Názory

Potřebuje Slavia gólmana?

K paradoxní situaci došlo během půl roku ve slávistickém klubu – zatímco ještě v létě o sebe slávističtí brankáři doslova zakopávali, po odchodu tří z nich se naskýtá otázka, zda si Slavie vystačí s brankáři, které nyní má.

Léto 1996: Pojďme si zrekapitulovat situaci ohledně brankářů ve Slavii od roku 1996, kdy Slavie získala titul. Ten jí tenkrát vychytal Jan Stejskal, na pár zápasů se v bráně objevil i čtyřiadvacetiletý Jaromír Blažek, slávistický odchovanec. Po zisku titulu Blažek přestoupil do Bohemians, jeho místo gólmanské dvojky připadlo dvaadvacetiletému Radku černému, taktéž odchovanci, který v klubu působil od svých šesti let. černý si před svých příchodem k A týmu vyzkoušel ještě hostování v Tatranu Poštorná a Unionu Cheb.
 
Léto 1997: Za zhruba pět milionů korun přichází z Karviné Michal Václavík, jednadvacetiletá naděje, která pravidelně chytala za českou jednadvacítku. V té době se počítalo s tím, že pětatřicetiletý Stejskal brzy skončí a Václavík byl vyrovnanou dvojkou k černému, budoucí jedničce. Místo jedničky u týmu však stále patřilo Stejskalovi.
 
Jaro 1998: Václavík odešel na hostování do Viktorie Žižkov, kde si však po několika zápasech zlomil ruku a vrátil se zpátky do Slavie.
 
Jaro 1999: Jan Stejskal odešel na hostování do Viktorie Žižkov, kde se zranil a posléze ukončil kariéru. Na jaře 1999 a v sezóně 1999/2000 byl tedy Václavík ve Slavii gólmanskou dvojkou, což mu zůstalo i několik dalších sezón.
 
Léto 2000: Do slávistického B týmu přichází na rok na hostování další talent, gólman jednadvacítky, Jindřich Skácel. Chytá za B tým, plní roli trojky, v áčku má neochvějnou pozici Radek černý, dvojkou zůstává Michal Václavík.
 
Podzim 2001: Tento stav se mění až s černého inkasovanou červenou kartou proti Panathinaikosu Athény na podzim 2001. Pod trenérem Josefem Pešicem Václavík nastupoval celý podzim, ale s příchodem Miroslava Beránka se vrací opět do své role dvojky. V té době již Slavii opustil Jindřich Skácel, trojku u týmu plnil další slávistický odchovanec Martin Slavík, který v sezóně 2000/2001 hostoval v druholigové Mladé Boleslavi.
 
Léto 2002: Do Slavie přestupuje z FC Košice za 50 tisíc korun osmnáctiletý slovenský juniorský reprezentační gólman a velká naděje Matúš Kozáčik. Jedničkou je i nadále Radek černý, Michal Václavík odchytá pouze pár zápasů na jaře 2003. V sezóně 2002/03 odchází Martin Slavík na roční hostování do Pardubic.
 
Léto 2003: Do Slavie se vrací Jindřich Skácel, tentokrát přestupuje z Drnovic za 1,5 milionu korun. Počítá se s tím, že Radek černý odejde na zahraniční angažmá a právě Skácel s Kozáčikem by mohli vytvořit novou vyrovnanou brankářskou dvojici pro A tým. Radka černého po jeho několika chybách střídá na podzim v bráně na jedenáct zápasů Matúš Kozáčik. Na podzim Skácel občas chytá za béčko, na jaře se však přesunuje na hostování do Příbrami. Michal Václavík se zbavuje své role dvojky a na podzim hostuje v Příbrami, na jaře 2004 odchytá výbornou půlsezónu na hostování v Bohemians. Další brankář martin Slavík se přesouvá na hostování do Mostu.
 
Léto 2004: Slavia kupuje za 450 tisíc gólmana Miroslava Samoela z Liberce, reprezentanta do 19 let. Z hostování v Mostě se vrací Martin Slavík. V jednu chvíli je tedy v klubu šest gólmanů, poté však odchází Michal Václavík do Brna za 1,5 milionu korun a Jindřich Skácel do Brazílie.
 
