Názory

Být či nebýt...

Včera jsem zažil pěkný šok. Potkal jsem se s kamarádem, od malička Slávistou s velkým ‚S‘ a v současné době majitelem střední stavební firmy. To co mě šokovalo nebylo to, že ho po delší době vidím, ale jeho sdělení, že se stal sponzorem Sparty. Krve by se ve mně nedořezal a ptám se ho po důvodu.

Důvod je velmi prozaický a sice reklama. Vzhledem k tomu, že mu záleží na rozvoji firmy, má zájem na její prezentaci, a tuto prezentaci pro značný počet lidí mu zajistí panel na Spartě, kam chodí daleko více lidí než na Slavii. říká mi: „Já sám za sebe na ‚Slávku‘ chodit nepřestanu, ale vždy? jsem se tam v neděli pomalu bál“. Zamyslel jsem se nad jeho slovy. Má pravdu. Vždy? i náš protest, který proběhl disciplinovaně a velmi kultivovaně by vyzněl daleko lépe, kdyby se ho zúčastnilo 2000 účastníků místo cca dvou set. Asi to chce opravdu změnit taktiku, tj. nevyzývat k bojkotům. Bojkot zápasů může vést v konečné fázi k odstoupení vedení, ale také díky postupnému úpadku povede nepochybně k poklesu zájmu diváků, následně k poklesu zájmu sponzorů i médií a tím i k poklesu příjmů. A bez diváků není ani fotbal, právě atmosféra pomáhá i výkonům na hřišti. Taktika bojkotů mi připomíná známé: „Operace se zdařila, pacient zemřel…“ Co bych preferoval já? Asi spíše snahu něco pozitivně ovlivnit bez destrukčních aktivit. 1) Maximální účast na utkáních a případných protestních akcích. Třeba i něco jak navrhoval kolega Kopejtko, vtipné skandování, minuta ticha za neschopné vedení apod. 2) Přimět vedení k dialogu, tj. více besed, třeba i s členy představenstva akciové společnosti. A? obhájí své názory před širší veřejností. Pokud nebude odezva, lze jednotlivé výzvy zveřejňovat. 3) Snaha o ovlivnění dění ve Slavii aktivní účastí v organizacích s ní spojených (viz doporučení dle Jacko), tj. např. v odborech přátel Slavie. Další možností je i osobní intervence u představitelů vedení a akciové společnosti. Jména a kontaktní spojení lze získat na internetových stránkách Ministersva financí v registru ekonomických subjektů (ARES) http://wwwinfo.mfcr.cz/ares/ares.html, vyhledávat dle názvu SK Slavia Praha-fotbal a.s. nebo dle IčO: 63999609 4) Účelové sponzorství. Pokud se podaří sehnat sponzorské příspěvky, jak osobní iniciativou (už na tom u svého známého pracuji), tak i za spolupráce klubů přátel Slavie (můžeme vyzvat členy k podpoře těchto snah), pak tyto finance účelově vázat na předem dané aktivity. Zřejmě by se to muselo dít formou příslibu sponzorství od daných subjektů při splnění jistých podmínek ze strany vedení Slávie. Vím, některým se to bude zdát nereálné (zvláš? bod 4), ale pro někoho to může být hračka. Otázkou ovšem je, zda má současné vedení vůbec na nějaké spolupráci zájem. Sázka na náhlé zmoudření současných osob ve vedení klubu ze strany ENICu se mi zdá velmi naivní a velmi mě zklamala, ale kdo ví? Asi jsem spíše velmi naivní já. Je fakt, že každý se na věc dívá ze svého zorného úhlu pohledu, já vidím spíše tu neschopnost zjednat si pořádek (viz. např. různé, spolu bojující názorové skupiny ve společnosti Slavia Fotbal a.s., vždy? z titulu funkce ředitele, nota bene bezmezně podporovaného majitelem, by prosadit jednotnou koncepci neměl být takový problém) a neschopnost sestavit tým, který by šlapal ve všech oblastech činnosti (tj. sportovní, ekonomické, personální). Jiní pana Ing . Lešku omlouvají (viz Gary). Zajímavý úhel pohledu nabízí i následující názor prezentovaný v diskusi na stránkách iDnes: „Od šesti let chodím na Slavii. Od dětství mám pocit, že slávistický fanoušek chce aby Slavia prohrávala. Pořád slyším : Jak to hrajete lazaři, přihraj pořádně ty rezatá palice, to bych dal i já, umite hov..., dej si nohy na koleje, jseš pomalej, nahraj, to je hrozný atd. Ted se přidalo Leška ven. Přitom jsme vyhráli 5:2, nastoupil za nás 16ti letej kluk a Pešice koučoval i když mu umřel syn. V Anglii by lidi stáli a tleskali, bohužel žijeme v česku s českejma človíčkama.“ Tak vidíte, nic není černobílé, ale jedno vím jistě, že hamletovskou otázku „Být či nebýt nadále slávistou“ a s tím související „Být či nebýt na stadionu i v dobách zlých“ mám zodpovězenu na 100%. SAMOZřEJMě ŽE BÝT!

