Funkce na sledování článků je dostupná pouze pro přihlášené uživatele.

Názory

Rada ven? Ano, nezvládá tlak

Rád bych navázal na quelharův článek o nejpalčivějším problému současné Slavie – co s trenérem Radou? Pokusím se na věc podívat z jiného hlediska, především z pohledu Radových výroků (které se často rozcházejí s realitou), jeho chování atd.

1) "Já na psychologii ve fotbale moc nevěřím..."

Hned na úvod velmi zajímavá věta, při které by se asi většina trenérů na západ od Česka osypala, ale nejen pro trenéra Radu, ale pro 99% českých trenérů je to definice. Jen to demonstruje zaostalost českého přístupu k fotbalu, stačí se podívat jaké týmy vládnout Evropě a kdo je trénuje. Zajímavou souvislostí může být i fakt, že se stále více ve sportu (nejen ve fotbale) využívá program původně vyvinutý NASA, kdy se sportovci intenzivně připravují na kvalitní a úspěšný výkon mentálně. Ale choďte s těmito nesmysly do českého fotbalového prostředí...

2) "Jednou z velmi pozitivních zpráv, které by nám k tomu měly určitě pomoci, je zvýšená konkurence v týmu. Kádr máme rozhodně širší než na podzim."

Ano, i já souhlasím, že máme o hodně silnější kádr než na podzim. Až na to, že z posil hraje jen Bortel (místo Latky) a Škutka (místo na podzim zoufalého Škody). Ostatní posily vesele zahřívají lavičku, ať už je to Skácel, Fenin, Gecov či Mičola. A s tím souvisí má další výtka trenérovi. Fatálně se mu nedaří zabudovávat nové hráče do sestavy. Mičola za celý podzim nenavázal na výkony z Baníku, místo Skácela hraje Forrest Gump Juhar, Fenin a Gecov se zatím do Radovy sestavy nehodí vůbec. Pomalu se až ptám, proč se za 12M kupoval Gecov, když máme velmi kvalitního Petráka, a tak Gecov nehraje. Nejsmutnějším faktem je, že nejvíce se posílil útok, ale na produktivitě týmu a hře dopředu to není vůbec znát.

3) "Chceme dávat šanci mladým hráčům."

Ve Slavii velmi často opakovaná mantra. Jaká je ale realita? Kolik mladých hráčů zabudoval Rada do A týmu? Jako jediný úspěch lze zmínit začlenění Zmrhala. Avšak pro úplnost je potřeba dodat, že výkony Zmrhala v druhé polovině podzimu měly k ideálu daleko a i na jaře jsou jeho výkony matné a nevýrazné, byť trenér Rada prohlásil, že se Zmrhal v zápase s Brnem chytil. Asi netřeba dál komentovat, kdo zápas viděl, hořce se usměje. Zřejmě jediný, kdo v zápase nechytil, byl brankář Brna Doležal. Poměrně nadějně vypadala zimní příprava, kdy se do zápasů podívalo mnoho talentovaných juniorů a mnohdy zanechali lepší dojem, než stabilní hráči A týmu. Ale jak se začala liga, tak jako když utne, nikdo z hráčů juniorky nedostal šanci. Přitom příležitosti vzhledem k výkonům Juhara, Zmrhala či Nitrianského určitě byly. Ale choďte s tím na konzervativního Radu, který střídá velmi pozdě a hráče nevymění ani po opakovaném zoufalém výkonu viz Juhar.

4) "Toho se bojím. Máme tu dost mladých hráčů, je potřeba s nimi komunikovat, aby tu situaci ustáli," řekl Petr Rada po zápase s Duklou a přidal se i Karol Kisel: "Na mladé kluky to ovšem může mít vliv. Když vidí ty negativní reakce, pak si sami tolik nevěří a není to dobře."

Trenér Rada se mírně vyargumentoval svým předchozím vyjádřením: "Kdo neunese tlak, těžko může v klubu jako Slavia být, nemůže být v žádném velkém klubu." Ale pojďme se i na tuto větu podívat hlouběji. Předně bych oba zmíněné pány rád požádal, aby mi upřesnili, které mladé kluky mají na mysli, nepočítám-li Zmrhala? Mysleli Nitrianského s 66 ligovými zápasy či Petráka s 42 ligovými zápasy? Takové hráče už lze jen těžko brát jako zelenáče, kterým se rozklepou kolena, obzvlášť Petrák patří už druhou sezonu k pilířům sestavy. Takže tento Radův výrok působí obzvlášť alibisticky.