Zima 2005: Z klubu odchází na hostování do Tottenhamu zhruba za 10 milionů korun Radek černý, Slavie hledá nového gólmana, kterým by mohl být královehradecký Karel Podhajský, který by kryl záda nové jedničce Matúši Kozáčikovi. Na jeho příchodu se však kluby neshodnou.
 
Současná situace je tedy taková, že roli jedničky bude určitě plnit Matúš Kozáčik, slovenský reprezentant do 21 let, který má již dost zkušeností jak z reprezentačních zápasů, tak ze třetiligové slávistické rezervy a koneckonců již odehrál několik zápasů i v české lize. Je to velký talent, který když se vyhraje, může být velkou hvězdou. Jen bych chtěla upozornit na to, že tento hráč stál Slavii pouhých 50 tisíc korun, takže pokud jednou odejde, tak se jeho nákup Slavii vyplatí. Kéž by se něco podobného dalo říci o Michalu Václavíkovi nebo třeba Tomáši Doškovi...
 
O post dvojky bude bojovat Miroslav Samoel s Martinem Slavíkem. Osmnáctiletý Miroslav Samoel chytal za třetiligovou rezervu Liberce, od léta se připravuje se slávistickým A týmem, v minulém roce nastoupil ke dvěma přípravným zápasům v U-19. V zimní přípravě byl nyní párkrát v základní sestavě áčka i béčka. Je pro Slavii perspektivnější než Martin Slavík. Tento pětadvacetiletý odchovanec posbíral nejvíc zkušeností na hostování v Mladé Boleslavi,v Pardubicích a v Mostě příliš nechytal. Na lavičce A týmu byl naposledy v letošní sezóně v domácím zápase proti Liberci.
 
Situace není na první pohled tak tragická, obě gólmanské dvojky by snad byly schopné Kozáčika zastoupit na pár zápasů. Je tu však velké ale. Dva gólmani jsou členy reprezentace, takže jak bude vypadat lavička áčka v případě, že jeden z nich si bude plnit reprezentační povinnosti? To je ta lepší varianta, která počítá i se Slavíkem jako náhradním gólmanem. Horší varianta je ta, když se jeden z této trojice zraní a některý z dvojice Kozáčik-Samoel by měl nastoupit k reprezentačnímu zápasu. Pak by to byl těžký oříšek, koho dát na lavičku jako náhradníka.
 
Tento gólmanský rébus možná zamotá hlavu i trenérovi béčka Pavlu Trávníkovi. Ten k celé situaci říká: „O místo jedničky se bude muset poprat Samoel se Slavíkem. Pokud se budou překrývat zápasy béčka a áčka, přijdou nám náhradníci z dorostu, buď Jakub Diviš nebo Michal Toma.“ Michal Toma je mimochodem nadějným reprezentantem do 17 let, Diviš pak chytá v U-19.
 
Co tedy celou tuto situaci způsobilo? Příčinu bych viděla v tom, že Radek černý neměl dobrou nabídku ze zahraničí, s jeho odchodem se dlouho počítalo a proto přišli hráči jako Matúš Kozáčik a Jindřich Skácel, kteří se měli prát o post gólmanské jedničky u A týmu s Václavíkem po případném odchodu černého. Václavík po dvou hostováních a předchozím vysedávání na lavičce uvítal letní přestup do Brna, pro Slavii už byl neperspektivní, v té době se počítalo s tím, že jedničkou bude po odchodu černého Kozáčik. V létě tedy zůstali ve Slavii černý, Kozáčik, Skácel a Slavík, navíc přišel Samoel. Po vypadnutí z Poháru UEFA se zřejmě nepředpokládalo, že by Radek černý dostal nějakou dobrou nabídku na přestup a tak byl uvolněn Jindřich Skácel. Právě Skácelův přestup do klubu rok předtím se jeví jako značně nekoncepční. Vysvětlení k tomu podává manažer Slavie Josef Jinoch: „Když přicházel Skácel do klubu, počítalo se s tím, že bude chytat za A tým. Se změnou trenéra se však změnila i celková strategie doplňování hráčů.“ Skácel se tedy v létě se Slavií dohodnul na ukončení smlouvy a hostuje v Brazílii, kde je na tréninkové stáži. Je tedy možný jeho návrat? „Skácel je hráčem Slavie, ale nemá tu smlouvu. Je vyloučené, že by se do klubu vrátil,“ upřesňuje Jinoch. Tento letní přestup byl tedy asi chybou, Skácel mohl hostovat v některém domácím klubu a v případě zranění ostatních gólmanů mohl být z hostování stažen.
 
