Beránek končí - můj pohled
Dovolím si trochu zafilosofovat a současně zaspekulovat o situaci, která dnes vyvrcholila dohodou o ukončení činnosti pana Beránka. Především "vím, že nic nevím", vycházím tedy z kompilátů jednotlivých informací.
Pan Beránek nám do Slavie přinesl v souladu se svými odbornými schopnostmi jasnou koncepci a pro její realizaci si přivedl podle mého názoru velmi dobrý tým spolupracovníků, kteří měli rozdělené úlohy. Současně je faktem, že od prvopočátku se netajil tím, že po dosažení určitých trenérských úspěchů je jeho cílem trénovat v zahraničí. Tomu myslím průběžně podřizuje veškerou svoji činnost - viz trenérství u "21", asistence u národního mužstva. Jeho prezentovaná filosofie "stačí 2.místo v lize, hlavní je LM" byla možná trochu alibistická, ale hlavně utrpěla těžkou ránu tím, že jsme byli vyřazeni jak z účati v LM, tak i z poháru UEFA. A dostávám se k příčinám, proč po poměrně úspěšném jaru přišel krizový podzim. Myslím, že hlavním momentem nebyl výrazný pokles formy, ale dlouho utajovaná situace mezi hráči v kabině. Bohužel se nemohu zbavit pocitu, že prvopříčinou byl Pavel Kuka, kterého si jinak velmi vážím, ale on si při svém návratu přišel hrát na "lídra", na kterého asi nemá. Nic ve zlém, je prostě osobností jiného charakteru než autoritavní tahoun mužstva. Navíc jeho výkony také nebyly prvotřídní, aby se cítil ukřivděn za to, že nehraje a prezentoval to veřejně tak, jak to prezentoval. Nedá mi v této souvislosti vzpomenout Honzy Suchopárka, který věhlasu Pavla Kuky sice nedosáhl, ale pro mužstvo byl morální osobností a autoritou. A včas si uvědomil, že zákon času platí i pro něho a dokázal důstojně odejít. Zde, v nejednotnosti a rozmíškách hráčského kolektivu vidím počátek krize. A myslím si, že pan Beránek již v tuto dobu měl situaci radikálně řešit. V důsledku toho pokračoval "rozvoj" vztahů, kterým asi pan Beránek začal trochu podléhat, to se projevilo na sestavě, ale hlavně na neúspěšných výsledcích. A spirála se roztočila... Po vyřazení z účasti v LM prodej nejcennějších hráčů, jejich problematická náhrada, nedobré výsledky. Myslím si, že pan Beránek si osobně celou situaci uvědomoval a hlavně to, že mu začíná přerůstat přes hlavu, když ji včas neřešil. Začal si pravděpodobně jistit svoji osobní pozici formou zadních vrátek jinde. Asistence u úspěšného národního mužstva ho přivedla do kontaktu s "prezidentem planety Země" Koš?álem, kterému neunikly odborné kvality pana Beránka. Pan Beránek se věnuje národnímu mužstvu zjevně intenzivně, protože v průběhu podzimu ve Slávii tuším dvakrát kolem deseti dnů nefungoval. Podle mého názoru je to příliš dlouhá nepřítomnost hlavního trenéra u mužstva v době hlavní sezóny. Ale jak zdůrazňuji, dal přednost osobním ambicím před rovnáním rozhádaného mužstva. Vrcholným projevem těchto osobních ambicí bylo prohlášení pana Beránka ve stylu "never say never" na otázku možného angažmá ve Spartě. Možný kořen jsem naznačil. A jeho exkurze do Anglie má obdobnou motivaci. Můžeme mít jakékoliv výhrady k Ing. Leškovi, ale on je majitelem jmenovaný a potvrzený manažer a pan Beránek byl jeho podřízený. A já osobně bych poslední osobní počiny pana Beránka hodnotil jako hraničící s loajalitou vůči zaměstnavateli. A loajalita se zaměstnavatelem se vyžaduje na celém světě. To je asi hlavní příčinou dnešní dohody o ukončení smlouvy. Pan Beránek udělal pro Slavii moc, hlavně přinesl po létech koncepci a je na vedení, aby tato byla udržena. Tým lidí na to je a bylo by nanejvýš vhodné držet určitou personální kontinuitu a nedávat přednost osobním sympatiím nebo averzím. Pokud tuto koncepci uchováme a budeme s ní mít úspěchy, nikdy bychom neměli zapomínat na jejího autora. Bohužel však pan Beránek má zjevně výrazně vyšší schopnosti odborné než psychologické a to se mu v podstatě vymstilo ve "vybunzírovaných" vztazích v kabině. A je mužem velmi ambiciózním. Takže v dané situaci se začal orientovat na zajiš?ování osobních ambicí, a tam už prospěch Slavie není na prvním místě.