5) "Postavili jsme stejnou sestavu jako v Teplicích, kde jsme odvedli myslím slušný výkon."

A blížíme se k perlám našeho trenéra. Slušný výkon? To myslíte tu holomajznu s jedinou gólovou příležitostí? Aha. Pane Rado, to by byl možná slušný výkon, kdybyste trénoval Teplice, ale vy trénujete Slavii, máte k dispozici kvalitní kádr a Slavia je historicky známa ofenzivním pojetím, ne bráněním remíz. Ale tento výrok dost možná definuje, proč se hra Slavie nikam neposouvá a stále je tragická, plná nákopů, nepřesností a technických nedostatků. Zdá se, že tým asi hraje přesně to, co si trenér přeje a i hráči jsou se svými výkony spokojení. A to je alarmující skutečnost! Takto budeme fotbalovou Evropu hrát dál maximálně jen na PlayStation.

6) "Taky je otázka, jestli by Ruda byl už schopný odehrát celých devadesát minut."

Toto je spíše takový bonbónek, vzhledem k tomu, že Ruda se den předtím do deníku Sport vyjádřil, že se cítí na celý zápas. To trenér a hráči nekomunikují? Na obhajobu trenéra však musím dodat, že proti Dukle to nebyl ten známý Rudi, ale to lze připisovat spíše hernímu výpadku, než kondici.

7) "Neprohráli jsme pět utkání v řadě."

A je na řadě pomalu finále, další perla po utkání s Duklou. Právě jsme dostali jasnou odpověď na naší kritiku. Trenér Rada nehraje na výhry, ale na neprohry. Je to styl, kterému tleskali v Teplicích, tak proč ho neaplikovat i ve Slavii. Až na to, že klub jako Slavia musí nad týmy jako Teplice či Dukla vyhrávat, nikoliv neprohrávat, chce-li se posunout v tabulce na pozice, kam by dle síly kádru měl patřit. To je ten rozdíl v myšlení, který Radovi zlomil vaz v reprezentaci a doplatí na něj i ve Slavii. Fanoušci nejsou zvědaví na to, aby se tým proremizoval do středu tabulky, úspěch přináší jedině atraktivní fotbal na vítězství. Nehledě na to, že Rada působí znovu jako maximální alibista. K čemu je série 5 neproher (z toho 3 remízy, 1,8b na zápas), když suma sumárum máme po 22 kolech ubohých 27 bodů (6 výher, 9 remíz) a tragických 26 vstřelených gólů. Pane Rado, to je k chlubení? S tím chcete za rok bojovat o poháry? Asi by nebylo od věci se vrátit na zem a podívat se pravdě do očí, z dlouhodobého hlediska patříte k nejméně úspěšným trenérům Slavie (případně bych poprosil quelhara o korekci, mýlím-li se výrazně).

8) "Abych řekl pravdu, tahle situace už nejde zastavit. Bude pokračovat, i když vyhrajeme další dva zápasy. Diváci jsou nespokojení při každé příležitosti, pískali třeba i když jsem poslal do hry Škodu místo Škutky."

Jak se říká nejlepší nakonec. Nepřipomíná vám to něco? Že by výroky stejné osoby při jeho tragickém působení v reprezentaci? „Celý fotbalový národ si přál, abychom hráli na dva útočníky, tak jsme jim nakonec vyhověli.“ Z těchto posledních slov je zřejmé, že Petr Rada asi už ani sám nevěří, že ve Slavii přežije. Proto se táži sám sebe, proč dál prodlužuje tuto agonii, když nevěří, že se tato situace zastaví?