Slavii tedy chybí v současné době alternativa v případě, když se někdo z gólmanské trojice zraní nebo si bude plnit reprezentační povinnosti. Hostování Karla Podhajského na půl roku by bylo pojistkou, je to zkušený gólman, nicméně jeho přestup do Slavie by nic neřešil. Nakonec do Slavie nepřišel, takže je to nyní na našich mladých brankářských nadějích, jak se s celou situací vypořádají. A to, zda Slavii v létě nějaký gólman posílí, je zatím jen otázkou s velkým otazníkem. Nezbývá než doufat, že zkušení gólmani František Zlámal, Milan Veselý anebo Stanislav Vahala, kteří ve Slavii trénují, jsou ve formě a v případě nouze budou schopni zaskočit...
 

Komentáře (24)

Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení a registrovaní uživatelé. Přihlašte se zde

  1. Re: Potřebuje Slavia gólmana?

    (host)     před 20 lety 02.02.2005 20:29 |  
    0 0

    Jenom upozornění,Samoelovi neni 20,ale asi 17...

    • Samoel

      (host)     před 20 lety 02.02.2005 22:23 |  
      0 0

      Jo, diky, jsem se spletla, je mu 18. Stane se. jane

  2. Re: Potřebuje Slavia gólmana?

    (host)     před 20 lety 02.02.2005 20:52 |  
    0 0

    „Skácel je hráčem Slavie, ale nemá tu smlouvu. Je vyloučené, že by se do klubu vrátil,“ Tak tomu vážně nerozumím. Máte k tomu někdo rozumné vysvětlení?
    lo_mo

    • Re: Potřebuje Slavia gólmana?

      Richi (admin)     před 20 lety 02.02.2005 21:07 |  
      0 0

      Ja to chapu tak, ze ve Slavii ma registraci. A pokud by Skacel sel treba do nejakeho ceskeho klubu, tak bychom museli dostat odstupne. Pokud by vsak zamiril do zahranici, nic bychom nedostali.

      • Re: Potřebuje Slavia gólmana?

        (host)     před 20 lety 02.02.2005 21:47 |  
        0 0

        díky za vysvětlení

  3. Re: Potřebuje Slavia gólmana?

    (host)     před 20 lety 02.02.2005 20:56 |  
    0 0

    Skácel je hráčem Slavie, ale nemá tu smlouvu. Je vyloučené, že by se do klubu vrátil,“

    tuhle vetu tedy moc nechapu..jak tedy muze byt hracem slavie,kdyz tu nema smlouvu..

    taky by me zajimalo co bude,kdyz se zrani Slavik a Kozacik se Samoelem budou reprezentovat??

    • Re: Potřebuje Slavia gólmana?

      Richi (admin)     před 20 lety 02.02.2005 21:09 |  
      0 0

      Uz jsem to vysvetlil vyse, hrac Slavie nemusi mit smlouvu, zackove jsou hraci Slavie a taky nemaji smlouva. Smlouva je jen car papiru, ktery pojistuje klub, aby hrac nemohl odejit bez nahrady.

      A jinak neverim, ze by Slavii dovolila, aby Kozacik i Samoel sli reprezentovat, urcite se to bude resit nejakym kompromisem.

  4. Dejte už konečně pokoj Tomáši Doškovi !

    fandaX     před 20 lety 02.02.2005 22:24 |  
    0 0

    Ten článek je dobrý až na jednu věc, která mi fakt vadí. Narážka na Tomáše Doška. Necháte ho už konečně na pokoji? Proč takhle nerejere např. do Švancary, který byl ještě dražší, ale pro Slavii neudělal narozdíl od Tomáše Doška lautr nic? Tomáš byl dříč, dal spoustu důležitých gólů a nebýt toho soustavného teroru ze strany některých "fandů", určitě by se mu hrálo ve větší pohodě a těch gólů mohlo být ještě víc. Dodnes se jako slávista za jeho vyštvání z klubu stydím, byl to pěkný hnus. Docela by mě zajímal názor Richiho, jak se na odchod Tomáše Doška dívá on.

