Funkce na sledování článků je dostupná pouze pro přihlášené uživatele.

Názory

Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

Rád bych se podělil o svůj názor na problémy se stadionem, Bohemkou a MČ-P10. Pracuji ve finančnictví a nemovitostech (a krom toho jsem taky 10 let slávista) a dost mně tedy zajímá výstavba stadionu.

eden_new.jpgPředem musím říct, že jsem nejméně ze dvou zdrojů zjistil, že se pan Leška v době problémů s financováním stadionu opravdu snažil, ale nikdo nechtěl na stadion dát peníze - obě tyto firmy to odmítly. Popravdě řečeno, já osobně věřím zcela jiné teorii, proč se nakonec začal stadion stavět - v ČR již řadu let klesá míra výnosu z nemovitostí a investování obecně, neboť jsme stále více chápáni jako stabilní země s nízkým rizikem (tedy s delší dobou návratnosti), a přichází tedy více a více investorů, kteří se musejí spokojit s nižším ziskem (ale mají i nižší riziko než např. na Ukrajině). Návratnost stadionu je, jak známo, 15 let. Právě na 15 let dnes stoupla doba návratnosti investic do nemovitostí v Praze, proto začal stadion investory zajímat. Před třemi lety byla návratnost kolem 12 let, kdo by tedy investoval do stadionu s návratností 15 let? Možná je to trochu složité, ale kdo rozumí finančnictví, jistě ví, o čem je řeč, celé investování je o vztahu rizika a výnosu. Tedy pan Leška udělal pro projekt maximum, ale míru výnosu resp. dobu návratnosti v ekonomice těžko mohl ovlivnit.

Proč ale píšu je jiná věc: Mám už dost toho, co se nyní vyrojilo kolem stadionu a Bohemky. Na co chci upozornit hlavně, je, že když stavba stojí 1 miliardu, pak vlastní zdroje ENICU jsou pravděpodobně kolem 40-60 procent, tedy cca 500 milionů, zbytek jsou dluhopisy apod. Z toho vyplývá, že případný podíl MČ ve výši jedné třetiny by nebyl 300, ale "jen" 150-200 milionů. Tyto "počty" mně opakovaně už několik týdnů vytáčí, a to byl původní důvod, proč píšu tento článek.

Další věcí je, i když je Bohemka velmi chudá, "její" pozemky o výměře přes 14.000 m2 (spolu s pozemky města skoro 17.000m2) mohou mít podle mého odhadu cenu 100-300 milionů - rozpětí je dost široké, protože strašně moc záleží na územním plánu a především tzv. koeficientech, které udávají podíl zastavěnosti a podlažnosti. Podle podobných míst podél Vršovické, které mají dost vysoké koeficienty (pozemek pod parkovištěm přes Botič má koeficient G, areál na rohu Vršovické a Moskevské dokonce H), by to měla být spíš horní polovina tohoto odhadu. Pokud budeme realisticky počítat s koeficientem G=1,8, bude celková hrubá podlažní plocha případného komplexu asi 14.000 krát 1,8 = cca 25.000m2, a to už je pěkné obchodní centrum, stejně velké jako obchodní část Paláce Flora (bez vyšších kancelářských pater). Hodnota takového komplexu je potom přes jednu miliardu korun, samozřejmě po postavení a uvedení do fungujícího provozu. Pozemek může mít tržní cenu kolem 15.000 Kč/m2, tedy 210 milionů, pozemek pod Palácem Flora byl mimochodem prodán za skoro 17.000 Kč/m2 a pozemek pod sousedním Luxemburg Plaza za 16.000 Kč/m2, ovšem v době, kdy ceny byly podstatně nižší než dnes, na druhou stranu jsou tyto objekty u metra. Pozemky u Botiče samozřejmě patří jinému vlastníku - soukromé firmě Bohemians Real - ale fotbalová Bohemka od ní může dostat tučnou provizi za to, že se dohodne s MČ na změně ÚP a vyklizení Dolíčku. Pro současného vlastníka jsou pozemky skoro bezcenné, pokud srovnáme směšný nájem od Bohemky s možností pozemek prodat. Majitel zcela jistě spekuluje na změnu územního plánu, čímž by vygeneroval zajímavé peníze, i kdyby se musel podělit s Bohemkou a MČ (případně s konkrétními lidmi...). Docela by mne zajímalo, za kolik to Bohemians Real koupil.

