Funkce na sledování článků je dostupná pouze pro přihlášené uživatele.

Názory

Předčasný odchod budoucí hvězdy?

Přestup Tomáše Pekharta do Tottenhamu dnes mnohým slávistům způsobil šok, zejména těm, kteří o šestnáctiletém hráči ještě neslyšeli. Koho tedy Slavia prodala do Anglie a udělala vůbec dobře?

Pokud by kariéra Tomáše Pekharta pokračovala tak skvěle, jako dosud, tak by Slavie jeho prodejem nejlepší tah neudělala. Šestnáctiletého hráče před třemi lety přivedl ze Sušice sportovní ředitel Jan Říčka. Rok strávil v týmu straších žáků pod vedením trenéra Pavla Vyhnala, s mužstvem slavil skvělé umístění ve světovém finále Nike cupu. Přeskočil D dorost, rok hrál v C dorostu a B dorostu, letos se začal připravovat s A týmem. Ač se nakonec do užšího kádru áčka neprobojoval a skončil v béčku, na mladého hráče velmi slušná bilance, zejména když připočteme jeho fyzické parametry, inteligenci a snahu to někam dotáhnout. Jeho výkony nemohly zůstat bez povšimnutí ani v juniorských reprezentacích, nyní je stálým členem reprezentace do 17 let, za kterou se pravidelně gólově prosazuje, naposledy na turnaji ve španělském La Manga. Dva krásné góly si připsal i během zimní přípravy za béčko na Chance cupu, kdy se podílel na vítězství nad Jabloncem B. To, že byl zvolen nejlepším mladším dorostencem za loňský rok v České republice, snad nikoho z odborníků nemohlo překvapit.
 
Jaká je cena šestnáctiletého hráče s touto vizitkou? Přestupová částka se odhaduje na 20 – 30 milionů korun, ale je možné, že do médií bylo vypuštěno i nadsazené číslo, těžko říct, když nebyla zveřejněna. Na celý přestup jsou dva úhly pohledu. Ten první – Pekhart měl zůstat a Slavia na něm mohla za tři, čtyři roky vydělat třeba pětkrát víc. To by přesně splňovalo i současnou koncepci klubu, která ve velké míře staví na prodeji odchovanců. Z tohoto pohledu se zdá Pekhartův prodej jako chyba a nekoncepční jednání. Jenže jsou tu ale, která hovoří pro to, že Slavia tak špatný obchod neudělala. Je velmi těžké u šestnáctiletého hráče odhadnout, jakým směrem se bude jeho kariéra ubírat, vstupuje zde do hry více faktorů. Největším rizikem je nebezpečí vážného zranění, jehož léčba se protáhne a zastaví hráčův vývoj. Bohužel u Pekharta toto riziko bylo zřejmě větší, pokud již v tak mladém věku byl dvakrát na operaci s kolenem. Pak je tu i nebezpečí toho, že hráč, vědom si svých kvalit, odmítne prodloužit smlouvu, často i na nátlak manažera, a odejde zadarmo do zahraničí. A současná Slavia by asi těžko šestnáctiletému hráči nabízela podmínky, jako mu může poskytnout zahraniční klub.
 
To, jestli se vedení rozhodlo dobře nebo ne, se ukáže až postupem času, za tři, čtyři roky. Můj názor je, že pokud Pekhart odešel alespoň za dvacet milionů, tak je to dobrá volba, navíc jestli jsou ve hře i další bonusy týkající se jeho startů v Premier league. O tom, že ne z každého nadějného hráče se stane automaticky hvězda, svědčí i někteří fotbalisté z uplynulých let, do kterých sportovní úsek vkládal velké naděje. Jen namátkou – Tomáš Jirásek hraje divizi v Libiši, Ivo Táborský pak za béčko Českých Budějovic třetí ligu. Říká se, že risk je zisk, ale ve fotbale to často neplatí.

Komentáře (16)

Funkce na sledování článků je dostupná pouze pro přihlášené uživatele.

Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení a registrovaní uživatelé. Přihlašte se zde

  1. Re: Předčasný odchod budoucí hvězdy?

    japhy     před 19 lety 16.03.2006 22:25 |  
    0 0

    Díky za článek psaný s chladnou hlavou, ne jako většina komentářů. Jak už jsem jednou psal-Slavia není v situaci, kdy si může dovolit několik let čekat, jestli si Tomáš udrží dlouhodobě výbornou výkonnost a pak ho prodat za víc peněz. Jo, až z něj bude za 4 roky hvězda Premier league, můžeme nadávat.