Stačí vám to? Tím dneska končím. (Bohumil Hrabal)
Toto vše je výlučně můj osobní názor (alfabet
Komentáře (17)
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení a registrovaní uživatelé. Přihlašte se zde
Beránek končí - můj pohled
gary před 21 lety 10.12.2003 23:55 |Tak jeden z mála profesionálů ve Slávii končí. A jistě si mnoho lidí v klubu oddychne. Pan Beránek byl asi jediný člověk ,který když nebyl spokojen se stavem trávníku tak prostě zodpovědného člověka vyhodil. Dokonce si dovolil kritizovat pana Vrbu ,že místo on line rozhovoru fandů s Vladimírem Šmicerem na oficiálních stránkách si šli spolu zahrát golf. Takové věci se ve Slávii nezapomínají. Pan Beránek své kritiky nemohl umlčet ani žádným velkým úspěchem na poli sportovním .Pak už se na něj valila jedna pohroma za druhou a on ztratil sílu na razantní řešení. Prostě nedokázal správně vyřešit krizové situace a v těch se pozná nejvíce síla člověka. A když k tomu ještě připočítáme jeho trochu namyšlené chování vůči novinářům , prostě z toho vyjde jeho odchod bez povyku.
Ale nezoufejme. V českých hájích pobíhají dva trenéři ,kteří mohou pana Beránka nahradit. Tím je Pepík Csaplár a nebo Zdeněk Ščasný.
Re: Beránek končí - můj pohled
(host) před 21 lety 11.12.2003 00:33 |To je vsechno hezky a taky na tom bude i kus pravdy, ale uvedomme si, ze "velky uspech na posi soprtovnim" je to hlavni co by nas asi melo zajimat a proto kdyz na jednu stranu vah polozim sportovni uspech, ktery se jaksi nedotavil a na druhou stranu prikladne chovani uvnitr klubu, vetsi vahu ma rozhodne NEdosazeni sportovniho vysledku...
Vyhazovy nekoho kdo ma na starosti travnik me zase az tak nezajimaj, me zajima titul a liga mistru a ani jedno z toho nemame, tudiz neni co resit...
Na druhou stranu je nutno uznat, ze pan Beranek je jednim z nejlepsich ceskych treneru, takze je jeho odchod velkou ztratotu a velkou chybou...
Re: Beránek končí - můj pohled
(host) před 21 lety 11.12.2003 00:14 |Myslím, že je to téměř vše velmi výstižné!!!
Mám velmi podobné názory. Včetně role Kuky, kterého si zase tak moc nevážím. Už z jeho chování na hřišti nemám dojem, že on by měl být jakoukoli vůdčí osobností. Ano, Suchopárek se k tomu postavil nepoměrně lépe a nikdy si nehrál na ukřivděného. Možná, že jemu by nějaká ta funkce ve Slávii slušela lépe. Co se týká Csaplára, jsem trochu na rozpacích. Fotbalu rozumí, ale moc velká autorita to není a také toho tak moc nedokázal. No uvidíme. Jestli vůbec přijde. Ale šuškalo se o tom už před pár týdny.
Re: Beránek končí - můj pohled
(host) před 21 lety 11.12.2003 08:43 |Plně souhlasím s předchozími názory ale současná obměna týmu je příliš velká,takže nový trenér bude mít v zimní přestávce složitou úlohu postavit
tým,který by dosáhl,jak si všichni přejeme,na evropské poháry.
Re: Beránek končí - můj pohled
GHOST před 21 lety 11.12.2003 08:43 |K tomu bych jen pridal, ze si pred sezonou vybral spatne posily, coz stalo Slavii nejakych 60milionu. Jak posily hraji vime vsichni.
No a kdyz se do LM nepostoupilo, tak bohuzel se prodavat muselo..