Komentáře (8)

Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení a registrovaní uživatelé. Přihlašte se zde

  1. Re: Být či nebýt...

    DDS     před 23 lety 03.11.2001 13:59 |  
    0 0

    Jakkoli s tebou, Bigfane, můžu souhlasit ohledně návštěvách na stadionu i mnoha jiných věcech, v jednom se neshodnem. Vedení (zejména majitelé - fa Enic) evidentně nemá zájem na jakémkoli kloudném řešení situace. Tím by mohla být například větší angažovanost. Pokud přijede nějakej James Smith jednou za uherskej rok do Prahy a slavnostně nám ohlásí, že: "Slavia is sick" a že tohle není krize, tak to pro mě, oddaného fanouška-srdcaře znamená, že Enic o výsledky nemá zájem. Už název jejich společnosti, ve kterém se objevuje slovo "investment" - investiční jasně naznačuje, že jim jde pouze o výdělek. Ale jinak s tebou souhlasím. Návštěvy by měly být co nejvyšší. Jenže kolik lidí (zejména mimopražských) se bude trmácet na strahovskou hůrku, aby shlédlo tristní výkon některých hráčů ? Podle mě to chce brutální posílení kádru, minimálně o čtyři hráče. Vždy? po našich trávnících běhá spousta skvělejch fotbalistů. Viz Bohemka, Žižkov, Olomous nebo Teplice. když si jich nevšimnou naši, tak si jich všimne - dříve nebo později někdo jiný. A bude to s velkou pravděpodovbností Sprta, která určitě rozprodá po konci letošní sezóny minimálně půlku kádru. Potom se budem chytat za hlavu, proč třeba Kisel, Koloušek, Pacanda, Urbánek nebo Divecký hrajou na Letný. Vedení out !

    • Re: Být či nebýt...

      JaChm (host)     před 23 lety 04.11.2001 00:46 |  
      0 0

      Souhlasím, že dostat lidi na Strahov je věc obtížná, ale vše souvisí se vším, z více lidma se to lépe táhne jak herně tak i při jednání. Musíme se snažit a být silní.

    • Re: Být či nebýt...

      whiplash     před 23 lety 05.11.2001 09:40 |  
      0 0

      De facto jsi si odpovedel sam...soucasne vedeni
      nema zajem cokoliv menit, natoz pak s nekym
      diskutovat.

      Z toho tedy logicky vyplyva, ze akce musi mit ten efekt, ze budou k dialogu prinuceni. Neni mi jasne,
      jak chcete docilit vyssich navstev na Strahove.
      To by muselo prijit cca 15000 lidi, aby se na tech
      tribunach prestali ztracet. Tolik lidi zcela urcite neprijde, takze co tu uvahu otocit? Napr. kdyz na Olomouc neprijde vubec nikdo (temer nikdo), stane se neco ?