    • Re: Dejte už konečně pokoj Tomáši Doškovi !

      Capino (admin)     před 20 lety 03.02.2005 07:50 |  
      0 0

      Jane to spatne napsala, ale je to zastankyne Tomase Doska ...
      Pokud bych to mel pochopit, tak to melo byt mysleno asi opravdu tak, ze se z jeho prestupu, moc nevydelalo. Jako to muze byt v pripade Matuse, ktery knam sel a par ..

      Capino

    • Re: Dejte už konečně pokoj Tomáši Doškovi !

      jane (admin)     před 20 lety 03.02.2005 08:57 |  
      0 0

      Nenapsala jsem to spatne, ja osobne nic proti T. Doskovi nemam. Ale musis to brat z toho pohledu, ze do klubu se svym dvojcetem prisli jako velky hvezdy a talenti za 32 milionu a nakonec Tomas odesel a nevideli jsme za nej ani halir, a je mozne, ze k necemu podobnemu dojde i u Lukase. Tomas odmital prodlouzit smlouvu, chtel mermomoci do zahranici a mel strach, ze kdyby ji prodlouzil a musel za nej nekdo platit, tak nikam neodejde. Pokud si dobre vzpominam, Svancara neodesel po skonceni smlouvy, ale dostali jsme za nej aspon nejaky prachy. Proste jsem jenom chtela porovnat pocatecni investice do hrace a co z nej Slavia mela pri jeho odchodu, kdybych mela resit, jak byl pro Slavii prospesny jako hrac, tak to rozhodne nebudu resit v clanku o brankarich.

    • Re: Dejte už konečně pokoj Tomáši Doškovi !

      (host)     před 20 lety 03.02.2005 12:44 |  
      0 0

      a že ti teda nevadilo, když T.Došek odcházel, že přiznal, že lhal v tom, že mu Slavia nenabídla prodloužení kontraktu. Charakter co?

    • Re: Dejte už konečně pokoj Tomáši Doškovi !

      Richi (admin)     před 20 lety 03.02.2005 16:40 |  
      0 0

      Nevim, co bych ti k tomu mel rict. Me je lito, ze Dosek odesel, mel jsem ho rad. Byl dobrej. Asi ho uz stvali i fanousci, proto preferoval odchod.

      • Re: Dejte už konečně pokoj Tomáši Doškovi !

        fandaX     před 20 lety 03.02.2005 17:31 |  
        0 0

        Jo, tak nějak to vidím i já.

  5. Re: Potřebuje Slavia gólmana?

    gary     před 20 lety 02.02.2005 23:04 |  
    0 0

    Je paradoxní, že klub ,který se vždy mohl chlubit přebytkem kvalitních golmanů jich najednou nemá dostatek. Já osobně bych ale situaci neviděl nijak dramaticky.
    Kozáčik, Slavík,Samoel,je trojice ,která by na ligu měla stačit. Rozhodně bych nehledal nějakého brankáře na post jedničky. Nesmíme zapomenout na jména Diviš,Toma ,která v brzké době vnesou do řad slávistických brankářů potřebnou kvalitu. Rozhodně se bojím ,aby našeho skvělého trenéra nenapadlo angažovat třeba Kinského.
    Myšlenka angažovat Podhajského byla správná a pokud bude šance startovat v příští sezoně v pohárech ,mohli bychom se k jeho angažmá vrátit.