  2. Re: Předčasný odchod budoucí hvězdy?

    vlada     před 19 lety 16.03.2006 22:35 |  
    0 0

    Přesně napsáno! Souhlasím s celým článkem. I já myslím,že Těch 30mil. to nebude. Je to jen útěcha pro nás fanoušky,ale 20mil. už je celkem reálných. Jenom doufám,že zrovna Tottenham si u nás už nikoho nevyhlédne. Ta spolupráce,jak říká Kliment je bohužel jednostranná.

    • Re: Předčasný odchod budoucí hvězdy?

      mart     před 19 lety 17.03.2006 09:56 |  
      0 0

      Ahoj Vlado! Taky se mi clanek libi. S tema penezma se to nakonec stejne nedozvime. Nekdo tady nabizel expertizu(pravdepodobne z vlastni zkusenosti), podle ktere se v Anglii nevyplaceji procenta z dalsiho prodeje - tak muzu potvrdit z velmi dobreho zdroje, ze to je naprosta blbost! Tahle klausa je naprosto bezna pri prestupu hrace z klubu z nizsi souteze do vyssi(i kdyz pripoustim, ze neni casta pri prestupech na stejne urovni - nicmene Slavia - Tottenham jaksi bohuzel jeste neni stejna uroven). Navic mnohem detailne jsou vetsinou rozpracovany klauzy o dalsim VYPALNEM. Napr pri odehrani 30 zapasu v soutezi, zapasech v evropskych poharech, pripadne ucasti klubu v evropskych poharech(to vetsinou jen u klicoveho hrace).
      Jako priklad muzu uvest veliky prestup Wayne Rooney z Evertonu do ManU. Hovorilo se o castce az 29 milionu, ale. Zaprve ve splatkach. A za druhe, bylo tam vice nez 10 milionu v bonusech - tedy podle vykonnosti, vysledku a podobne. Podobny je taky nedavny pripad prestupu Teo Walkota (mladicek ze Southamptonu) do Arsenalu. Tam se hovorilo o castce kolem 12 milionu,.... ale jen jako moznosti pokud se hrac skutecne uplatni... primo na prestup(bez ohledu na vykonnost) bylo vazano necelych 5 milionu, ktere Southampton dostane tak jako tak. Jinak s tou spolupraci s Tottenhamem si nejsem uplne jist. ( a samozrejme souhlasim s pripominkami a slibovanych hostovanich - na druhou stranu jsem tady ale kdysi psal, ze ty hostovacky tady by byly opravdu nesmyslne - a ze by je proste nebylo z ceho zaplatit) Podle meho nazoru, hostovani Cerneho byla alespon castecne vypomoc Slavii ( i kdyz asi pro Tottenham taky vyhodne), ale hlavne ty staze mladych fotbalistu ( je mi jasne, ze to nekdo uvidi jako nefer scouting, ale s tim nic nenadelam...) - tak ty staze, jsou z hledeiska tech mladiku absolutne k nezaplaceni. Mlady cesky hrac, ... pokud teda neni uplne vypatlanej:-), si zcela zakonite musi nadelat do trenek, pokud nekdy nastoupi na stadione, kde se na nej kouka treba 40000 lidi, nebo kde proti nemu hraje nekdo, kdo bere treba 100 tisic liber tejdne ..... tyhle staze jim davaji obrovskou vyhodu a zkusenost, ze to jsou vlastne taky jenom lidi a ze kdyz budou makat, tak jednou taky muzou vydelavat. no ated uz zase musim pracovat ;-) zdravi mart.

  3. Pajasan

    (host)     před 19 lety 17.03.2006 07:36 |  
    0 0

    je to velice těžké rozhodnutí, ale myslím si že jak po stránce zkušenostní ,tak po stránce psychické to bude pro Tomáše velmi těžké a nevim, jestli by neměl radši počkat, peněžní motivace velká, on o tom asi sám těžko rozhodne s čistou hlavou... jistě velká šance pro jednotlivce, přeji mu to, ale když se na to dívám z pohledu naší ligy jak se to u nás bude dále provozovat to budeme chodit někam do Rumunska, Bulharska, Ukrajiny, či do Afriky nakupovat mladé hráče, abychom si alespoň trochu udržely krok s fotbalovým světem, myslím na klubové scéně? Jen bych si přál, aby tu hráči u nás alespoň počátkem své hvězdné kariery pozvedli úroveň naší pseudoligy...