      Proto se mi zda realistictejsi i snazsi realizovat myslenku bojkotu domacich zapasu. Samozrejme, ze je to destruktivni akce, ale kdyz nemaji zajem o dialog, co jineho zbyva?

      P.S.
      .....bylo by to krasne....plny Strahov vlidi, volajicih Leska Ven!.....jak to ale zrealizovat ?







      • Re: Být či nebýt...

        kopejtko     před 23 lety 05.11.2001 11:12 |  
        0 0

        Určitě víš, že se nedocílí ani toho, že nepřijde vůbec nikdo, i z ankety vidíš, že jsou fanoušci, který s protestem prostě nesouhlasí, i když jsou nespokojeni. Takže co tu úvahu otočit? A jsme tam kde jsme byli... Je jasný, že nás nepřijde 15 000 (ale co kdyby???), ale ty kluky je zkrátka potřeba podpořit a všem ukázat, že situaci chceme aktivně řešit a ne jenom doma čekat, že se Leška někdy dobře vyspí a sám odejde.

        • Re: Být či nebýt...

          whiplash     před 23 lety 05.11.2001 12:51 |  
          0 0

          Leska sam neodejde, bez ohledu na to, jak se vyspi. ENIC situaci resit nechce, podle nich je vse
          OK a Leska se tesi jejich jejich plne podpore (Sach / Mat). Maximalne koupi nejake "posily".

          Podporovat/fandit sice muzeme, nicmene pokud se zacne muzstvu darit, tak de facto prispejeme ke stabilizaci soucasne situace.

          Kazdy at si to prebere sam za sebe. Dne 29.10. jsem se presvedcil o tom, kdo ze vlastne ENIC je a
          co zamysli. Muzeme jen doufat, ze pomohou postavit stadion, jak slibili. (...coz se nestane)

          Co se tyce "cekani doma" (...zapomel jsi jeste dodat .....za peci), tak nemam dojem, ze by si nekdo tohle myslel. Mam uz toho vseho dost, takze jsem pro bojkot.

          Je to jedine razne reseni, tj. jednoznacne vyjadreni
          nazoru, co si fanousci mysli.

          Fotbal je pro lidi, ne pro ENIC ci vedeni SKS.










          • Re: Být či nebýt...

            kopejtko     před 23 lety 06.11.2001 14:38 |  
            0 0

            Bavil jsem se o tom i s Carlosem a má stejný názor jako ty, taky sme se nemohly shodnout na formě protestu, ale na čem sme se shodli je to, že v týhle situaci musíme táhnout za jeden provaz a něčem se prostě dohodnout. Já připouštim těch 15minut na začátku bojkotovat a pak fandit. Teď mě navíc napadlo, že by šlo třeba střídat- jeden zápas co největší návštěva a pořádnej rambajs a další zápas doma opravdu bojkotovat.A tak by to šlo stále opakovat. Nadruhou stranu to zas nebude takovej problém pro sponzory, o což Carlosovi hlavně šlo.
            Navíc si uvědom, že tim, že zůstanem doma, nikomu neukážem, kolik nás je.(ha dostal sem se-málo,ale to chce změnit, jak sem už psal). 4ekám na nějakej tvůj návrh komromisu,či uplně jiný a lepší řešení. S pozdravem Kopejtko

            • Re: Být či nebýt...

              whiplash     před 23 lety 07.11.2001 14:59 |  
              0 0

              ........hmm.............moc chuti ke kompromisu nemam, ale dobra.....

              co takhle prijit az na 2-hy polocas ?

              ....15 minut je malo....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

              • Re: Být či nebýt...

                kopejtko     před 23 lety 09.11.2001 10:07 |  
                0 0

                Nemuselo by to bejt špatný, ale kdo by se táhnul na Strahov jenom kvůli jedný půli...to by nás moc nepřišlo a to pak nemá vůbec cenu. Já nevim, docela mě štve, že diskuze na tohle téma na těhlech stránkách pomalu uvadá, přitom máme teď před Olomoucí relativně dost času něco vymyslet.