Funkce na sledování článků je dostupná pouze pro přihlášené uživatele.

Názory

Setkání na Olympu

V knize Slavia Praha IPS (kopaná): 1896 - 1981 - 85 let slávistické kopané jsem objevil nádhernou báseň od někdejšího slávistického sprintera, mnohonásobného mistra a rekordmana, fotbalisty, trenéra a básníka Mirka Páráčka, která byla přednesena na slavnostní schůzi k 80. výročí slávistické kopané národním umělcem Martinem Růžkem dne 30. 9. 1976.

Nevím, jak vy, ale já při čtení tohoto díla jako bych pana Růžka slyšel...

Mirko Páráček
Setkání na Olympu

Tam nad křídly výšek, nad hřbety beránků
osvícen platinovými hvězdami
leží nebeský koberec s vyšitým obdélníkem hřiště

Tam v přátelském kroužku
študiósů ze Smíchova, z Malé Strany a Křemencovy ulice
vzpomíná na první turnaj na Císařské louce
v roce devadesátémšestém
Karel Freja, kapitán červenobílých.
Vzpomíná na společenství srdce a skutků,
které se zrodily v hostinci u Zlaté Váhy 17. října roku 1901
Vzpomíná na poklep kladívka,
na první tah pera, podobný ptačímu vzletu,
na předurčení půtek a smírů.

Tam na nebeském Olympu
v buřince s věčnou lulkou vypouští obláčky kouře
šlachovitý dědek Madden, zarputilý, tvrdohlavý Johny
mořeplavec ze zamlženého Skotska,
který přišel za vůní české růže,
aby v roli učitele mrskal chlapce rákoskou sprintů,
přikoval je k brusířskému kameni
přihrávek přesných na milimetr
vybroušených do třpytivých plošek českého křiš?álu.
Dědek Madlen, věrný až do smrti té malé zemi,
která ho přijala mezi své syny.
A jako při přehlídce střídají se gardy hráčů
mezi dvěma slavobránami jako postavy herců
na největším jevišti světa.
Štapl probíhá kolem jako orkán,
Bělka s Vaníkem udivují svými kličkami, českou uličkou,
kterou rozvraceli kdysi hráze protivníků,
sapér Vodička rozděluje míče jako napoleonský stratég,
Koškovy střely lámou břevna,
jiskry létají od kopaček Baumrukových…
Vojta Bradáč se řítí jako tank proti brance.
Mezi nimi poklusává slávistický tandem:
Franci Svoboda, Vlasta Kopecký, tam na Olympu.

Tam na nebeském Olympu
přehrávají si jako šachy
nejkrásnější a nejsložitější partie,
opakují bleskurychlé úniky po křídlech,
akrobatická salta, vysmívající se fyzikálním zákonům,
robinzonády kaskadérů, vrhající se do ohně zkřížených šavlí.
Tam gentlemani v propoceném tričku
si podají po pádu ruce s bratrskou úklonou
a nepozorovaně zatleskají soupeřovu uměleckému kousku.

Když skončí půtky, hrátky, šarvátky a laškování,
z hvězd vzplane vatra a popel jisker
padá sítem mraků k nám na zemi,
na pěšinku k hřišti, kterou chodíváme,
vroubenou úctou, láskyplným díkem,
lipovým listem, který neusychá.

Tam nad křídly výšek naši svatí vidí jak u nás na zemi
přibývá růží, přibývá jasných hvězd
nad červenobílými peřejemi.
Z věrnosti vzešly, věrnost jim dala vzkvést
aby zářily nade všemi.
Být slávistou je býti věrný všem
pro její lásku přinášenou bez nároků
pro drahé barvy, milovanou zem,
pro píseň života, jež volá do útoku.

Komentáře (13)

Funkce na sledování článků je dostupná pouze pro přihlášené uživatele.

Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení a registrovaní uživatelé. Přihlašte se zde

  1. Re: Setkání na Olympu

    kozi     před 21 lety 16.01.2004 10:43 |  
    0 0

    Dědek Madlen??? Kdo to je? Nemá to být náhodou náš vynikající trenér J.W.Madden? Jinak je ta skladba samozřejmě pěkná.