Mimochodem jen pro zajímavost: Pozemek pod severní polovinou tribuny v Dolíčku vlastní magistrát, i když stavba samotná patří Bohemians Real.

Teorie o změně počtu sedaček jsou spíš z říše snů, nejen že je schválené stavební povolení, ale už se začíná stavět. Upozorňuji, že ENIC se musel investorům do dluhopisů k něčemu zavázat, a i když nevíme k čemu, rozhodně teď nemůže projekt každou chvíli měnit. Také Hochtief by do toho nešel, kdyby neměl zajištěné financování. Navíc, kdyby do projektu přišlo víc peněz, tak by přece nikdo nesnižoval investici a velikost stadionu, to je neuvěřitelně absurdní. Pokud je financování zajištěné a projekt by se zmenšil, ENICu by nejen najednou zbyla část vlastních peněz, ale ještě by přišly další peníze, které by neměly žádné využití...!!! Pokud by na stadionu byl další klub, naopak by se doba návratnosti snížila.

Nakonec se budu věnovat jen spekulacím (upozorňuji: jen spekulacím). Ty mohou vést k řadě různých závěrů o budoucnosti vlastnictví stadionu:
a) Navýšení základního kapitálu: Jeden extrém by byl, kdyby Bohemians Real sebral peníze za Dolíček a ze sportu úplně odešel. Bohemka by dostala např. 50-100 mil "odchodného" a ty by investovala do stadionu, MČ by dala dalších 150 mil, obojí skrze navýšení základního kapitálu. Pak by měl ENIC v ESIDE 2/3 podíl (tj. 500 milionů z 750), Bohemka a MČ jen třetinu. Ale ENIC by taky mohl odprodat svůj podíl, a třeba i ztratit majoritu, což by ale byla podle mého názoru obchodní chyba, protože akcie bez majority mají menší hodnotu na jednu akcii, takže o tom dost pochybuji. Navíc není jasné, na co by vlastně ENIC další peníze potřeboval.
b) Něco jiného by bylo, kdyby se ENICu podařilo prodat část svých akcií za vyšší cenu než byl původní vklad. To je reálné, pokud se příchodem nového klubu zvýší i ziskovost a cena akcií. Část vložených peněz by se tedy ENICu mohla vrátit i se ziskem během několika měsíců po zahájení celého obchodu, a navíc by se zvýšil zisk připadající na zbylou část vkladu. To by byla dobrá odměna za riziko rozjetí stavby stadionu a čistě obchodně bych to ENICu i trochu přál. Jako slávista bych si ovšem raději celý stadion ponechal.

Myslím si, že celý dosavadní cirkus je vyvolán Bohemians Real, případně lidmi na ně napojenými. Právě oni (vlastně jenom oni a jejich "komplicové") mají zájem na vyhnání fotbalové Bohemky z dosavadního působiště. Proč by jinak vůbec chodili na schůze fanoušků, a něco jim tam vysvětlovali a přesvědčovali je, jak je výhodné se odstěhovat na Edenu. Výhodné je to totiž jen pro ně.

Každopádně: Budoucnost jak stadionu, tak Slavie, má ve svých rukou pouze ENIC, nikoli MČ, Bohemka a už vůbec ne Bohemians Real.

Komentáře (28)

Funkce na sledování článků je dostupná pouze pro přihlášené uživatele.

Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení a registrovaní uživatelé. Přihlašte se zde

  1. Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

    PetCC     před 18 lety 10.11.2006 11:36 |  
    0 0

    Díky za spoustu informací z finančního sektoru, jsou pro dalším rozšířením obzoru nejen stavby stadiónu v Edenu.
    No a Bohemce bych přál přestavbu jejich stadiónu, protože je taky součástí fotbalový tradice u nás.

    • Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

      BELL     před 18 lety 10.11.2006 14:38 |  
      0 0

      Taky tak, Bohemce přeji ať jim zrekonstruují Dolíček, bude to pro ně velké zadostiučinění.
      Slavia patří a vždy bude patřit do Edenu, stejně jako Bohemka do Ďolíčku.Každý ve svém.

      • Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

        carfi-sks (přítel SN)     před 18 lety 10.11.2006 15:06 |  
        0 0

        i ja souhlasim s Vasim nazorem panove:)Kazdy ve svem. SKS 4ever!!!

        • Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

          BELL     před 18 lety 10.11.2006 17:29 |  
          0 0

          SKS 4ever

  2. Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

    martin (přítel SN)     před 18 lety 10.11.2006 11:46 |  
    0 0

    Já si osobně myslím, že BR už nějaký malý podíl v ESIDE má a má v úmyslu ho navýšit (ať formou akcií nebo obligací) a podílet se na financování a na výnosech Edenu. Nevím, proč by BR musela dávat nějakou provizi nebo odchodné Bohemians za to, že skončí v Ďolíčku, když stačí to fanouškům a vedení Bohemians nějak zdůvodnit a osladit, například těmi řečmi o rovnocenném postavení, zelených sedačkách atd. 50-100 milionů se nedává za to, že někdo odejde z majetku, který mu nepatří (nájemní smlouva je jen do 31.12.2007).
    Co dále vím, tak obce podle zákona o obcích nesmí vstupovat do firem, kde by neměly majoritu, takže si osobně myslím, že P10 bude investovat pouze obligacemi. Akcionáři ESIDE tedy hypoteticky budou ENIC a BR (s majoritou ENICu) a zbytek budou obligace. Jsou to vše mé doměnky.

    • Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

      Socrates (přítel SN)     před 18 lety 10.11.2006 11:53 |  
      0 0

      S tim BR mě docela strašíš......ale dík za to info o vstupu obcí do firem, to jsem vůbec nevěděl !!

      • Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

        martin (přítel SN)     před 18 lety 10.11.2006 12:09 |  
        0 0

        Omlouvám se, že straším, ale hlavně se omlouvám za špatnou informaci, obce dle zákona 128/2000 Sb. smí vstupovat i minoriotně do obchdoních společností, nesmí pouze ručit za závazky takové obchodní společnosti, ve ketré by neměla spolu s jinými obcemi, krajem nebo státem alespoň 50%. Takže P10 do ESIDE může vstoupit s jakýmkoliv podílem, nesmí však za něj ručit. Ještě jednou veliká omluva.

        • Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

          Socrates (přítel SN)     před 18 lety 10.11.2006 16:03 |  
          0 0

          :-(( škoda........:-)

    • Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

      (host)     před 18 lety 10.11.2006 21:09 |  
      0 0

      BR nemá v ESIDE nic...stačí se kounout na výpis z obchodního rejstříku..........a hlavně...P10 a ani BR nemaj dostatek peněz na majoritu.....a ENIC neni blbej, ten akcie ESIDE jen tak lehce nedá....bude je držet co nejdýl (maj zájem na tom, aby to profitovalo pro ně a Slavii a ne pro BR nebo Bohemku) a prodej části akcií bude až to poslední možnost.

      • Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

        martin (přítel SN)     před 18 lety 13.11.2006 09:28 |  
        0 0

        ve výpisu z Obchodního rejstříku se majitel akcíí nenachází a tedy ani nedá zjistit

    • Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

      (host)     před 18 lety 17.11.2006 13:31 |  
      0 0

      v ČR působí organizační složka britské E SIDE, myslím, že BR nemá a nebude mít vE SIDE nic ... Musel by investovat do britské mateřské firmy. To si chlapci z ENICu pohlídají, vždyť oni chtejí vydělat :).

  3. Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

    GeorgK (přítel SN)     před 18 lety 10.11.2006 12:15 |  
    0 0

    Zajímavý článek, tím "...obě tyto firmy to odmítly.." jsou myšleny P10 a Bohemka?