  4. Re: Předčasný odchod budoucí hvězdy?

    Markus     před 19 lety 17.03.2006 07:43 |  
    0 0

    Halóóó, je tady nějaký doktor? Dovoliv bych si oponovat proti hlavnímu stavebnímu kameni tohoto článku a to že Tomáš by byl náchylný na zranění protože byl již v tak mladém věku dvakrát na operaci kolena. Bavil jsem se o tomto s jedním naším atletickým reprem a ten mi říkal přesně opačnou věc, že je dobře pokud sportovci dá dobrý doktor koleno do pořádku ještě v mladém věku. Spousta dorostenců má dost zhuntovaný tělo a operaci by potřebovali i tak, jenže kdo by chtěl být pár měsíců mimo?

    • Re: Předčasný odchod budoucí hvězdy?

      (host)     před 19 lety 17.03.2006 10:46 |  
      0 0

      Tak ja doktor nejsem, ale znam par pripadu ze sveho okoli, ze kdyz se jednou doktori zacnou nekomu rejpat v koleni, tak uz se toho nezbavi. A to neplati jenom u sportovcu, ale i normalnich lidi, ktery se sportu na profi urovni nevenuji. Tezko ale rict. Jane

  5. Re: Předčasný odchod budoucí hvězdy?

    (host)     před 19 lety 17.03.2006 08:21 |  
    0 0

    Ted je otazka,jestli jsme opravdu za nej dostali aspon tech 20. Jestli to nahodou nebylo tak,ze Slavie potrebujic kazdou korunu ho prodala za 5 a aby verejnost zase nebreptala,tak se rekne 20-30. Snad tam jsou i naky procenta z pristiho prodeje,az bude ve 20 prestupovat do Chelsea;)

    • Re: Předčasný odchod budoucí hvězdy?

      Markus     před 19 lety 17.03.2006 08:26 |  
      0 0

      Otázka je zda máme vedení do tohodle kecat, už jsem to tu asi před časem načal. Nabízí se jiná možnost. Hodnoťme sportovní výkony týmu a komfort který pro sledování zápasů klub nabízí. Finanční otázku věci ponechme vedení klubu, ať to nějak zařídí, aby první dva faktory byly pro fanoušky dostatečné.

      • Re: Předčasný odchod budoucí hvězdy?

        mart     před 19 lety 17.03.2006 09:33 |  
        0 0

        jo! (coz se vztahuje k tucne vytistenemu) a ne co se tyce kecani(do toho), .... nicmene, trochu brblat by chom asi (alespon obcas) mohli :-).mart

  6. Re: Předčasný odchod budoucí hvězdy?

    gamp     před 19 lety 17.03.2006 10:53 |  
    0 0

    Přečetl jsem si dnes rozhovor s Pekhartem na IDNES a zde jasně říká, žeo zájmu Tottenhamu věděl dhouho, anglická liga je jeho sen a že se rozhodl odejít před 3 měsíci. Asi by bylo těžké ho udržet, možná by v 18-ti letech utekl zadarmo za svým snem.
    Chybou vedení podle mne je, že celou věc okomentuje pouze prázdným prohlášením tiskového mluvčího o dobré práci s mládeží. Zbytečně tak dráždí fanoušky, kteří vidí v takových talentech jedinou naději svého klubu. Mohli by si dát trochu více práce s vysvětlením svých kroků a možná by slyšeli méně nadávek na svoji hlavu.

    • Re: Předčasný odchod budoucí hvězdy?

      (host)     před 19 lety 17.03.2006 12:39 |  
      0 0

      Naprosto souhlasím. Hepi.

  7. Re: Předčasný odchod budoucí hvězdy?

    (host)     před 19 lety 17.03.2006 13:14 |  
    0 0

    Dovolil bych si nesouhlasit s většinou zde uváděných a souhlasných názorů, nelze si hrát na ta "ale" jak bylo uvedeno výše, prostě kdybych se takhle chtěl bát a chovat nemohl bych vyjít ani před barák bez obyvy o svou budoucnost, že třeba neuklouznu..
    Z chování Slavie až na sto honů číší pouze zájem o peníze a ne sportovní hledisko..a to ne hledisko hráče Pekharta, ale klubu..vše bylo schrnuto v rozhovoru trenera Jarolíma, který reagoval značně rozmrzelým tonem..(a to bych řekl že diplomaticky), a jestli se tady rozvíjí teorie o jeho..teda Pekhartových kolenech..je zajímavé, že takto neuvažovali ti bafuňáři s Tottenhamu, myslím že ten obchod udělali proto že to bylo prostě pro ně v danou chvíli výhodné..jak jednoduché..

