligu a to hned dvojnásobně v barvách Liberce a Zlína. Tedy chci říct, že holá data a to, co vidíme na vlastní oči z tribuny, nemusí vždy úplně ladit.

  4. Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

    pinochet     před 6 lety 14.05.2019 18:50 |  
    0 4

    Dobiáš a Pivarník tohle hráli před 50. lety.

    • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

      eye     před 6 lety 14.05.2019 21:18 |  
      0 3

      Dobiáš spíš vyvážel míč, ne? To je trochu něco jiného. Třeba Ašanin, ač stoper, se třeba 2x, 3x za zápas pustil dopředu, prostě zaútočil, když se během hry otevřel prostor.

      • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

        wimpy     před 6 lety 14.05.2019 21:32 |  
        7 0

        Co všichni máte s tím Ašaninem na stoperu? Vždyť hrál krajního beka.

        • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

          slaviator     před 6 lety 14.05.2019 23:25 |  
          0 1

          Pletou si ho s Ante Araćicem

        • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

          kjandourek (admin)     před 6 lety 14.05.2019 23:35 |  
          5 0

          Ašanin hrál vždycky jednoho z předstoperů. Tzv. Bodyguard před liberem... kraje v té době obstarávali krajní záložníci...

          • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

            wimpy     před 6 lety 14.05.2019 23:46 |  
            1 1

            Ano, experimenty 3-5-2 tehdy byly, posledního hrál tuším Hyský, před nimi Ašanin s někým. V klasické sestavě na čtyři beky hrával zprava.

            • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

              kjandourek (admin)     před 6 lety 14.05.2019 23:55 |  
              2 1

              Právě naopak... tehdy se takhle hrálo... poslední (Kozel) před ním dva předstopeři (v mistrovské sezóně Suchopárek, Pěnička, posléze Honzu vystřídal právě Ašanin) a pětičlenná záloha, kde kraje musely zvládat obranu i útok.. u nás je hráli Lerch vpravo a Pavel Novotný vlevo...

              Naopak netradičně v těžkých zápasech Cipro občas nasadil předstopery tři... To k nim přibyl Hyský, nebo Hunal na úkor hráče že středu zálohy, ale nikdo z nich nehrál krajního beka, všichni osobně bránili soupeřovy útočníky a nejofenzivnějšího halva...

              • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

                wimpy     před 6 lety 15.05.2019 00:04 |  
                4 2

                Stoper a před ním tři předstopeři, to jde sotva odlišit od čtyřech obránců. A Ašanin byl na kraji :-)))

                • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

                  kjandourek (admin)     před 6 lety 15.05.2019 09:28 |  
                  5 0

                  Právě že vůbec ne - krajní bek zdrhá po křídle a centruje a to tedy Ašanin fakt nebyl.... ten hrál čistě osobku na jednoho z útočníků

                  V mistrovské sezóně byla ideální sestava tahle: Stejkal - Kozel - Suchopárek, Pěnička - Lerch, Poborský, Bejbl, Krištofík (nebo Šmejkal), Pavel Novotný - Šmicer Vágner... S tím, že kraje hráli Lerch a Novotný, Suchopárek s Pěničkou osobně střežili soupeřovy útočníky, Bejbl byl DZ a Poborák s Krištofíkem, či Šmejkalem tvořili hru....

                  V létě odešli Šmicer, Suchopárek, Poborský a Bejbl, do toho se tradičně zranil Kozel a na jejich místa přišli Vácha do útoku, Ulich místo Poboráka, Kubík a Ašanin nahradili Kozla se Suchopárkem, Lasota nakonec nahradil Bejbla na postu DZ a po průseru v předkole LM se na Slovensko vrátil Krištofík s tím, že jsme místo něj přivedli z Jablonce Horvátha....

                  Nakonec byla ideální sestava té sezóny asi takhle: Stejskal - Kubík - Ašanin, Pěnička - Lerch, Ulich, Lasota, Horváth, Pavel Novotný - Vágner, Vácha

                • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

                  bramburek (přítel SN)     před 6 lety 15.05.2019 12:10 |  
                  1 1

                  Wimpy, Kája má v tomto pravdu... v těch letech se hrálo na libera a dva předstopery, a přesně s těma hráčema a rozestavením jak píše... systém čtyř obránců v jedný lajně zkoušel poprvý ve Slavii, potažmo i v ČR, Hřebík někdy tuším v sezoně 98/99, po té kdy s tímhle systémem jako první měli úspěch Francouzi na domácím MS 98...