Závěrem bych rád svůj článek shrnul. Vyplývá z něj, že výroky Petra Rady často odporují realitě, či jeho předchozím výrokům. Zároveň je zřejmé, že Rada není trenér pro klub, kde je tlak na výsledky a předváděnou hru. Trenér tento tlak, který stále není nikterak extrémní, nezvládá, působí podrážděně, ješitně a mnohdy i agresivně viz konflikt s novinářem, který patří spíše do okresního přeboru. Petr Rada je prostě vznětlivý, mnohdy hulvátský, nerespektuje tazatele na tiskových konferencích a na jejich dotazy reaguje popudlivě a mnohdy nekonstruktivně. Což je nehodno trenéra týmu s tradicí jako Slavia.

Takže Petře Rado, je čas jít, času na práci jsi měl dost: "Kdo neunese tlak, těžko může v klubu jako Slavia být, nemůže být v žádném velkém klubu."

Komentáře (27)

Funkce na sledování článků je dostupná pouze pro přihlášené uživatele.

Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení a registrovaní uživatelé. Přihlašte se zde

  1. Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

    th     před 12 lety 09.04.2013 13:49 |  
    0 0

    Mám výhradu jen k jednomu, prvnímu bodu.

    I já se nad tou větou v rozhovoru pozastavil, ale mám dojem, že častá reakce na ni (v diskusi, otázkách Kusému atd) je zbytečně hysterická, protože opomíjí i její druhou polovinu, která podstatně posouvá význam řečeného. Správně by Rada měl být citován:

    ''Já na psychologii ve fotbale moc nevěřím, ale samozřejmě se snažím hráče přesvědčit, že se není čeho bát.''

    Tím se Rada snažil říct nikoliv to, že na psychologii ve fotbale naprosto kašle, ale pravý opak, že v rámci svých omezených možností v tomto oboru (které otevřeně přiznává - konec konců věřil by mu někdo, kdyby se najednou pasoval o role fundovaného psychologa?), tak se snaží pracovat s psychikou mladých hráčů, jak nejlépe umí.

    I když sám doufám, že epizoda s Radou brzy skončí, tady Radovi opravdu nemám co vyčítat.

    • Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

      vlk30 (přítel SN)     před 12 lety 09.04.2013 14:04 |  
      0 0

      Taky bych řekl že v rámci svých možností se snaží,ale ty možnosti jeho jako absolutně průměrného trenéra jsou bohužel omezené.Proto by se nejpozději v létě měl poroučet.

      • Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

        th     před 12 lety 09.04.2013 14:27 |  
        0 0

        Přesně.

        Hodně mluvíme o tom, že Radovi chybí sebereflexe, tohle je ale jedna z mála chvil, kdy kromě toho, že se hlásí ke snaze, zároveň přiznává své vlastní nedostatky, nic víc a nic míň za tím uvozením ''Já na psychologii ve fotbale moc nevěřím, ale ...'' není. Bohužel, když se to vytrhne z kontextu té věty, tak to zní strašidelně. Za sebe ale prostě nemám sebemenší důvod tenhle výrok Radovi otloukat o hlavu.

        (To, že by trenér klubu jako Slavia měl mít o psychologii sportu nějaké povědomí, je už trochu jiná otázka.)

    • Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

      jarodo57     před 12 lety 09.04.2013 17:21 |  
      0 0

      Jen hloupý člověk si myslí, že v dnešním špičkovém sportu se obejde bez znalosti psychologie stejně tak fyzioterapie a co já vím dalšího. Hold koncem osemdesátých a začátkem devatesátých let dostávali trenérskou licenci soudruzi ze Sparty a z Dukly jak na drátku. Dnes bohužel na tyto nýmandy doplácí hlavně reprezentace a Slavie

    • Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

      jarodo57     před 12 lety 09.04.2013 17:21 |  
      0 0

      Jen hloupý člověk si myslí, že v dnešním špičkovém sportu se obejde bez znalosti psychologie stejně tak fyzioterapie a co já vím dalšího. Hold koncem osemdesátých a začátkem devatesátých let dostávali trenérskou licenci soudruzi ze Sparty a z Dukly jak na drátku. Dnes bohužel na tyto nýmandy doplácí hlavně reprezentace a Slavie

  2. Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

    spino     před 12 lety 09.04.2013 13:56 |  
    0 0

    Doufám, že článek četl Kusý, v lepším případě Tunelář.

