Rozhovor s Jiřím Vrbou
Od prvního srpna by měl zastávat Jiří Vrba ve Slavii dvě funkce - manažera pro komunikaci a nově šéfa marketinku. V rozhovoru poodhalil své plány v marketinku, které se týkají například zlepšení dostupnosti slávistických suvenýrů či vytvoření ishopu. Zároveň upřesnil informace o slávistickém fanclubu, který by měl vzniknout v nejbližších měsících.
Můžete potvrdit informaci, že jste po Karlu Maříkovi novým slávistickým marketinkovým ředitelem?
V této oblasti se může odehrát ještě řada událostí, ale od prvního srpna bych do této funkce měl nastoupit. Alespoň taková je dohoda s představenstvem Slavie.
Jakou máte vizi marketinku?
Myslím, že podstatná část věcí bude převzatá od pana Maříka, na zbytek můžu mít jiný názor. Faktem je, že mám nějakou vizi a představu, jak by se marketinkové věci daly trošku ještě posunout dopředu.
Budete brát zřetel i na návrhy fanoušků?
Určitě, já se přiznám, že tím, že jsem taky fanoušek, tak se se spoustou věcí ztotožňuju, rozumím jim, naprosto chápu všechny kritiky, náměty a prosby, protože tyto myšlenky mám taky. Jenže ty věci znám i z druhé strany. Když jsem před rokem a čtvrt přišel do Slavie, tak jsem si myslel, že spousta věcí se dá udělat rychle, že to nebude problém. Zdaleka ne vše jde tak, jak jsme si představovali. Ocitáme se v prostředí, které není dobré pro sport, všechny evropské kluby šetří na reklamě a na marketinkových výdajích, doléhá na nás česká ekonomika. Není jednoduché sehnat peníze a bez nich jde těžko něco udělat. Fanoušek si říká, že sehnat dvacet třicet milionů není problém. