Názory

František Straka na lavičce fotbalové Slavie...

Slunečná první neděle měsíce října byla nejen dnem zaslouženého vítězství Slavie nad Olomoucí, kdy slávistická veřejnost mohla po pěti měsících a jednom dni (!) na vlastní oči sledovat vítězství svého klubu (výhry 3:2 a 3:1 nad Příbramí a 3:0 nad Bohemians se - jak známo - odehrály za zavřenými dveřmi Synot Tip Arény), ale také dnem, kdy byla oficiálně potvrzena informace o výměně hlavního trenéra a angažování Františka Straky, o níž se již před zápasem více než hlasitě šeptalo.

Podobně, jako tomu bylo v případě názoru pana Ivana Bicana, došlo opět k dalšímu rozdělení slávistické veřejnosti na ty chápající či tápající a na radikálnější odpůrce současného stavu. Je faktem, že slávisté patří po celou dobu své historie k těm, kteří za sportem nechtějí vidět jen byznys, ale hledají zde i ideály sportovní čistoty, obyčejného přátelství, zdravé hrdosti na straně jedné a upřímné skromnosti na straně druhé. Za těchto ideálů vlastně Slavia v roce 1892 v nelehkých dobách pro český národ a kulturu vznikla a zůstávala vždy svá v dobách slávy i beznaděje. I s těmito ideály vznikl a žije již 47 let odbor přátel, který je stále nejsilnějším organizovaným uskupením fanoušků nejen ve Slavii, a tak považujeme za svou povinnost se k některým aspektům vyjádřit. Každý z nás přijímal v posledních hodinách řadu telefonátů, zastavovali se sousedé, sledovali jsme jak umírněnější, tak i velmi kritická slova na jiných slávistických fórech i další kroky z toho vyplývající, mezi něž patří i žádost o uvolnění z funkce oblíbeného tiskového mluvčího Ondřeje Zlámala.

Celou situaci vidí podle našeho názoru slávistický fanoušek ve třech rovinách:

1. Rovina přístupu majitelů klubu:

Žijeme v době, kdy vše se točí kolem financí a kdo platí, rozhoduje! Je nepopíratelným faktem, že na jaře byla Slavia ve stavu klinické smrti, zoufale zadlužená, bez perspektivy, což se podařilo narovnat. A lze jen nostalgicky vzpomínat na doby, kdy rozhodovala či spolurozhodovala jakási rada starších, nejmoudřejší lidé, kteří přišli s největšími ideály. Mnozí třeba stále s úctou připomínají éru Borise Korbela, který do Slavie přišel, když byl na Spartě odmítnut, a přivedl s sebou i trenérskou ikonu Sparty, Václava Ježka a později angažoval i trenéra Jarabinského, který byl rovněž se Spartou historicky svázán. Přišla éra ENICu i neznámých, skrytých majitelů, za jejichž působení to postupně se Slavií šlo pořádně s kopce! Uveďme i fakt, že i v době před převratem zde byla éra patronátních podniků, a tak v případě Slavie se o stěžejních otázkách rozhodovalo nikoliv v Edenu, ale o stanici dál, na Kubánském náměstí, v prostorách, kde sídlil tehdejší IPS... To je jasný fakt, který však nijak nevylučuje názor, že vše by mělo probíhat s citem a úctou k historii i ideálům, za nichž klub vznikl a jimiž jeho veřejnost žije.

2. Rovina sportovní:

Angažován byl trenér, který ve své trenérské kariéře nedosáhl nějakých výrazných výsledků, i když nelze upřít několik jeho vystoupení v roli krizového manažera. A že Slavia v krizi je, o tom nikdo nepochybuje. Jde jen o to, jaké jsou vůastně záměry při jeho angažování.

3. Rovina vztahu klubu k fanouškům, citlivosti a úcty k tradicím:

Fotbal, jako nejmasověji sledovaný sport na světě, se hraje pro fanoušky a bez diváckého zázemí nemá vlastně cenu! Reakce, které ze stále široké slávistické veřejnosti vycházejí, toto i dokazují. Hovoří se o obrovské necitlivosti, o políčku, který ryzí slávistický fanoušek tímto rozhodnutím dostal. Nejde vůbec o to, že se ryzí klubismus vytratil i mezi hráči. Přiznejme si, jak se třeba z Karola Kisela, s rozpaky přijímaného "sparťana", stal nakonec právem miláček našeho obecenstva. Další příklady bychom našli i v současných kádrech a realizačních týmech či zázemí obou klubů. Trenérovi Strakovi vytýkají naši fanoušci zvláště některé výroky z minulosti (slávistický tataráček, výzva k souboji na letenské pláni), sparťané naopak vytahují jeho kdysi netajený původ ze slávistické rodiny, kdy se z něj stal shodou okolností po přestupu po vojně kovaný sparťan, k jehož realizaci výraznou měrou přispěl již zmiňovaný trenér Ježek...

Jak se ukazuje, slávistická veřejnost chápe tento krok jako především velmi necitlivý a OP, kterému po celou dobu své historie záleželo na co nejsilnější obci slávistických fanoušků, vždy slušných, vždy oddaných, ale zatím vždy i chápajících, že ne všechny dny mohou být prosvíceny slunečním jasem, se tak právem obává, nakolik tento krok oddálí podstatnou část příznivců od klubu, který po celý živost považují za svůj, za součást svého života!

Výbor Fotbalového oddílu SK Slavia - odbor přátel

Komentáře (27)

Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení a registrovaní uživatelé. Přihlašte se zde

  1. Re: František Straka na lavičce fotbalové Slavie...

    Stahler     před 13 lety 03.10.2011 10:04 |  
    0 0

    Straka není ten pravý trenér pro Slavii.On je maximálně tak solidní hecíř a to na profesionální úrovni prostě nemůže stačit.Atraktivního herního stylu nebo dokonce nějaké smysluplné koncepce budování perspektivního mužstva s dlouhodobým výhledem se od něj nejspíše nedočkáme.A podle mě docela hrozí i varianta že si v zimě ze Sparty vytáhne do Slavie Tomáše Řepku a ten je schopen mu dát i kapitánskou pásku a to už fakt asi vydýchají jen ti nejotrlejší z nejotrlejších.Je hnus co se se Slavií za posledních několik málo sezon po zisku druhého titulu stalo.Je to všechno k pláči !

  2. Re: František Straka na lavičce fotbalové Slavie...

    Viking     před 13 lety 03.10.2011 10:06 |  
    0 0

    Takové bezpohlavní, nikoho neurazit, vlk se nažral, koza zůstala celá, karavana jede dál. Vždyť vlastně může být i hůř...

  3. Re: František Straka na lavičce fotbalové Slavie...

    Jiri1     před 13 lety 03.10.2011 10:17 |  
    0 0

    Zdravim, bohuzel tady nikdo vubec nepopsal jak to bylo s angazovanim Straky a uz vubec se nikdo nenamahal rict zda-li to bylo nutne. Uz zhruba mesic vim o teto moznost, Rebicek nekolikrat se Strakou konzultoval stav ve Slavii, kdyz jsme prohrali derby , dosla Rebickovi trpelivost a i pres odpor Platila , slysite dobre prosadil svoji vuli,. tady zduraznuji, ze ve hre byly i jina jmena treba Levy/ten , ale pozadoval vyjma vetsiho platu i vetsi kompetence , mene se mluvi i odalsich jmenech, ale to u je jedno. Proste uz v tydnu , kdy Slavisticti bossove omitli ucast v poradu CT Na Slovicko, bylo jasne , ze prijdou zmeny , navic Rebicek zna Straku a proto ho uprednostil, chce totiz okamzitrou zmenu , chce vysledky , ktere by do stale financne nestabilniho klubu privedly sponzory , ti se ale pri soucasne situaci nehrnou a vdokonce i udajne jedna z renovovanych firem na posledni chvili couvla uz z predem dohodnute spoluprace a Straka , no vzal by i Vsenory...., nema penize , potrebuje dalsi prijem a nabidka ze Slavie , byt financne prilis neatraktivni mu spadla z nebe , popravde i Vaniak a dalsi lidi, ale nutnost okamzite zmeny vedeni zduzraznovali a neslo jen o vysledky , Petrous nezvladal dlouhodobe starsi hrace , bal se jich, nebyl schopen reagovat na vyvoj herni situace a mladsi hraci ho nemeli v oblibe. Bohuzel Petrous se samozrejme o svem chystanem odvolani dovedel, ale stale doufal ve vliv sveho ochrance Platila, ten ho ale neudrzel.Presto si nemyslim, ze by musel nutne z klubu odchazet, nabidka vedeni , aby prevzal becko je hodne velkorysa, zustane mu v lete vylepseny plat i dalsi vyhody , navic muze v klidu premyslet o sve dalsi trenerske budoucnosti. A Ondra Zlamal, sam se uz pred casem v jiste soukrome spolecnosti vyjadril , ze mu soucasna garnitura ve Slavii moc nesedi, ze by se nebranil zmene, urcite nabidky zrejme ma, vim ze je hodnocen pozitivne a velke spolecnosti potrebuji takto vybaveneho cloveka.........Tim Ondro Vas krok ocenuji, ale vim , ze treba veden uz nektere Vase exesy /viz CT teko neslo, mozna byla zmena na Vasem miste jen otazka casu a nejen na Vasem...........A muj nazor , ti , co mne znaji , vedi jak je to pro mne tezke obcas v tom fotbalovem svete , presto si udrzuji svuj vztah k nasemu klubu i kdyz , vsak vite.