Velká tlustá čára
mpik před 21 lety 11.12.2003 09:07 |Počínaje Novým rokem by se měla udělat velká tlustá čára za výkony hráčů, hádkami v kabině, nezdary pana Beránka i pana Lešky a nezájmem společnosti ENIC. Prostě začít rok 2004 úplně zčistého stolu. Přijde nový trenér s novou koncepcí, přijde i snad dostatek nových hráčů a někteří odejdou. Vedení Slavie začne jasně a dostatečně komunikovat s fanoušky, aby bylo vidět co vše se dělá pro výstavbu stadionu a stabilizaci mužstva. A my fanoušci se dočkáme pořádného fanklubu. Zapomeneme na podzimní nezdary a zaútočíme na titul, ač to nebude lehké. A nebo s dáme minimální cíl jak by ho vyřkl Vladimír Růžička - skončit v lize před Spartou!
Re: Velká tlustá čára
(host) před 21 lety 11.12.2003 09:26 |A teď tu o sněhurkovi a sedmi trpasličkách :o)))
KenX
Re: Velká tlustá čára
Mihajlovic před 21 lety 11.12.2003 10:43 |Přesně tak :)) Tohle není pohádka!
Tlustá čára se může udělat až se změní majitel a odstraní se celá ta infekce vazeb mezi funkcionáři na kterou slávie marodí.
Jeden člověk (jeden trenér) a pár posil s tím nedokáže hnout. Buďto se v tom utopí, nebo brzo odejde...
Slávie je shnilá.
Je to smutný.
Re: Velká tlustá čára
(host) před 21 lety 12.12.2003 16:11 |Jsem rád, že v "pozitivní atmosféře", která bohužel Slávistické noviny zachvátila, si alespoň někdo zanechal zdravý rozum. Celá akce s článkem v Hattriku a odvoláním Beránka je podle mě jen další geniální manipulací pana Lešky. Ve skutečnosti je naprostou skázou tohoto mužstva, ale umí mimořádně dobře manipulovat a mlžit. Rozprodal mužstvo, o stadionu mlží a mlží a když se situace zase stává kritickou, předhodí slávistickému národu obětního Beránka. Přitom i vrabci na střeše si dříve štěbetali o jeho nadstandardních vztazích s panem Paskou, kdy do Slávie nepřišel ani z ní neodešel hráč, který by neměl právě tohoto pána za agenta. Dobré vztahy s ním měl mít i trenér Cipro, ale určitě to byly jen drobečky. Dnes nepochybuji, že je to právě pan Leška, kdo stojí za většinou obchodů pana Zíky, pokud k nim skutečně dochází. Je smutné, jak jsme se v Slávistických novinách naučili tomuto pánovi sedat na špek. Rozprodal půlku mužstva, teď vypustil fámu o odchodu bratří Došků a pokud neodejdou (čemuž bych se při jejich výkonnosti ani příliš nedivil), bude se pasovat za zachránce Slavie, který s nimi dojednal prodloužení smlouvy. Pan Leška umí. Všimněte si, že nové zprávy o pokroku při výstavbě stadionu vypouští zásadně, když je mužstvo v největším srabu. Teď jsme zase dostali další cukrátko v podobě přátelského zápasu s Tottenhamem.
Re: Velká tlustá čára
(host) před 21 lety 12.12.2003 19:38 |Nevím, nevím, ale Tvůj pohled je zase příliš zaujatý panem Leškou. Ten zdaleka nemá takové pravomoci, aby si mohl dělat co chce (v předsednictvu, které o všem rozhoduje má jen jeden hlas). Jinou věcí je jestli informace jim podané jsou vždy korektní.
Co se týká stadionu, tady byla jediná chyba, když se sliboval v době (tuším v roce 1997), kdy to legislativně nebylo možné. Nyní si myslím, že informace o stavu přípravy na výstavbu jsou zcela vyčerpávající a konkrétní i s termíny, takže nevím kde vidíš to mlžení. Co se týká pan Ziky, tak s ním měl ty nejlepší vztahy hlavně pan Beránek a to už v době, kdy byl ještě v Blšanech. Takže suma sumárum: Leška je dobrý hromosvod, ale zdaleka ne takový škůdce.
Re: Beránek končí - můj pohled
(host) před 21 lety 11.12.2003 11:48 |Myslím, že alfabetova analýza je velmi gramotná a dá se téměř plně podpořit.
Pan Beránek je skutečně dobrý odborník, má cit a postavil kolem sebe dobré asistenty. Někdy si dokonce říkám, jestli by třeba Jirkal nezvládl mužstvo lépe než Czaplár.