  6. Re: Potřebuje Slavia gólmana?

    (host)     před 20 lety 03.02.2005 06:50 |  
    0 0

    Otázka brankářů je vždycky daleko složitější už třeba v tom, že jeden z nich je předurčen jako jednička jak svými výkony tak i chováním pro mužstvo (jak si dokáže srovnat obranu při řešení různých herních situací) tak i tím, že prostě dvojkou někdo být musí a to třeba celá dlouhá léta. Je to o tom, jak spolu Ti dva vychází, jaké jsou tam ambice atd.. atd. Nejsem na rozdíl od garyho až zas tolik přesvědčen, že brankáři Samoel nebo Slavík jsou plnohodnotně připraveni na ligu. Kozáčik je jedničkou a držím mu palce. Také si myslím, že Tomáš Došek si nezasluhuje, aby se do něj rejpalo, nikdo nejsme dokonalý. No a o poznámce, aby náš skvělý trenér nepřivedl Kinského, to už snad ani Gary nemohl myslet vážně. Spíš bych se asi zamyslel, copak že nám to ve Slávii vlastně dělá pan Jinoch? Umět shánět hráče, když je na to balík, to není zas tak velké umění. Ale ten chaos při jakémsi jednání o Podhajském, to byl tedy výkon. Jinak klukům přeji dneska dobrý zápas a žádné zranění. Jinak všem s úctou Sokrates

  7. Re: Potřebuje Slavia gólmana?

    (host)     před 20 lety 03.02.2005 08:22 |  
    0 0

    Potřebujeme.
    Realita je ale tvrdá.V současné těžké finanční situaci nám nic jiného nezbývá,kdo zůstal v kádru áčka ten má post předplacený,netýká se jen golmanů.Konkrétně ke golmanům - kdo viděl na podzim Kozáčika a jeho kiksy v čFL a co předvádí Samuel v přátelákách s béčkem tak si udělá představu ....a tak zpět k nadpisu "potřebujeme" ale realita je.....
    í

    • Re: Potřebuje Slavia gólmana?

      jane (admin)     před 20 lety 03.02.2005 13:11 |  
      0 0

      Tak kazdy ma narok nekdy udelat chybu, u golmanu se ta chyba ale podepise na vysledku. Pravda, Matus podelal na podzim dva zapasy, to samy se da rict o Martinovi Slavíkovi. Ted jsem v priprave videla moc peknej gol Zlina, za ktery mohl Slavik, jasna chyba. Samoela jsem bohuzel nevidela. Ale vzdycky kdyz hodnotis nejakyho hrace, tak ho hodnotis tak, jakej v tobe zanechava celkovej dojem, ne ze tamhle dvakrat udelal chybu.

  8. Re: Potřebuje Slavia gólmana?

    (host)     před 20 lety 03.02.2005 13:47 |  
    0 0

    Slavík chytá 2.Yzraelskou ligu a ješte máme jedničku B týmu Podaného.

    • Re: Potřebuje Slavia gólmana?

      jane (admin)     před 20 lety 03.02.2005 14:12 |  
      0 0

      Tak to bezesporu.. Dobrej vtip.

  9. SAMOEL = OMYL

    (host)     před 20 lety 03.02.2005 19:27 |  
    0 0

    Myslim ze Kozacik bude dobrej, ale nechapu co ve slavii dela Samoel.Za pul roku neodchytal nic, jediny co udelal je ze se furt pripravuje nekde s ackem. Naky pratelaky na umelce nikoho neproverej takze mam obavy kdyby mel nahodou nastoupit at uz ve treti nebo nedejboze v prvni lize. Asi to je nakej blizkej "pritel" CZaplara, kdyz si ho sem pritah a taha ho furt do acka kde nema co delat!!!!!

    • Re: SAMOEL = OMYL

      (host)     před 20 lety 05.02.2005 16:01 |  
      0 0

      je to jeho synovec a muj dobrej kámoš ty nebudeš nikdy ani trochu jako on tak zalez!

    • Re: SAMOEL = OMYL

      (host)     před 20 lety 05.02.2005 20:47 |  
      0 0

      Nemohl na podzim chytat, protoze nebyly doreseny vsechny formality jeho prestupu do Slavie.

    • SAMOEL = OMYL

      (host)     před 20 lety 11.02.2005 19:48 |  
      0 0

      Nebyl doresen prestup, a proto chodil na lavicku a byl normalne zapsanej v zapise.......aha

  10. Re: Potřebuje Slavia gólmana?

    Herofil     před 20 lety 04.02.2005 12:42 |  
    0 0

    Skvělej článek !!!!