Funkce na sledování článků je dostupná pouze pro přihlášené uživatele.

Názory

Leška ven?

Na každém domácím zápase Slavie se již stal tradicí skandovaný pokřik části fanoušků „Leška ven“. Může generální ředitel Slavie opravdu za všechno co je mu vytýkáno? Má pokřik „Leška ven“ vůbec nějaký smysl resp. pomohla by teď něčemu změna na postu generálního ředitele?

Skandování se ozývá převážně ve chvílích, kdy se Slavii hra nedaří a kdy je vidět, že hráči na hřišti evidentně do hry nedávají všechno. V tomto případě se domnívám, že na vině je spíš realizační tým a samotní hráči než generální ředitel, respektive by výměna ředitele nic nevyřešila.

Slavia je z hlediska řízení uspořádána jako obchodní společnost. Na nejvyšším místě jsou akcionáři, v našem případě majoritní akcionář ENIC, následuje představenstvo (ing. Leška je také jeho členem), generální ředitel (ing. Leška), management a dozorčí rada. Po této linii také putují pokyny a rozhodování. Opět se dostáváme k otázce „Leška ven“. Kdy může být generální ředitel odvolán? Bude odvolán, až to bude ENIC chtít. Tedy v okamžiku, kdy udělá jiné rozhodnutí než bude ENIC požadovat, anebo se mu nepovede dosáhnout stanovených cílů a výsledků. Samozřejmě může také rezignovat sám. Ze zkušenosti víme, že sportovní výsledky nemají na jeho post vliv. Domnívám se, že je to správné, za sportovní činnost odpovídá skutečně někdo jiný. Generální ředitel ale společně s představenstvem odpovídá za jeho výběr a angažování do Slavie a za vytvoření podmínek k práci. Další věc je finanční situace Slavie. I ta patří mezi jednu z oblastí, za kterou generální ředitel odpovídá. I když nemám dostatek informací, tak i zde bych se ing. Lešky zastal. Získat sponzory ochotné vložit větší peníze do fotbalu je i díky probíhající korupční aféře čím dál tím těžší, a některé další příjmy - bohužel ty rozhodující - ze vstupného, z Poháru UEFA, z Ligy mistrů, může ovlivnit pouze nepřímo. Může vytvořit určité základní podmínky, ale konečný výsledek je opět na realizačním týmu a na hráčích.

Teď se ovšem před generálním ředitelem Slavie objevil přelomový moment. V souvislosti s dokončením auditu Alexandr Kliment na oficiálních stránkách Slavie uvádí: „Výstavba stadionu vyžaduje určitý díl zodpovědnosti našeho majitele. Jak jsme avizovali již dříve, v nejbližší době proběhnou v Praze se zástupci ENICu další konzultace“, a v týdeníku Euro: „Audit nyní studuje náš majoritní akcionář britský ENIC. V nejbližší době proběhnou v Praze se zástupci ENICu konzultace k výstavbě stadionu i budoucnosti klubu. Jsou to spojené nádoby.“ Klíčová je věta „Výstavba stadionu vyžaduje určitý díl zodpovědnosti našeho majitele“. Přeloženo: Pokud ENIC nedá určité záruky investorovi, tak investor do projektu nevstoupí. Je to logické – doba návratnosti vložených peněz je 15 let, a to je v světe financí poměrně dlouhá doba. Záruky mohou být různé - podíl na financování, ručení za Slavii v případě výpadku splátek úvěru, ale také prohlášení, že po určitou dobu (pravděpodobně po dobu trvání úvěru) ENIC akcie Slavie neprodá, nebo třeba dohoda o předkupním právu na akcie pro určité osoby (fyzické nebo právnické).

Zatím ing. Leška vždy plnil požadavky ENICu, a na oplátku ho majoritní akcionář podržel ve funkci i přes kritiku k jeho práci. Nyní se na jednáních může ukázat, že názor ENICu na řešení současné situace nemusí být shodný se zájmy Slavie. Generální ředitel se tak ocitá v situaci, kdy by měl prosazovat odlišný názor než má většinový vlastník. To není jednoduchá pozice, a přitom Slavii jde teď o všechno. O všechno jde ale i ing. Leškovi. Jak se říkalo v starém řecku: „Se štítem nebo na štítě“. Buď se stane slavným, tím kdo dokázal postavit nový stadion a zapsal se tak nesmazatelně do slávistické historie, nebo jeho jméno bude navždy spojeno s likvidací Edenu a začátkem úpadku klubu. Z toho také vyplývá jediné - nebudou-li jednání s ENICem o „převzetí zodpovědnosti“ tj. o zárukách pro investice do výstavby stadionu úspěšná, a důsledkem bude zastavení projektu stadionu, pak rozhodný a oprávněný pokřik „Leška ven“ musí znamenat jeho okamžitou rezignaci na všechny funkce ve Slavii. Domnívám se, že i on sám to ví.