Podle mého názoru ale Beránek nezvládl to nejdůležitější, být opravdovým vůdcem. Nedokázal si získat potřebnou autoritu, působil alibisticky a nejistě. Charisma nula. Nebyl to člověk, za kterého by hráči byli ochotni nastavovat kotníky a kolena protihráčům.
Výsledky dobré snad obchodně - viz Skácel a Vachy: občas jsem měl ale pocit, že mu opravdu šlo víc o kšeft s hráči a prosazení svých koní než o postavení nejlepší sestavy a nejlepší výsledek – zvláš? letos na jaře..
Selhání na jaře je podle mého důvodu druhým velkým důvodem pro odvolání.
Jsem přesvědčen, že u jednadvacítky čR se jeho schopnosti uplatní lépe, víc si vydělá, a neb udou mu tolik nadávat.
Pavel Kuka určitě není ideál: ale má charisma a vypadá jako šéf, mluví tak a možná by byl schopen opravdu fotbalu ve S lavii šéfovat : bylo by ale lepší, kdyby se učil vládnout fotbalu v klidnějších poměrech, než jaké jsou ve Slavii, a třeba zrovna na jejím béčku.
Re: Beránek končí - můj pohled
(host) před 21 lety 11.12.2003 14:24 |Jen to ne!!!!! Sebrat kvalitnim a poctivym lidem z becka a mladeze praci kvuli nejakemu namachrovanymu hovadu jmenem Kuka. Cim si zaslouzil obdiv a pasovani fanousky do role funkcionare??? Nicim, na tomto poli nic nedokazal a neverim, ze se svym momentalnim pristupem dokaze. Byl by to jen rozvracec!
Re: Beránek končí - můj pohled
(host) před 21 lety 12.12.2003 14:02 |Je to zřejmě nejden z nejinteligentnějších českých fotbalistů, ve Slavii vyrůstal a spojil s ní život a žádné přehnané machrování jsem u něj nepozoroval.
Fakt ale je, že Klusáček dělá skvělou práci a bude z něj asi jednou skvělý trenér pro ačko
Re: Beránek končí - můj pohled
chrobak před 21 lety 11.12.2003 16:06 |V podstatě mám na věc stejný náhled. Jen bych připojil pár poznámek. Osobně mě docela zarazila odpověď Beránka na tisk. konf. na tu Spartu. Avšak ani tak ne tím, že řekl nikdy neříkej nikdy, to by mohla být vcelku očekávaná odpověď, ale tím dodatkem, kdy to upřesnil (a jak jsem poslouchal zvukový záznam, tak odpověď rozhodně nestřelil od boku), že se smlouvou ve Slavii nemůže trénovat Spartu, což je trošku něco jiného a dost silné kafe. Myslím, že tím byl zaskočen i Leška a ne nadarmo to připomenul po svém návratu z Londýna. Nakonec kdo pozorně četl jeho odpovědi nemohl být odvoláním Beránka překvapen. Je to jen spekulace, ale myslím, že to byl impuls, který to nasměroval k odvolání a mezi řádky to Leška řekl tím, že se situace v posledních dnech vyvíjela. Já mám pro Beránkovo jednání několik spekulací. Buď chtěl tlačit na Slavii, že to nebude Slavie, ale on kdo se bude rozhodovat, jestli bude ochoten Slavii trénovat anebo opravdu hledal jiné cesty jak se dostat do Evropy. Obojí se nemohlo Slávii líbit. A v v důsledku toho pak už nebyl ochoten Leška skousnout ani to, že chtěl Beránek jednat přímo s Enicem, když jeho partner by mělo být vedení Slavie.
Beránkovi jsem vždy moc fandil, ale měl jsem dlouhou dobu podezření, že sestavu příliš ovlivňuje to, jaké hráče je třeba momentálně prodat. Myslím, že to byl důvod, proč např. Adauto tak dlouho nebyl v základní sestavě. A když jsem si to dal dohronady s článkem v Hattriku, tak jsem pomalu přestával litovat jeho odchodu. Vzhledem k celé situaci si myslím, že odvolání Beránka bylo nakonec logické a že změna může být spíš plus.
Ještě takovou drobnost na závěr. Celý podzim je zejména na of. webu spousta příspěvků jako Beránek ven a o Beranech a podobně. Když k tomu došlo, tak titíž volají, co provedl Leška za zločin, že ho odvolal a jak je to náš konec.