    • Re: František Straka na lavičce fotbalové Slavie...

      urs (přítel SN)     před 13 lety 03.10.2011 10:42 |  
      0 0

      trenér Levý je odborník a i hlupák to musí uznat, pokud se alespoň jednou jedinkrát díval na nějaký živý přenos ČT..

      strakapoud je průser a řebíček to u mě pos*al - platil těžko říct - přijde mi jako totálně ješitnej pablb, kterej nechápe či neuznává (sám nevím) fanouška, jako nedílnou součást dobře hospodařujícího klubu na úrovni akciovky..

      tolik ode mě - víc nemám co dodat

      urs

      • Re: František Straka na lavičce fotbalové Slavie...

        sTizz (přítel SN)     před 13 lety 03.10.2011 15:23 |  
        0 0

        Platil je predevsim zlodej

    • Re: František Straka na lavičce fotbalové Slavie...

      GeorgK (přítel SN)     před 13 lety 03.10.2011 10:47 |  
      0 0

      Zajímavá informace o prosazení Straky proti vůli Platila, bohužel angažování Straky není "koncepční" je otázkou zda by na "koncepčního" trenéra nezískal zajímavější partnery dostatečně finančně zajištění. Osobně bych na vás měl dotaz, co se nese kuoláry o angažování Kramariče?

      • Re: František Straka na lavičce fotbalové Slavie...

        staroslavista     před 13 lety 03.10.2011 11:01 |  
        0 0

        Všechny informace, co tady zveřjnil Jiří se dočtete v dnešním tisku, stačí jenom trochu číst.

        • Re: František Straka na lavičce fotbalové Slavie...

          staroslavista     před 13 lety 03.10.2011 11:04 |  
          0 0

          oprava- zveřejnil

          • Re: František Straka na lavičce fotbalové Slavie...

            tantalos     před 13 lety 03.10.2011 11:07 |  
            0 0

            Fakt ale je, že Jiří o tom psal už mnohem dřív a jeho slova se jen potvrdila.

        • Re: František Straka na lavičce fotbalové Slavie...

          GeorgK (přítel SN)     před 13 lety 03.10.2011 11:43 |  
          0 0

          No při jednání na poradě sleduji je SN :)

      • Re: František Straka na lavičce fotbalové Slavie...

        staroslavista     před 13 lety 03.10.2011 11:09 |  
        0 0

        Kramarič do Slávky, nepujde.

  4. Re: František Straka na lavičce fotbalové Slavie...

    thc     před 13 lety 03.10.2011 10:52 |  
    0 0

    Jsou to naprosto dětstké pudky přestante ho urážet a počkejte na výsledky

    • Re: František Straka na lavičce fotbalové Slavie...

      Jakubisko     před 13 lety 03.10.2011 11:48 |  
      0 0

      a ty už to přestaň hulit, koukni se co to s tebou dělá

  5. Re: František Straka na lavičce fotbalové Slavie...

    tantalos     před 13 lety 03.10.2011 11:06 |  
    0 0

    Slova jen zdánlivě uvážlivá. Místy dokonce lživá.Konkrétně v pasáži: "Žijeme v době, kdy vše se točí kolem financí a kdo platí, rozhoduje! Je nepopíratelným faktem, že na jaře byla Slavia ve stavu klinické smrti, zoufale zadlužená, bez perspektivy, což se podařilo narovnat."
    Není to pravda. Žjeme v době, kdy si každá rozhodně vystupující skupina dokáže prosadit, co chce, pokud jsou k tomu příznivé podmínky. A tou podmínkou sine qua non v dnešním situaci je to, že si stále víc lidí uvědomuje, že korupce, podplácení, kriminalita, nečisté obchodní praktiky nás nutí platit stále větší daně, že nás připravují o slušnou životní úroveň, že kromě malé úzké skupiny jsme na tom čím dál hůř. A že korupce náš národ ničí, si neuvědomují jen češi, ale proti korupčníkům u nás vystupuje, byť jen zdrženlivě, i okolní svět. Právě naštvanost lidí je předpokladem změny.
    Stejně tak je nesmysl tvrdit, že Slavia byla ve stavu klinické smrti. Slavia totiž není jen ta akciovka, v podstatě Slavia je idea spojující statisíce lidí, a myšlenky neumírají.
    Pokud chceme něco změnit, jsou dnes pro to podmínky ideálnější, než které měla nevelká skupinka disidentů někdy v červnu 1989, ale přesto získala celý stát.
    Je potřeba jenom překonat svou zbabělost.