                  Ale u nás ve Slavii ten přechod na úplně jiný bránění mělo velký porodní bolesti, dostávali jsme hodně gólů, a trpělivost s tím nebyla, Hřebík byl vyhozen... a s dalšími trenéry jsme zase začali hrát s liberem, a na čtyřobráncovej v jedný řadě jsme definitivně přešli až o několik let potom, kdy už tím začali hrát postupně skoro všechny týmy...

                  • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

                    wimpy     před 6 lety 15.05.2019 12:39 |  
                    0 2

                    Ale já nemluvím o čtyřech obráncích v jedný řadě, od té doby, co se zrušil WM systém a hrálo se buď 4-3-3 nebo 4-4-2, hrála čtyřčlená obrana tak, že vprostřed byl stoper a předstoper, a na krajích krajní beci. Krajní beci většinou bránili křídla a nelítali po lajnách. A když lítali, fungovalo to tak, že za ně zastoupil krajní záložník v obraně, takže to byla vlastně jen momentální výměna postů, chlap za chlapa.

                    • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

                      kjandourek (admin)     před 6 lety 15.05.2019 13:19 |  
                      3 0

                      V tom případě ti nějak unikl začátek devadesátých let, nebo tedy spíše přelom osmdesátých a devadesátých let.... kdy obrany zareagovali na změnu počtu útočníků ze tří na dva...

                      Přesně jak píšeš systém 4-3-3 byl založen na tom, že krajní beci většinou bránili křídla ... to přestalo mít úspěch v okamžiku, kdy útok přestaly tvořit ortodoxní pravé a levé křídlo a jeden střední útočník a začalo se hrát na dva rovnocené útočníky... už nestačilo bránit na křídle, protože se ti dva různě prohazovali a sbíhali si každý jinam...

                      Takže se začalo hrát jakýmsi stylem 1-2-5-2, který se tedy v sestavách rozepisoval jako 3-5-2 s tím, že prostřední z těch beků hrál libera.... Už v roce 1990 jsme na MS v Itálii takhle hráli: Stejskal - Kocian - Kadlec, Straka - Bílek, Kubík, Chovanec, Hašek, Moravčík - Skuhravý, Knoflíček

                      A přesně jak ti píše Brambůrek, z tohoto systému se přecházelo na čtyři obránce v jedné lajně v roce 1998, kdy na MS uspěly jenom týmy, které jej zvládly... třeba Němci vypadli už ve čtvrtfinále...

                      • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

                        wimpy     před 6 lety 15.05.2019 13:34 |  
                        0 2

                        Ale jo, já s tebou souhlasím v tom, že tehdy se začali bránit dva útočníci a ti krajní beci se stáhli víc k nim a nestáli u lajny. Ti útočníci taky operovali na své půlce hřiště a obvykle když se jeden stáhl hodně doprostřed, převzal si ho ten, který předtím plnil funkci předstopera. Krajní bek pak bránil prostor.

                        • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

                          kjandourek (admin)     před 6 lety 15.05.2019 13:49 |  
                          3 0

                          Hele fakt ne... hrálo se na posledního, před ním dva (někdy tři) bodyguardi - osobní hlídači útočníků soupeře - a kraje obstarávali kompletně záložníci... a ano, ze zečátku se na tyto posty museli přeučit bývalí krajní obránci.

                          my jsme to začali hrát s nástupem Korbela v roce 1991... posledního hrál Juraško, před ním Suchopárek a Pěnička, případně Šilhavý... kraje obstarávali Petrouš a Praženica, což byli původem krajní obránci....

                          Po Korbelově odchodu Juraškovu roli převzal Hipp a po něm Kozel.... případně to zvládal Suchopárek... on a Pěnička na svých předstoperských postech zůstali až do titulu 1996, když nemohli, hrál tam Hyský, Hunal, výjimečně Pavel Novotný a do svého odchodu Šilhavý... A na tento post taky v roce 1996 přišel a až do roku 1998 tam hrál i Ašanin... půl roku po něm přišel i Petr Vlček, který ten samý post hrál do roku 2000.