  3. Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

    Tugarin     před 12 lety 09.04.2013 14:33 |  
    0 0

    Já si jen myslím, že Rada je jen důsledek sportovní koncepce klubu, pokud nějakou máme. Ze všech zásadních konferencí v této sezóně jsem se dozvěděl, že 1) Slavia je klub s velkým jménem, který si zaslouží hrát o nejvyšší příčky 2) navážeme na tradiční práci s juniory a mládeží 3) být ve Slavii je velká čest.
    No a v tomto kontextu, přijde trenér vyznávající "účelný" fotbal, který není atraktivní, ale měl by přinést nějaké body, ovšem jen pokud dostane k tomu hotové hráče. Kupodivu se podzim nepovede, když hrajeme na jediného útočníka, který do systému "náhodného" vytváření šancí vůbec nezapadá. Přijde tedy třeskavá analýza, kdy vyhodíme dva hráče z lavičky a jednoho, kterému se dlouhodobě nedaří. Před jarem se sice posílíme, nicméně přijdou dva hráči zkusit nastartovat svojí pohaslou kariéru, obrana se složí, z lehce nadprůměrných hráčů slovenské ligy, a jediný opravdu zajímavý přestup tj. kvalitní střelec začíná ve stylu hry, který produkujeme výrazně připomínat nešťastníka Škodu. A po začátku jarní sezóny nám přijde na 11 zápasů vypomoci Skácel. Z mladých hráčů si zahraje minutu Šimeček. Takže po druhé konsolidační sezóně v řadě myslím, že můžeme čekat třetí.

    • Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

      subHuman     před 12 lety 09.04.2013 14:59 |  
      0 0

      Já měl zato, že toto je třetí konsolidační sezona :-) Snad už nás čeká jen jedna...

      • Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

        jarodo57     před 12 lety 09.04.2013 18:29 |  
        0 0

        Tímhle stylem vedení bude těch konsolidačních sezón ještě mnoho

    • Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

      japhy     před 12 lety 09.04.2013 15:20 |  
      0 0

      Koncepce? Kdyby byla, nemůžeme jako hl. posilu přitáhnout Gecova, když zrovna jeho post byl jako jeden z mála vyřešen. Stejně tak by se Kusý takovou dobu nesnažil o Rudu, kdyby věděl, že ho chce Rada 2 měsíce testovat.

      • Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

        Tugarin     před 12 lety 09.04.2013 15:30 |  
        0 0

        To, že nestaví Skácela bych asi jako jediné chápal...
        Pokud by to bylo tak, že má hráče o kterém ví, který po sezóně stejně odchází, a chce tudíž, aby se sehrálo mužstvo, vytříbila základní sestava, piloval moderní fotbal a ze zpackané sezóny by v té příští povstal bájný fénix v podobě útoku na poháry...
        No, ale myslím si tak nějak, že to tak asi o tomhle nebude. Nicméně jeho příchod z hlediska nějakého dlouhodobého záměru nechápu. ledaže bychom se opravdu báli před zápasem v brně, že sestoupíme...

        • Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

          slaviator     před 12 lety 09.04.2013 17:39 |  
          0 0

          Já ten jeho příchod naprosto chápu. Naprosto ale nechápu, proč se pak nevyužil marketingový potencionál. "Rudy" je "náš", fanoušci ho milujou, i když za poslední rok toho moc nenahrál, tak dle jména je to spolu s Barošem, Feninem, Lafatou jeden z TOP hráčů v lize. A není vyloučeno, že pokud by hrál, tak by příští sezonu zůstal. On je možná trochu Skot, pro penny by si nechal asi koleno vrtat (jak to vypadá dle jeho fotbalové kariéry, ale už mu je přes 30 a z ciziny se nmusejí ozvat. A kdybysme měli postavený tým, který by měl o to bojovat o poháry, kdyby měl výkonností složku platu docela zajímavě vedenou z jeho pohledu, proč by nezůstal? Ale jestli odehraje za deset zápasů 100 minut, tak asi těžko se mu bude chtít zůstávat...

        • Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

          miros     před 12 lety 09.04.2013 17:43 |  
          0 0

          nezlob se ale tohle je nesmysl...Rada žádnou koncepci nemá a tak je jedno jesli Ruda bude jenom do léta...Navíc pokud se vědělo, že přijde jenom na pár zápasů, tak jsme ho neměli angažovat..je to celé nesmysl....

        • Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

          klimi     před 12 lety 10.04.2013 09:12 |  
          0 0

          "...a chce tudíž, aby se sehrálo mužstvo, vytříbila základní sestava, piloval moderní fotbal..."

          Teď si mě pobavil, trenér Rada tohle opravdu chce? Umí tohle vůbec?

          • Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

            Tugarin     před 12 lety 10.04.2013 12:43 |  
            0 0

            Jsem rád, důvodu smát je se málo.... To byla jen představa, proč by to mohl udělat. Jinak moc nechápu, ani příchod Skácela ani jeho nevyužívání...

  4. Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

    Virgil1956     před 12 lety 09.04.2013 17:54 |  
    0 0

    Jen malá poznámka ke Zmrhalovi. Pokud někdo viděl zápas jednadvacítky proti Ukrajině, jistě mi dá za pravdu, že Zmrhal patřil k nejlepším hráčům na hřišti, především po půli velmi aktivní a útočný, přesné přihrávky, nápadité pasy, sebevědomý výkon. Je opravdu jeho problém, že ve slavistické záloze působí zadrženě a nevýrazně? Osobně si myslím, že takový talent jako Zmrhal by hrát měl, potřebuje hrát a pokud nebudeme trpěliví, zase se budeme dívat na to, jak za pár let bude válet někde jinde než ve Slavii.

    • Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

      japhy     před 12 lety 09.04.2013 18:52 |  
      0 0

      Pokud budeme hrát tak, jak hrajeme, nepomůže nám žádný výborně hrající jednotlivec, tudíž ani Zmrhal ve své nejlepší formě. Ono vůbec zapracovávat do našeho nesystému mladé hráče bude asi dost kontraproduktivní. V mizerném týmu se toho moc nenaučíte, navíc Rada dává přednost jednoznačně obraně, takže jakmile něco zkusíte a nevyjde to, je jasný, že příště to radši napálíte dopředu a tréňa vás pochválí, že u toho moc nemyslíte.

      • Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

        Virgil1956     před 12 lety 09.04.2013 20:13 |  
        0 0

        Tak s tím se dá jen souhlasit. Je mi Zmrhala jen trochu líto, že ho fanoušci posílají ze sestavy, když jako jediný z celého týmu netrpí alibizmem, proto má tolik zkažených přihrávek, protože se snaží dávat míče dopředu a ne do strany a dozadu.

        • Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

          Pepino44     před 12 lety 10.04.2013 11:06 |  
          0 0

          Tak s tímto souhlasím,ještě bych chtěl upozornit na jednoho hráče z juniorky,který by mohl být pro nás přínosem a to je Nikolas Salašovič,ročník 94, není to ještě docela ono,protože skoro rok pro zranění nehrál,ale ten kluk to v sobě má,cit pro přihrávku dopředu,přehled ve hře. To by mohl v budoucnu být ten tvořivý záložník,který nám nyní chybí.

  5. Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

    Petr9608     před 12 lety 10.04.2013 06:37 |  
    0 0

    Kdo je teď volnej z trenérů, kromě dona Carlose?

    • Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

      vlk30 (přítel SN)     před 12 lety 10.04.2013 11:57 |  
      0 0

      Chovanec :-)))

    • Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

      utrzeny_ze_retezu     před 12 lety 10.04.2013 12:02 |  
      0 0

      Zeman

      • Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

        Petr9608     před 12 lety 10.04.2013 12:48 |  
        0 0

        Chci mladýho trenéra....

    • Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

      sasky     před 12 lety 10.04.2013 20:31 |  
      0 0

      Guardiola... Do konce sezóny :) Třeba by si chtěl zkusit chvíli charitu :)

  6. Re: Rada ven? Ano, nezvládá tlak

    Matlafous     před 12 lety 10.04.2013 13:27 |  
    0 0

    Velmi dobrý článek. Díky.

    (Můžu se prosím zeptat na osobní otázku? Už dlouho mi vrtá hlavou, co znamená tvá přezdívka. Díky.)