Stále pevně věřím, že nadcházející jednání povedou k úspěšnému konci, a že nejpozději 18.12. 2004, tj. rok od oficiálního představení projektu, bude slavnostně položen základní kámen nového stadionu Slavie.

Komentáře (13)

Funkce na sledování článků je dostupná pouze pro přihlášené uživatele.

Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení a registrovaní uživatelé. Přihlašte se zde

  1. Re: Leška ven?

    Markus     před 20 lety 06.10.2004 14:19 |  
    0 0

    Máš pravdu, dříve jsem také křičel Leška ven, ale i z těch mála informací co prosáknou ven jsem už pochopil že problém je především v ENICu, pan Leška s tím nic nezmůže. Nejsem slepý a vidím že jaky dopadlo působení ENICu nejen ve Slavii, že už ani nehrozí aby se kluby ENICu potkaly v evropských pohárech. Buď budeme i nadále věřit že se něco změní nebo je třeba označit ENIC za špatného majitele. Těžko říci jak to nakonec všechno dopadne, nějak se přestalo mluvit o tom že Slavii je na prodej. Na stadionu bude krásně vidět jaká je ochota ENICu pro Slavii něco udělat, zda zahájí investice do stadionu nebo ne. Pokud totiž investovat budou, těžko si představit že by ho nechali rozestavěný, to už se pak musí dokončit aby mohl vydělávat svým provozem penízky ...

  2. Re: Leška ven?

    Kopcem     před 20 lety 06.10.2004 16:05 |  
    0 0

    Po formální stránce moc pěkně napsáno. Všechno je vlastně OK. Slavia má jasnou strukturu, je tu majitel, který má své zájmy, na jejichž obhajobu deleguje generálního ředitele. Ten plní jeho představy, takže jsou všichni spokojeni. Jediným problémem tedy bohužel zůstává fakt, že naše milovaná Slavia pod správou svého skvělého majitele a perfektního vykonavatele jeho přání nějak neprosperuje. Takže nějaké ale tu asi bude.

    Jaká jsou tedy fakta:
    1) Když ENIC do Slavie vstupoval, byla jedním z našich předních mužstev, s ambicemi na Ligu Mistrů. Dnes jsme na průměru až podprůměru.
    2) ENIC je skupina pragmatických finančníků, nejsou to žádní srdcaři, kteří by chtěli pomoci sympatickému mužstvu ze střední Evropy. Jejich cílem musí být zisk. Jimi jmenovaný generální ředitel vede mužstvo tak, že musí být logicky vysoce ztrátové. Přesto jsou s ním nadále spokojeni a ponechávají jej ve funkci. Proč asi?
    3) Kdykoliv byla šance postoupit do Ligy Mistrů a tím mužstvo posunout dál, kádr byl místo posílení oslaben. Jednou to byl kompletní rozprodej kádru po zisku titulu, jindy odchod klíčových hráčů bez adekvátní náhrady (P. Horváth, I. Ulich). V rozhodujícím okamžiku místo investice, která by mohla přinést velký zisk, je upřednostněn okamžitý příjem. Kdo učinil tato rozhodnutí? Majitel? Generální ředitel? Oba?
    4) Pokud nebyl ENIC ochoten v těchto rozhodujících okamžicích investovat částku v řádech desítek milionů Kč, s vyhlídkou možného zisku v řádu roků, bude ochoten učinit nebo garantovat miliardovou investici s velmi nejistou vyhlídkou zisku v řádu desítek let při realizaci megalomanského projektu stadionu?
    5) Na fotbalovém mužstvu se dá asi vydělat tak, že z něj uděláme špičku a pak jsou příjmy z Ligy Mistrů. Dále je možné zaměřit se na výchovu kvalitních mladých hráčů a vydělávat na jejich prodeji.
    Současné mužstvo má asi blíž do druhé ligy než do Ligy Mistrů, béčko je na hranici sestupu z čFL, za období "vlády" ENIC se podařilo vychovat jediného kvalitního odchovance - Adama Petrouše.
    Pak se ale možná dá vydělat i na úpadku klubu.