Re: Beránek končí - můj pohled
(host) před 21 lety 12.12.2003 11:09 |Chtěl bych jen trochu shrnout to, co Beránek chtěl a udělal. Když nastoupil, tak si dal hodně podmínek a dostal pravomoci, které do té doby měl asi málokterý z předešlých trenérů. K tomu mu tolik námi tolik kritizovaný management koupil skoro každého, na koho si ukázal. Když však se tvrdě podíváme na úspěchy, které měly být touto "koncepcí" dosaženy, tak zjistíme, že nebyly v podstatě žádné. Mě hrozně vytáčí názory, které mluví o tom, jak mužstvo hrálo pěkný fotbal. Vzpomeňme si ale na to, že ten hezký fotbal se odehrával tak maximálně v 50 procentech zápasů, včetně toho, že v UEFě to bylo nejmarkantnější. Tam jsme na hřištích soupeřů hořeli skoro vždycky a doma se to pak dohánělo.(jakmile byl los obráceně a druhý zápas byl venku, tak jsme vypadli ) Pro nejdůležitější zápas celého trenérského působení (Vigo), když trenér na místo ve středu obrany( jedno z nejdůležitějších) postaví člověka, který s mužstvem neodehrál do té chvíle nic, se to nedá nazvat jinak než právě chybějící odbornost a profesionalita. K té patří i autorita trenéra před mužstvem. Kdyby tu pan Beránek měl takovou, jak tu někdo zmínil Růžičkovu u hokejistů, tak by Kuku vyrazil už na jaře 2002, kdy poskytl první ze svých postřehů na téma jak je možné, že já nehraju? Vzpomeňme si na Ujčíka, jaká to v té chvíli byla modla a jak se to kotli nelíbilo, když ho Růža nemilosrdně vyměnil. Ale o tom je autorita a respekt, a ten si Beránek bohužel u mužstva nevybudoval. Cíle si stanovil sám a nesplnil je, takže se jenom divím, že vydržel až do konce podzimu. Veškeré koncepce jsou jen blábolení, protože v dnešním fotbale je všude ve světě jedinou koncepcí úspěch, a ten tu chybí.
Re: Beránek končí - můj pohled
chrobak před 21 lety 12.12.2003 14:12 |V postatě mi toto hovoří z duše až na několik věcí.
Abychom nebyli nespravedliví, je třeba říct že Beránek měl dobrý čich na mladé hráče (zejména Piták, Skácel). Dále kádr výrazně pročistil a myslím ku prospěchu věci. Měl k tomu přidat i Kuku a to říkám přesto, že jsem mu vždy fandil. Ve svém důsledku byl Kukův vliv rozkladný a? už projevy navenek nebo dovnitř. Zcela souhlasím s tím že takový Růžička by si s tím poradil a nejspíš by mu v manšaftu nic takového ani nenastalo. I kbyby Kuka měl pravdu a třeba o sestavě rozhodovalo víc vystavování zboží fotbalových agentů než forma, nemůže na to jít jako hráč a proti těm hráčům, ale jediná cesta je z pozice managementu.
Myslím, že kádr je nyní i díky Beránkovi perspektivní. Musíme vzít v úvahu, že starší hráči pokud jsou dobří už jen přemýšlejí jak se dostat ven. Ti co zde nyní jsou o tom můžou přemýšlet až za nějaký ten pátek (doufejme, že Skácel byla výjímka). Tou zmíněnou koncepcí bylo právě to, že lépe než momentalní vysprávka, je lepší něco zgruntu změnit, takže momentální neúspěch by se dal skousnoput. Právě díky těm vysprávkám šla Slávia od ničeho k ničemu v období po Ciprovi a zřejmě již za něho.
Utkání ve Vigu neprohrál Zachariáš, ale spíš zkušení borci ze zálohy. Možná jedině měl nastoupit Bejbl a to i přesto, že tehdy ještě nebyl v takové fazóně jako později na podzim.
Re: Beránek končí - můj pohled
(host) před 21 lety 12.12.2003 16:01 |Nezlob se na mě, některé věci říkám možná až přílliš tvrdě, ale abychom si rozuměli: Netvrdím, že zápas ve Vigu prohrál Zachariáš, ale dát úplně nového hráče do středu obrany, kde by určité věci měly být dlouhodobě zažité a zautomatizované, může vést k nejistotě i všech ostatních, kdo se na defenzívě podílí. V nejdůležitějším zápase kariéry trenéra jde o chybu, kterou si nejsem schopen nechat vymluvit. A že to nejůležitější zápas byl, který to celé jeho snažení zlikvidoval, o tom snad není pochyb.