    • Re: František Straka na lavičce fotbalové Slavie...

      martin (přítel SN)     před 13 lety 03.10.2011 12:55 |  
      0 0

      Tak tohle snad už není ani o Slavii, to je o celospolečenské změně, jenom nevím, zda SN jsou na tuto diskusi vhodný server. To vůbec nemyslím nějak zle.

    • Re: František Straka na lavičce fotbalové Slavie...

      sTizz (přítel SN)     před 13 lety 03.10.2011 15:36 |  
      0 0

      Naprosty souhlas! navrhuji setkani v hospode,probrat moznosti a zakladni body odporu a zkusit svolat demonstraci,zni to blahove,ale nejak se zacit musi:)

    • Re: František Straka na lavičce fotbalové Slavie...

      sTizz (přítel SN)     před 13 lety 03.10.2011 21:45 |  
      0 0

      Tantalosi,sdilim stejny nazor,prosim ozvete se,diky stizz@seznam.cz

  6. Re: František Straka na lavičce fotbalové Slavie...

    tupoleff (přítel SN)     před 13 lety 03.10.2011 11:17 |  
    0 0

    souhlas - největší problém současného vedení, viz bod 2, spočívá ve způsobu komunikace s fanoušky; jestliže se sparťan platil a gauner řebíček rozhodli zachránit Slavii, patří jim dík. bohužel, vzhledem k jejich minulosti nikdo neví, o co jim vlastně jde a jsou apriori podezřelí. Pokud by se obtěžovali své kroky vysvětlovat, i jim by se asi žilo lépe. Jinak mě osobně Straka je jedno. Petrouš byl schopen to dotáhnout k sestupu a nikdo normální by tenhle job (pravděpodobně pouze do léta) nevzal...

  7. Otázka ...

    Elanius     před 13 lety 03.10.2011 14:46 |  
    0 0

    Měl bych pro vás takovou malou, ale myslím zajímavou otázku. Myslím, že díky ní si můžeme ujasnit, co a hlavně kdo nám v současné Slavii nejvíc vadí.

    Kdybyste měli tu moc, svým rozhodnutím okamžitě vyhodit 1 člověka z fotbalové Slavie. Kdo by to byl?

    • Re: Otázka ...

      tolsimir     před 13 lety 03.10.2011 15:20 |  
      0 0

      Platil

    • Re: Otázka ...

      Jakubisko     před 13 lety 03.10.2011 16:18 |  
      0 0

      z těch oficiálních Platil, z neoficiálních těžko říct. asi Rosen, minimálně z těch o kterých víme.

    • Re: Otázka ...

      sTizz (přítel SN)     před 13 lety 03.10.2011 16:25 |  
      0 0

      Rebickuv bracha - to je snad zaklad,nemit v predstavenstvu cloveka soudne stihaneho za vydirani,korupci,zneuziti pravomoci v.c. ..

    • Re: Otázka ...

      Mac     před 13 lety 03.10.2011 20:42 |  
      0 0

      Jednoznačně Platil!

    • Re: Otázka ...

      mats     před 13 lety 03.10.2011 21:36 |  
      0 0

      Platil

  8. Re: František Straka na lavičce fotbalové Slavie...

    naplavnik     před 13 lety 03.10.2011 16:31 |  
    0 0

    dnes již píši s malinko chladnější hlavou, i přesto říkám, že se mi angažování straky moc nelíbí. jednak je natolik blbej, že všude doposavad vyřvával, jaký to není sparťan (čím se moc jako trenér profesionál nechoval, kdo ví, kolik hráčů A týmu by raději kopalo na letný, ale alespoň to veřejně nedeklarují), jednak si nemyslím, že je to trenér s nějakou vlastní koncepcí hry a vedení týmu.

    sám nevím, jak se zachovám. ještě včera jsem tady vytruboval, že mě po tomhle už v edenu neuvidí (alespoň za stávajícího aranžmá). nyní si kladu otázku, co když se strakovi podaří nemožné (a já to fakt nepředpokládám) a udělá s týmem zázraky a na hru se bude dát nejen koukat, ale bude to přinášet i bodové ovoce. když vezmu, že v tuto chvíli jsme od poháru vzdáleni 7-8 bodů, a při tom lose, co teď je, tak nevím, zda dlouho vydržím mačkat palce u televize.

    straka ani u mě nemá na růžích ustláno, ale pakliže hru i výsledky týmu vskřísí, nejspíše vyměknu a budu nucen jej asi vzít na milost.