    Panu Leškovi je jistě známo, jak si vedou ostatní kluby, jejichž dominantním vlastníkem je nebo byl ENIC. Dále věřit, že ENIC sledoval vstupem do nich "ušlechtilé" cíle, je jistě jeho právem. Asi proto stále neodstoupil. Stejně tak je i právem některých fanoušků věřit, že pan Leška pracuje v zájmu Slavie, třeba i proti vůli majitele. Že tedy cíle ENIC a pana Lešky nejsou jedno a totéž. Já tomu ale nevěřím. Pro mě ENIC a pan Leška jsou jedno a totéž a jejich aktivity pro mě bohužel nejsou zárukou, že můj milovaný klub bude prosperovat.

  3. Re: Leška ven?

    (host)     před 20 lety 06.10.2004 17:20 |  
    0 0

    Leška i Enic se snaží na slavii jen napakovat...nový stadion nebude. vždy je mi do pláče když na slávistických novinách vidím časomíru "Do výstavby nového stadionu schází..." to je ta největší lež. ALe Leška už jich přežil tolik, že přežije i tento debakl. Do 3 let spadneme z ligy. A já se upřímně těším, až budu jezdit na výjezdy do II. ligy...
    Eliman

    • Re: Leška ven?

      (host)     před 20 lety 06.10.2004 18:48 |  
      0 0

      Jsi jistě velmi inteligentní a proto mě velmi překvapuje, co tady píšeš. Napakovat se na Slavii? To jsi jen jistě myslel v žertu a ironicky, že? Přeci moc dobře víš, že ENIC do Slavie nacpal opravdu dost peněz a nepřijde ti trochu divné, že kdyby se chtěl napakovat, tak by to udělal v chudé zemi? To kolik by mohl ze Slavii získat by mu nestačilo ani na pár procent v nějakém týmu Premier League a ty peníze by pro ně jistě byli značně zanedbatelné v poměru s tím, co by mohli získat z třeba z Basileje, kde jen tak mimochodem ENIC postavil stadion pro 40 000 lidí. Příště až budeš zas něco psát, tak používej mozek a nepiš nesmysli tipu Slavie v 2.lize apod.

      • Re: Leška ven?

        Kopcem     před 20 lety 07.10.2004 18:38 |  
        0 0

        Milý příteli,

        ENIC není charitativní organizace, ale investiční společnost. Vedou ji velmi pragmatičtí a úspěšní obchodníci. ENIC do Slavie opravdu za dobu své přítomnosti nacpal hodně peněz, ale ne tolik, aby ji přivedl na špici. Vždy, když by další investice mohla vést k dalšímu rozvoji mužstva, např. v okamžiku, kdy se dalo postoupit do Ligy Mistrů, došlo k oslabení mužstva, nikoliv k jeho posílení, jak by velela logika. Za prodej hráčů jako P. Horváth nebo I. Ulich nepřišla odpovídající náhrada. Zisk z jejich prodeje nebyl ani jednou investován. Nevýznamnější podílník ENIC pan John Lewis je s majetkem přes 2,2 mld liber, tj. víc než 100 miliard Kč, druhým nejbohatším mužem angažujícím se v britském fotbalu. Investice do Slavie, která by zdvojnásobila její rozpočet, by znamenala cca tisícinu jeho majetku. Mužstvo by se pak mohlo dostat do LM a začít vydělávat. Současná situace je taková, že do Slavie snad jdou nějaké peníze, ale klub podle mě musí prodělávat. Příjmy z pohárů nejsou, zisky z prodeje hráčů také nejsou bůh ví jaké. Proč takto ENIC postupuje? Skoro se zdá, že do Slavie investuje jen tolik, aby ji udržel v chodu na určité úrovni a mužstvo jakž takž pokračovalo dál. Proč tak asi činí? Nevím. Předkládám jednu z hypotéz. Současná Slavia asi moc velkou hodnotu nemá. Kromě K. Pitáka a do budoucna M. Švece tam není hráč, který by byl vůbec prodejný. Stadion nemá. Přesto tam něco je. Pozemky. Velké, vešlmi dobře položené.

      • Re: Leška ven?

        (host)     před 20 lety 11.10.2004 09:20 |  
        0 0

        Otázka: Kolik týmu pod Enicem dosáhlo úspěchu? Respektivě kolik týmů s ostudou nezkrachovalo? Neustále se tabulkou propadáme níž a níž....