    • Re: Setkání na Olympu

      (host)     před 21 lety 16.01.2004 14:10 |  
      0 0

      Jasně, že je to on. Dědek se mu říkalo už od jeho příchodu do Slavie. Mimochodem, on byl prvním, který prolomil pravidlo, že ve Slavii smějí být jen slované.

  2. Re: Setkání na Olympu

    Dobi     před 21 lety 16.01.2004 10:50 |  
    0 0

    Já jsem měl to štěstí, že jsem Mistra Růžka slyšel recitovat nejen tuto báseň, ale měl jsem možnost s ním sedávat po několik let ve výboru odboru přátel. Jednou jsem mu řekl - Vy vlastně nejste herec, Vy reprezentujete sám sebe! V té nejlepší formě a v tom nejlepším smyslu. V roce 1971, v době těžké normalizace, letěl seriál F.L.Věk. Jirásek určitě nepatří mezi hvězdy literárního nebe. Je až příliš moc povinnou četbou. Ale tehdy se podařilo shromáždit nejlepší herce a Jiráska zlidštit. Mistr Růžek tehdy hrál pátera Vrbu. A dodnes slyším jen jím vyslovenou větu - Neumřela?, jen spí! Slavia hrávale tehdy o záchranu a mockrát jsem mu tuto větu připomněl, když se nedařilo! Bylo to míněno na češtinu - snad nejkrásnější jazyk na světě! A to říkám já, který se částí krve hlásí k německým předkům!!! V té době jsme měli k sobě nějak blíže! Předsedou Spartaklubu byl nejprve nezapomenutelný režisér Martin Frič a po něm pak Václav Voska, další z hvězd seriálu. Stejně ušlechtilý jako mistr Martin, pan Pešek, Pivec, Kemr a další hvězdy - dnes už nebeské na slávistickém nebi! Snad budu mít někdy více času se s Vámi o toto podělit. Voskovými hesly bylo: Fandi, ale zůstaň člověkem a Sparta je, jen když je Slavie! Dovede vůbec někdo toto pochopit. Různí ANONYMové urážející Lucky-Pildu a nebo - promiňte mi ten výraz - ksichty reprezentující někoho jako je ukoktaný Pelta nebo především pro mne osobně nejnechutnější osoba v českém fotbale - soudruh Koš?ál??? Omlouvám se za emoce, ale ve vztahu k Mistru Růžkovi jsem musel!!!

    • Re: Setkání na Olympu

      gary     před 21 lety 16.01.2004 11:31 |  
      0 0

      Pane Dobiáš od Vás bych čekal trochu více nadhledu. Na druhou stranu nutno říci ,že ten lidé z OP nikdy neměli. Vždy si přisvojovali právo do všeho mluvit a i jejich zásluhou Slávia v dřívějších dobách patřila k průměru naší ligy.
      Již v několika vašich článcích jsem poznal ,že se rád obklopujete postavami na které již napadal prach. Ano, je správné ho občas setřít a připomenout osobnosti ,které spojili své jméno se Slávii. Ne však příliš často. Dnešní mladou generaci tito lidé naprosto nezajímají a pokud nechceme aby Slávia vymřela s odchodem těch pár důchodců co na ní ještě chodí, musí se proměnit v moderní klub. Proto bych raději přivítal nějakou“píseň od Leoše Mareše" než báseň od Martina Růžka.

      • Re: Setkání na Olympu

        houska     před 21 lety 16.01.2004 16:21 |  
        0 0

        gary!!! To si delas srandu ne??? Mluv laskave za sebe - nejsi zadny posel mlade generace!! Nevim, proc si musis ze vsech delat nepratele tvymi "zasvecenymi" nazory (i kdyz s tim, ze by se slavia mela priblizit vc mladym souhlasim)... Ale jestli chces leose marese a jeho pisne, tak tve nazory castecne chapu a je mi te mozna i trochu lito...

        PS: ne ze bych se nejak koupal v prednesene basni - neni to muj salek kavy, ale proste me to nezajima - nemam vsak potrebu hned neco odsuzovat...