  4. Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

    mart     před 18 lety 10.11.2006 12:27 |  
    0 0

    diky FROLEK,... to dava smysl.mart

    • Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

      (host)     před 18 lety 10.11.2006 12:47 |  
      0 0

      Clanek je kvalitni , ale chybi mu urcite informace ze zakulisi jednani o stadionu, ale dava pomerne velmi objektivni pohled na rizika teto stavby

      • Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

        mart     před 18 lety 10.11.2006 15:08 |  
        0 0

        Njn ... Frolek holt neni Blesk ..(na stesti). Jeste jednou diky nejvic sem se cervenal s tou moji chybou ve vstupech. Proste sem si jaksi nevsimnul, ze obligace jsou tak nejak zvlast. Proste sem to spocital jako moje zena. Ta je schopna utratit stejny 4000 sestkrat, takze me to misto 4 litru stoji 30 .... :D. Sem holt mamlas, ale ted uz to chapu. uleva! mart

        • Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

          postovni (přítel SN)     před 18 lety 10.11.2006 15:54 |  
          0 0

          tomu nerozumim. ja bych rek, ze podil enicu v cashi bude min nez 400 - 500 , pa leska dycky rikal, ze mu chybi uz jen tretina a zbytek ze uz ma prislibeny uvery. tak si myslim, ze ted se enic rozhoupal dat tech 300, kdyz uz je to dobra investice. z toho by plynulo ze MC da 100. jo a nepsal bych tu zvlast kolik da bohemka, kolik BR a kolik mesto, kdyz to jsou furt ty stejny penize. a sice penize z prodeje dolicku a to jeste ne vsechny (BR bude chtit vydelat).

  5. Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

    (host)     před 18 lety 10.11.2006 13:25 |  
    0 0

    Dělá se "voblož" na klokana. Všichni to vědí, akorát jim blbnou hlavu a docela se jim to daří. To že BP by byly tvrdý byznysmeni, to bych pochopil, ale že neskutečně lžou...však on jim to někdo spočítá!
    S tímhle naprostý souhlas-
    Myslím si, že celý dosavadní cirkus je vyvolán Bohemians Real, případně lidmi na ně napojenými. Právě oni (vlastně jenom oni a jejich "komplicové") mají zájem na vyhnání fotbalové Bohemky z dosavadního působiště. Proč by jinak vůbec chodili na schůze fanoušků, a něco jim tam vysvětlovali a přesvědčovali je, jak je výhodné se odstěhovat na Edenu. Výhodné je to totiž jen pro ně.

    Každopádně: Budoucnost jak stadionu, tak Slavie, má ve svých rukou pouze ENIC, nikoli MČ, Bohemka a už vůbec ne Bohemians Real.

    amon

  6. Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

    postovni (přítel SN)     před 18 lety 10.11.2006 13:41 |  
    0 0

    at je to jak chce,enic nikdy nepusti majoritu ve stadaku. ten proda jen spolu se slavii, jinak by zle prodelal. clanek je supr, osvetlil to trochu z toho finacniho hlediska. jinak cernyho petra drzej jednoznacne klokani a ty bystrejsi to uz i vedi. ty pomalejsi snej o rekonstrukci dolicku resp. se utesujou vizi mestskyho stadionu, na kterym budou hrat zadarmo a budou tam zeleny sedacky. spekulace na zaver: vubec bych se nedivil, kdyby si nekteri clenove vedeni bohemky resp. prominetni clenove dfb napojeni na BR uz ted nemnuli ruce pri pomysleni na to, co jim z toho kapne, kdyz se jim podari obalamutit fandy a dosahnou toho, ze fandove nebudou punktovat rebelie proti zmene uzemniho planu a stehovani z dolicku.

    • Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

      (host)     před 18 lety 10.11.2006 21:17 |  
      0 0

      Napojeni prominentnich clenu DFB na BR nema logiku. Zachrana Bohemky prekazila BR plany, vzdyt kdyby Bohemka padla, mohli uz davno stavet. Jedine ze by je zkorumpovala pote. To uz je ale trochu spekulace.
      Neprominentni clen DFB :-)

      • Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

        postovni (přítel SN)     před 18 lety 13.11.2006 10:00 |  
        0 0

        tak se tak nedurdi. vzdyt pisu, ze to je spekulace :). a abych te uklidnil, tak neni podlozena nicim jinym, nez mojim pocitem ziskanym cetbou vasich a nasich stranek (takze zadny duveryhodny zdroje, co nechtej bejt jmenovany). to, ze by spicky DFB korumpovali az pote, je jasny. proste pockali, co bude a ted to zkousej jinak. klokani furt zijou v tom, jak je ten klub vlastne jejich, ale pritom se dostali k valu zas ty stejny lidi, na ktery jste nadavali (kristek, svoboda, lacina atd.). kure je sice paranoik a dobre, ze jste ho vypoklonkovali, ale v necem ma pravdu.

  7. Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

    (host)     před 18 lety 10.11.2006 14:18 |  
    0 0

    Napsal jsi to skvěle.Já sám jsem na toto téma vyvynul velmi podobnou teorii,avšak ty to máš podložené čísly a fakty,v oboru se pohybuješ.

    Díky za tento velmi fundovaný článek,jen věřím,že otevře oči všem radničním sympatizantům .
    Mr.ady

  8. Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

    (host)     před 18 lety 10.11.2006 15:02 |  
    0 0

    čim dýl se budou radní a bohemka a další tyhlety hádat, tim je to pro nás lepší, náš stadion se staví a bude stavět až se postaví a pak jestli někdo bude chtít vstoupit do NAŠEHO stadionu bude muset jen vysolit prachy a budou tam jen droboučký akcionářkové a my budem vlastníci(teeda slavie nebo eside to je fuk) stejně si myslim že až vylítnou akcie slavie nahoru a po prvním úspěchu,třeba LM tak Enic slávii prodá i se stadionem, ale ruku na srdce chtělo by to přinejmenším vstřícnějšího majitele s nákým tím pěticípím srdce :-)
    blondak

    • Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

      (host)     před 18 lety 10.11.2006 21:22 |  
      0 0

      O prodeji SKS už ENIC jedná s ruským investorem. To je informace, která v úvodním článku nezazněla. Je však jisté, že jí nikdo před koncem jednání nepotvrdí.

      • Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

        martin (přítel SN)     před 18 lety 13.11.2006 08:08 |  
        0 0

        jen to ne

      • Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

        postovni (přítel SN)     před 18 lety 13.11.2006 10:03 |  
        0 0

        to je podle me blbost. enic slavii proda nejdriv az bude stadion a spolu s nim. jinak by musel slevit za "nejistotu" ohledne terminu resp. realnosti dostavby. jinak rusaky jako narod nemam rad, ale na nejakyho abramovice, bych si asi zvyk :).

  9. Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

    (host)     před 18 lety 10.11.2006 21:26 |  
    0 0

    "Docela by mne zajímalo, za kolik to Bohemians Real koupil". Rád odpovím. Spadlo mu to klína zadara. Když se na začátku 90. let fotbalová akciovka oddělila od TJ Bohemians, TJ zůstal stadion. Platili údržbu, ale zisky z fotbalu (pokud byly) dostávala akciovka a proto na ni chtěla TJ stadion převést. Jenže k tomu došlo - nevím jestli záměrně, nebo náhodou - ve chvíli, kdy se v akciovce měnili majitelé, takže rázem vznikly dvě firmy - jedna vlastnila klub, druhá, Lacinův BR, stadion. Smlouva o pronájmu na 100 let za 1 Kč skončila nevím kde a stav je takový, jaký je.
    Klokan bezdomovec

    • Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

      Chowi     před 18 lety 10.11.2006 21:51 |  
      0 0

      No a my jsme taky : Slavista bezdomovec, hezky řečeno jsme na stejnej lodi, i když teď sme na tom líp...

  10. Re: Budoucnost stadionu má v rukou ENIC

    (host)     před 18 lety 12.11.2006 22:22 |  
    0 0

    fróóóólkůůůůůůůůů, fróóóólkůůůůůůůůů