                          Kraje postupně hráli Holota, Petrouš, Praženica, Lerch, Vávra, Pavel Novotný, objevoval se tam Šmejkal... po titulu potom Kuchař, či Skála...

                          • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

                            wimpy     před 6 lety 15.05.2019 14:00 |  
                            0 0

                            Dobře, Karola Praženicu mám taky zafixovaného jako typického krajního beka. Ona je jedna věc, jak je to napsané na papíře a druhá, jaké mají úkoly na hřišti. Ašanin bránil útočníka, většinou toho na levé straně.

                            • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

                              kjandourek (admin)     před 6 lety 15.05.2019 14:21 |  
                              1 0

                              Ano, z těch dvou hrál většinou toho pravého... a protože se obrana psala zprava, tak býval psaný jako první po gólmanovi...

                              Takhle vypadala první kola sezóny 1996/7:

                              1.kolo: Stejskal - Ašanin, Kubík, Hyský - Lerch, Vávra, Lasota, Šmejkal, Novotný - Vácha, Vágner...
                              2.kolo: Stejskal - Ašanin, Kubík, Novotný - Lerch, Vávra, Lasota, Horváth, Šmejkal - Vácha, Vágner...
                              3.kolo: Stejskal - Pěnička, Kubík, Ašanin - Lerch, Ulich, Lasota, Horváth, Jindráček - Vácha, Vágner...
                              4.kolo: Stejskal - Ašanin, Kubík, Hunal - Lerch, Ulich, Lasota, Horváth, Pěnička - Vácha, Jindráček...
                              5.kolo: Stejskal - Ašanin, Kubík, Hyský - Lerch, Ulich, Lukáš Jarolím, Horváth, Novotný - Vácha, Vávra...
                              a 6.kolo - derby: Stejskal - Ašanin, Kubík, Hyský - Lerch, Ulich, Pěnička, Horváth, Šmejkal, Novotný - Vágner... a tady si myslím, že Pěnička (byť psaný v záloze) hrál toho třetího předstopera... jenom tak mimochodem urvali jsme plichtu 1:1, když po vlastním gólu Novotného vyrovnával střídající Vávra... :-)

                              • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

                                wimpy     před 6 lety 15.05.2019 14:28 |  
                                0 1

                                Takže vlastně stoper Kubík, před ním Pěnička, vpravo Ašanin a vlevo Hyský. :-)
                                My se nakonec někde sejdem :-)))

                                • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

                                  kjandourek (admin)     před 6 lety 15.05.2019 14:35 |  
                                  2 0

                                  V jednom zápase.... a nebylo to "úplně vpravo Ašanin, uprostřed Pěna a úplně vlevo Hyský"... Ašanin hrál na Siegla, Hyský na Lokvence a Pěna na Zdeňka Svobodu... ať už se hli, kamkoliv... vpravo hrál Lerch a vlevo Novotný... a ti se tam potkávali zase se soupeřovými krajními hráči: Mistrem a V.Svobodou :-)

                                  • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

                                    wimpy     před 6 lety 15.05.2019 14:44 |  
                                    0 0

                                    Dobře, já souhlasím, že v devadesátkách už se to nehrálo tak ortodoxně, jako deset let před tím. :-) Prostě za stopery považuji ty, co brání ve středu hřiště a na kraje se dostanou výjimečně (samozřejmě se to nedá vztahovat na dnešní variantu obránců vedle sebe stojících). Jestli hráče, kterej bránil útočníka nazveme krajním, nebo předstoperem, je věc jiná, ale neměli za úkol bránit střed obrany.

                                    • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

                                      kjandourek (admin)     před 6 lety 15.05.2019 14:50 |  
                                      2 0

                                      No to měli.... respektive tedy měli za úkol bránit útočníka a ten většinu času trávil na ose hřiště, takže bránili střed obrany...

                                      hele... to bylo období, kdy mi bylo dvacet - to jsem ten fotbal hltal podstatně více, než o deset let později, kdy se mi narodily děti a fotbal se dostal na druhou kolej :-)

                                      • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

                                        wimpy     před 6 lety 15.05.2019 14:56 |  
                                        0 1

                                        Ti útočníci byli dva, takže nehráli na ose hřiště. Tehdy mi bylo přes dvacet, fotbal jsem hrál, o přebírání útočníků předstoperem tedy mluvím z praxe. Je pravda, že na ligové úrovni už se více experimentovalo s taktikou, na úrovni divize se pořád jelo z osmdesátek. :-)

                                        • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

                                          kjandourek (admin)     před 6 lety 15.05.2019 15:40 |  
                                          1 0

                                          Jasně, ale prohazovali se mezi sebou a ti dva běhali s nimi přes střed hřiště - ti obránci byli bráni jako středoví s tím, že je zajišťoval za nimi ještě jeden, zvaný libero...

                                          a současný systém se čtyřmi obránci je o tom, že z těhle obránců se stali ti dva středoví.... jenom už nejsou jištění, jakmile se útočník dostane za ně, je zle... ušetřené libero se posunulo do zálohy a krajní záložníci se opět vrátili do obrany...

                                          Kdybychom přesunuli o dvacet pět let do minulosti náš současný tým, tak Deli bude hrát libero a Ngadeu s Kúdelou předstopery... Na krajích by byli Coufal a Bořil, uprostřed Souček, Hušbauer, Stoch a na hrotu by vedle sebe museli být Škoda a van Buren (pokud by se tím přesunem neuzdravil Tecl :-))

                                        • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

                                          Boss82     před 6 lety 15.05.2019 23:10 |  
                                          1 1

                                          Ty ale mluvíš o hodně starém systému se čtyřmi obránci, kteří měli role rozdělené takto: vzadu stoper a před ním pravý obránce, předstoper, levý obránce.

                                          Ale v 90. letech se hrálo v lize jinak. Hrálo se na 3 obránce, přičemž posledním hráčem bylo tzv. libero a před ním dva stopeři, neboli střední obránci. Tito stopeři určitě nehráli u kraje, ale na středu hřiště protože osobně hlídali útočníky soupeře. Ve Slavii to v polovině 90. let byly J. Suchopárek a M. Pěnička, Suchopárka pak nahradil S. Ašanin a Pěničku P. Vlček. Libera hrával ve většině zápasů L. Kozel.

                    • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

                      bramburek (přítel SN)     před 6 lety 15.05.2019 13:36 |  
                      2 0

                      jasně, chápu co myslíš... ale v tý době jsme opravdu hráli na tři obránce - 1 libero a 2 předstopery... a jedním z těch předstoperů byl Sladjan Ašanin… já ho úplně zbožňoval, skvělej šlachovitej obránce s výborným čtením hry a silnej v osobních soubojích... tenkrát to byl v naší lize docela úkaz... něco jako teď Sajmon s Míšou...

                      • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

                        kjandourek (admin)     před 6 lety 15.05.2019 13:50 |  
                        1 0

                        Toho nešlo nemilovat.... přesně - úkaz... a sem tam nějakej ten gól hlavou po standardce :-)

                        • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

                          Joe-L     před 6 lety 18.05.2019 23:11 |  
                          0 0

                          Jo, hlásím se do řady - taky jsem ho milovala. :-)

      • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

        bongor     před 6 lety 15.05.2019 11:01 |  
        1 0

        To co dělal Aša,to praktikoval už Beckenbauer,tak pětkrát se rozeběhl středem hřiště a dovezl míč do správné pozice.A ještě před ním to dělal Charleton,myslím že Bobby.

  5. Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

    Gino     před 6 lety 15.05.2019 07:17 |  
    0 10

    Je vtipni, jak hrozne resite marginalnost (casovy ramec) a prehlizite pointu...

      • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

        Gino     před 6 lety 15.05.2019 15:35 |  
        0 0

        bongore, promin, ale nerozumim tve reakci?
        Me zlobilo to, ze tu nekteri resili Dobiasovych “10 let” namisto skvelych datovych podkladu, ktere vrhaji na praci hraci jiny pohled. V pripade Olayinky pozitivnejsi, za coz jsem rad.

        • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

          Boss82     před 6 lety 15.05.2019 23:18 |  
          0 3

          To je jen klasická Bongorova reakce úplně mimo, protože neumí vložit příspěvek jinak než tím, že dá "Reagovat". Takže i když chce vložit nový příspěvek, který nemá být reakcí na nikoho, tak ho vkládá chybně jako reakci:-). Ten, na koho pak takto reagoval, v tomto případě Ty, pak kouká jako blázen, co mu to Bongor píše úplně mimo téma původního příspěvku:-).

  6. Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

    wimpy     před 6 lety 15.05.2019 16:19 |  
    0 2

    Karle, já to hodím nahoru. Tady s tebou totiž nemůžu úplně souhlasit, já to vidím tak, že před Tebou navrhovaným Delim na stoperu by byli právě Bořil s Coufalem, kteří by hlídali dva útočníky a ty kraje by hráli např. Zmrhal a Olayinka. Jak si to napsal, byl by to beton na pět obránců. Ale dnešní systém počítá s tím, že na nás bude zase hrát jen jeden útočník.

    • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

      kjandourek (admin)     před 6 lety 15.05.2019 16:34 |  
      2 0

      To zase nemohu souhlasit já :-)

      Systém s liberem a dvěma předstopery vzešel z původního 4-4-2 s liberem a předstoperem a dvěma krajními beky tak, že z jednoho předstopera udělal dva... krajní beky posunul dopředu, dal jim volnost v podobě možnosti utíkat po stranách a centrovat.... a z původních krajních záložníků udělal pomocníky špílmachra ve středu hřiště....

      Jmenovitě vnímám, že hráči, kteří před rokem 1990 hráli krajní beky, v novém systému hráli krajní záložníky a hráči, kteří v původním systému hráli jednoho předstopera, hráli stále to samé, ale byli tam dva... Samozřejmě přeučené beky postupem času nahradili hráči, kteří už byli vědomě učeni hrát kraj zálohy s návyky záložníků na pilování lajny a proto Ti připadá, že ze současného kádru by tam hráli Olayinka a Masopust - ano, oni by tam při tomhle systému také hrát mohli, ale není to jejich parketa - oni už by spíše hráli to, co hrával ve Slavii Poborský a Šmejkal, nebo Patrik Berger...

      A po roce 1998 se systém změnil tak, že opět zasunul krajní beky dozadu, ale postupem času je nutí obsáhnout i tu útočnou fázi.... z libera se stal DZ (s úplně jinými požadavky na kondici a kvalitu hráče, než byly na libera), který nehraje za středními (kdysi před) stopery, ale před nimi a zasouvá s mezi ně... a krajní záložníci jako Masopust a Olayinka stále pomáhají špílmachrovi (tvořit hru)... a ze dvou útočníků už je teď jeden hrot a jeden podhrot...

      Je to samozřejmě otázka do diskuze, ale takhle vývoj fotbalu vnímám já...

      • Re: FOTBAL DATA: Frýdek, Olayinka, Ajax. Fotbal se mění, lidé mnohdy nechtějí

        wimpy     před 6 lety 15.05.2019 17:03 |  
        0 0

        Já bych si nejdřív ujasnil pojmy, to, čemu se dříve říkalo "Libero", byl volný hráč bez poviností bránit, který zakládal útoky. Klasicky mě napdá Franz Beckenbauer. Na československé fotbalové scéně mě nenapadá nikdo. Stoper, ten poslední, o kterém zdá se mluvíš ty, se slangově nazýval spíše "zametač". Těch jsme měli spoustu. Klasicky v systému 4-3-3 byli tři obránci, dva krajní a jeden předstoper, kteří měli na starosti tři útočníky soupeře a za nimi byl onen zametač. Tvorbu hry měl zcela na bedrech střední záložník, obvykle nejkreativnější hráč v mužstvu. Přechodem na systém 4-4-2 se začaly objevovat různé alternace, jak ho bránit, obvykle měli krajní obránci na starosti útočníky a na předstopery začaly být kladeny větší nároky právě na tvorbu hry. Pomáhal dvojici středních záložníků, z nichž obvykle jeden byl stále kreativní, druhý spíše defenzivnější. Trochu se změnila funkce krajních záložníků, kteří před sebou najednou neměli křídlo, tudíž měli mnohem více příležitostí zapojovat se do útoků.