      • Re: Setkání na Olympu

        Dobi     před 21 lety 19.01.2004 13:59 |  
        0 0

        Moje právo je reagovat na to, co chci, co považuji jako prospěšné. A tím je v těchto souvislostech možná připomenutí něčeho minulého, o čem mladá generace žel neví. A možná ani nechce vědět. Národ by měl znát svou historii, totéž klub. Souhlasím s Vámi, zásluhou OP patřila Slavia k průměru ligy! Nebýt OP, v čele s Růžkem, tak zahynula!! V roce 1964 (Slavia byla na chvosti II.ligy) již byl výměr o převzetí stadiónu v Edenu Bohemkou atd. Není chybou, že občas stírám prach z lidí, jakými jsou v mém článku jmenovaní. Je chybou (některých) mladých lidí, že naprosto ignorují minulost a historii. Všude. Pak těžko chápou souvislosti a dostávají se do konfliktu s lidmi, kteří si přitom sami konflikt nepřejí. A to je ten případ! A jinak ta báseň nebyla od Martina Růžka, ale byla jím recitována... Osobně se mi ta báseň taky moc nelíbí, ale snad mě obhájí to, že právě Mistr Martin byl tím, který se dokázal do myšlení, nás tehdy mladých vžít! To jsem chtěl říci. A moderní klub? K němu nepatří i ti "na odstřel"??? Přál bych Vám vidět třeba zákulisí atmosféry v Kaiserslauternu, tam by "odstřel" kohokoliv - mladých i starých hned tak nepřenesli přes srdce. Zde hledejme jednu z příčin, proč Slavia moderním klubem není, věčné třenice, kde nyní přibývá garyho článkem i další dimenze - mladí x staří! Proč? Není rozhodující, že jsme slávisti???? A že hledáme, co nás SPOJUJE???? Zamyslete se také nad sebou!

        • Re: Setkání na Olympu

          (host)     před 21 lety 20.01.2004 00:20 |  
          0 0

          Ukoktaný Pelta Nebo nechutný soudruh Koš?ál. Zajímavá slova od člověka, který se ohání Masarykem. I když on s těmi dělníky načichlýma komunismem také dokázal pořádně zatočit.
          Já si stejně myslím ,že tu Slávii nakonec v roce 1964 zachránil nějaký „soudruh Koš?ál“ .
          Ano, s lidmi které v historii spojili své jméno se Slávii se musí zacházet opatrně ,jinak zevšední. Silně pochybuji, že by se dres se jménem Pepiho Bicana prodával více než dres se jménem Adauta. A střelecké schopnosti toho černého mládence se nedají srovnávat s takovou legendou jako byl Pepi. Bohužel musíme respektovat současnost. Teda pokud nechceme, aby ochozy Slávie vypadaly jako fotografie ze srazů vašich odboček. Kde bych lidí, kteří nedosáhli důchodového věku spočítal na prstech jedné ruky. Jinak se vždy směji názorům lidí, kteří mne obviňují z rozsévání blbé nálady a sami se tak moc zasloužili o „kamarádské vztahy“ mezi Pražským klubem přátel fotbalové Slávie a FO. Zamyslete se také nad sebou !
          gary