  8. Re: Předčasný odchod budoucí hvězdy?

    gary     před 19 lety 17.03.2006 13:50 |  
    0 0

    Tomu, že přestup Tomáše Pekharta do Tottenhamu mnohým slávistům způsobil šok docela věřím. Mnohý slávisti totiž ani nevědí, kdo to vlastně je.
    Odpověď na dohady ,jestli je pro klub dobře, že Tomáš odešel je …jednoznačně ANO. Jediný problém je možná v tom ,zda můžeme věřit avizované částce ,ale i těch dvacet mega je částka kterou snad krom Šventa nedostaneme ani za jednoho hráče ,který přišel za poslední dva roky do Slávie.
    Na otázku zda je dobře ,že hráč odešel v takto mladém věku, nedokáží jednotně odpovědět ani fotbalový znalci jako jsem já. Pro odborníky mého kalibru je škoda, ztratit takového hráče z očí.
    Nesmírně těžké období ovšem nastává i pro samotného hráče. Tomáš si bude muset zvykat na nové prostředí ,nový jazyk,daleko větší tréninkové zatížení a i na to, že zahraniční kluby jsou přecpány talenty z celého světa.
    Taková změna vždy přináší pokles formy, což je velmi nemilé obzvláště v době , kdy reprezentaci do 17 let čeká kvalifikační turnaj o mistrovství Evropy.
    Na druhou stranu , dá se vůbec odmítnout nabídka z Anglické ligy ??? Asi ne !!! Vždyť to je splnění snů mnohých kluků .
    Ke splnění toho opravdového snu a tím jistě je nastupovat v Premier League, vede ještě dlouhá cesta. O té by jistě mohli vyprávět kluci , Paciorek, Šimr,Lukáš Zelenka,Pěchouček,Goláň, David Jarolím, kteří také zvolili v mládí odchod do zahraničí . O tom jak těžká to bude cesta napovídá fakt ,kolik hráčů to z těchto jmen to dotáhlo do velkého fotbalu ???
    Prostě jak říká David Jarolím ,kterému se podařilo splnit svůj sen. Prvních šest měsíců to byl boj o přežití. Držme Tomášovi palce ať přežije. Vždyť sny se mají plnit nejen o vánocích :-)

    Ještě bych chtěl upozornit na dvě významné věci v tomto přestupu .Tomáše přivedl do Slávie pan ŘÍČKA a jeho manažerem je pan Paska. S takovými lidmi musí Slávia i v budoucnosti bezpodmínečně spolupracovat!!!!!! Ukončení spolupráce s těmito lidmi by byla pro Slávii pohroma alá Csaplár.

    • Re: Předčasný odchod budoucí hvězdy?

      (host)     před 19 lety 17.03.2006 20:47 |  
      0 0

      Nebejt tech velkohubejch zvastu tak docela dobrej nazor

      • Re: Předčasný odchod budoucí hvězdy?

        EpidEm     před 19 lety 17.03.2006 22:08 |  
        0 0

        Četl sem na idnes rozhovor s Pekhartem a podle toho co říkal se jevý jako docela chytrej kluk, který ví co chce, takže bych o něho strach neměl

  9. Re: Předčasný odchod budoucí hvězdy?

    (host)     před 19 lety 18.03.2006 09:19 |  
    0 0

    Dvě zprávy z posledních dnů. Slávia prodává 16ti letého dorostence. Sivok prodloužil ve Spartě i když o něj byl zájem v Milánských klubech. Dále srovnejte kolik hráčů se vrací z ciziny do Slávie a kolik do Sparty. Kolik hráčů, kteří hráli před dvěma či třemi lety ve Viareggiu se dostalo do kádru ligového mužstva. Vedení Slávie jí přivedlo do situace, že musí prodat každého, za koho je někdo ochoten zaplatit nikoli vynikající ani výbornou ani dobrou ale jen ucházející částku. Porovnejte za kolik prodává hráče Sparta a za kolik Slávie. Bohužel jsme v situaci, že prodej Pekharta je nutnost. Ale v normálně fungujícím klubu by to byla blbost. V normálně fungujícím klubu by se hráč v 16ti letech nerozmýšlel jestli podepíše smlouvu. Zvlášť když máme trenéra, který doopravdy dává příležitost talentům. Je toho hodně shnilého ve státě Slávie. Dalo by se pokračovat i v jiných oblastec: dluhy, dluhy, dluhy. Přestupy (jen poslední dvě přestupová období -pamatujete?) Pochopitelně stadion. Atd.