  4. Re: Leška ven?

    lucky-pilda     před 20 lety 06.10.2004 18:53 |  
    0 0

    Velmi dobře napsaný článek. Naprosto souhlasím s tím, že se teď ukáže, jak ENICu na Slavii opravdu záleží a kam povedou dále kroky našeho červenobílého klubu. Když vyjde jednání naprázdno, byl by jediným rozumným krokem prodej Slavie (protože tím by ENIC nepochybně dokázal, že už dále ve Slavii nechce působit) a samozřejmě rezignace pana Lešky. Vladimír Leška se logicky nemůže chovat jako jedno velké srdce Slavie, ale jako generální ředitel specifické společnosti, jako podnikatel. Protože prostě nemá k tomu podmínky, nemá žádnou absolutistickou moc, musí poslouchat majitele, nanejvýš s ním vyjednávat, protože je to jeho chlebodárce, který ho může kdykoli vyhodit. Taky jsem úplně ze začátku, při první krizi křičel "Leška ven", ale pak jsem si uvědomil, že to není tak jednoduché, že on je také člověk, který dělá chyby jako každý, zaměstnanec, který nemůže jít proti svému zaměstnavateli (kterého sice sám přivedl, stejně jako všichni ostatní byl přesvědčen o tom, že nám Enic výrazně pomůže, což se ukáže právě u stadionu). BTW, když Adauto nebo někdo jiný nesmyslně zakopne míč, Leška za to nemůže, když rozhodčí špatně zapíská, opět jeho píš?alku Leška nevede. S tak omezeným rozpočtem udělal v létě asi maximum.

    • Re: Leška ven?

      Kopcem     před 20 lety 07.10.2004 18:48 |  
      0 0

      Souhlasím, že za to, že Adauto je z formy nebo že nás zařízne rozhodčí, nemůže pan Leška. Může ale za koncepčnost rozvoje mužstva, za ziskávání sponzorů, za nekoncepční výměny trenérů, za neschopnost prodat hráče za dobrou cenu.... Po celou dobu působení ENIC jde mužstvo přes malé výkyvy s úrovní dolů. ENIC to ale nevadí a pan pan Leška má nadále plnou důvěru svého zaměstnavatele. Proč asi?

  5. Re: Leška ven?

    (host)     před 20 lety 06.10.2004 18:59 |  
    0 0

    uz jsem to tu jednou kdysi psal..v kazdy ucebnici managementu,ze za vsechno je vzdy odpovedne vedeni..chapu argument,ze na hristi hraji hraci,ale je na vedeni,aby privedlo lepsi hrace..popr.trenera..uznavam,ze chyba je predevsim v majiteli,protoze pokud je nase vedeni neschopne,tak ma dosadit jine..a at si nikdo nemysli ze ENIC je naky chlebodarce a ze nam tady bude davat miliony jak my si budem piskat..je to INVESTICNI spolecnost,tzn ze nekam investuje a bude to chtit zpatky + jeste neco navic..zadna firma vam neda nic zadarmo..neni dulezite vymenit vedeni,dulezite je zmenit vlastnika..protoze pokud uz i Leska musi vyzivat ENIC k zaujmuti stanoviska k deni v klubu,tak uz opravdu neni neco v poradku..

  6. LEŠKA VEN !!!

    (host)     před 20 lety 06.10.2004 19:42 |  
    0 0

    ... nevím, jestli si to Vy, co tady obhajujete ing. lešku uvědomujete, ale v polovině 90. let, kdy Slavii přebíral, jsme byli klub rok co rok hrající o titul, klub nakupující hvězdy ligy, klub, před kterým se každý třásl.
    Co jsme teď ? Hovno...

    • Re: LEŠKA VEN !!!

      chrobak     před 20 lety 06.10.2004 20:16 |  
      0 0

      s Korbelovejma penězma by nakupoval kdekdo

      • Re: LEŠKA VEN !!!

        (host)     před 20 lety 07.10.2004 14:07 |  
        0 0

        No právě, Korbel byl poslední majitel, kterýmu na Slávii záleželo a nebral jí "jen" jako příležitost na něčem se napakovat. Udělal i dost chyb,ale když do slávky přišel byl z nás během krátké doby Top tým a já v té době věřil. že budeme dlouhodobě nejúspěšnější český klub, kterej toho v Evropě moc dokáže. To, že je současnost jiná, je chyba Enicu a Ležky. To, že LEŽka za vše špatné nemůže je pravda, přesto je toho dost, co mohl ovlivnit a kde selhal. Proto, já patřím do skupiny "LEŽKA VEN" .

    • Re: LEŠKA VEN !!!

      (host)     před 20 lety 11.10.2004 09:22 |  
      0 0

      Přesně, jsme hovno...