          • Re: Setkání na Olympu

            Dobi     před 21 lety 20.01.2004 09:17 |  
            0 0

            Gary, názory se trochu minuly, proto doplňuji! Patřím mezi lidi, kteří vždy hledali, co nás spojuje! Já byl vždy ten poslední, který by byl nějak proti vzniku i činnosti pKPFS, který vždy hledal a hledá konsensus. Snad jsem tím dostatečně znám. Nechci vyjmenovávat konkrétní jména, víme, o koho jde. A jsou zde lidi z OP, kteří zaspali svou dobu a nyní křičí Chy?te zloděje! Vzájemným vyčítáním ani my Slavii neprospějeme. Zapomeňme na půtky, respektujme názory druhé strany, ale nedělejme z toho dogma! Ono vůbec nejde o spor mladé a starší generace, ale o mladé a staré myšlení. Je škoda, že Bicanův dres je dnes prakticky neprodejný (to platilo již před 10 roky...). I zde hledejme možná příčinu dvojkolejnosti. Bican byl jedním z největších fotbalistů světové historie. stejně jako Karel čapek historie literatury. A opět se oženu i Masarykem! Žijme dneškem a zítřkem, ale buďme hrdi na historii, kterou se snažme poznat. V ttom jsme, podle mne jako češi, strašně malí! A že se jako Masarykovec vyslovuji proti Koš?álovi a Peltovi? Takoví lidé v čele českého fotbalu? řekl jsem něco nepravdivého? Možná netaktního, ale tyto řádky by to měly snést! Dokonalý manažer by neměl koktat a šéf všeho mít čistší minulost. Omlouvám se za rozjetí emocí, ale hájím a bráním své názory. A opakuji a apeluji, zapomeňme na půtky a podejme si ruce. Srazy odboček nejsou jen srazy důchodců. Hraje se tam i fotbal. A třeba takové Rožďalovice, to je parta mladých lidí!!! Dejte třeba v pKPFS taky partu na fotbálek nebo jen tak na pokec! Sedněme k jednomu stolu a vše si lidsky vyříkáme! Zůstaňme ale, proboha, přáteli!!!! Přáteli mezi sebou a hlavně přáteli Slavie!!!! Neblbněme!!!!

      • Re: Setkání na Olympu

        Dobi     před 21 lety 20.01.2004 08:57 |  
        0 0

        Gary, ještě jednou se ozývám, strašně nerad bych, aby došlo k nedorozumění. Ano, je jiná doba. Ale myslím si, že pokud preferuji jedno neodsuzuji druhé. Já například jsem Severočech tělem i duší. Mám rád severočeská vína, piva, kousky nádherné krajiny. Ale nikdy netvrdím, že jsou jižní čechy ošklivé, moravská vína špatná a jiná než mě milá piva samosery... Já mám dost málo času, a tak zde vystupuji skutečně asi historizujícími vzpomínkami, protože ty považuji za vhodný doplněk. S většinou názorů všech poctivých slávistů se ztotožňuji, a tak nemám čas ani chu? se totožně vyjadřovat. Názory jsou originální, web dobrý. Mrzí mě proto,že vyznívám, jak vyznívám! Není tomu tak, i střední a starší generace má na Slavii podobný názor jako Vy mladší, prostě je to celoživotní úděl, radost, ale někdy i utrpení! Proto se chci svěřovat, a proto bych byl i rád, že chci přispět s troškou do mlýna, ne se vnucovat. Takže Gary - možná, že překvapivě, ale přeju si - jen a jen v dobrém!!! A na obou stranách se zamysleme, zda někdy ta trošinka tolerance by nepomohla!!!

        • Re: Setkání na Olympu

          gary     před 21 lety 20.01.2004 23:09 |  
          0 0

          Já mám dost málo času, a tak zde vystupuji skutečně asi historizujícími vzpomínkami, protože ty považuji za vhodný doplněk. S většinou názorů všech poctivých slávistů se ztotožňuji, a tak nemám čas ani chu? se totožně vyjadřovat......
          Někdy stačí takhle málo ,aby Vás druhá strana pochopila . Ne že bych ve všem s Vámi souhlasil ,ale zasluhujete si mojí omluvu. Přeji Vám i všem vašim „dědkům“, aby jste se při tom fotbálku, bowlingu , výletech na kole a já nevím v čem ještě náramně bavili. Protože….Vo to tom je kámo.

          • Re: Setkání na Olympu

            (host)     před 21 lety 21.01.2004 16:30 |  
            0 0

            Díky gary, považuji to za slovo chlapa - není Slavií i to, že se slávisti sejdou u táboráku nebo spolu vyjedou na kole? Prostě, už se opakuji - hledejme, co nás spojuje. Zase nás není tolik, abychom se škorpili....

  3. no vida

    (host)     před 21 lety 17.01.2004 11:49 |  
    0 0

    no vidíš, třeba tohle je záležitost, která má určitou hodnotu a má smyls ji zde publikovat...

  4. no vida

    (host)     před 21 lety 17.01.2004 11:51 |  
    0 0

    ...a já se zase zapomněl podepsat
    BUCK.DICH-ER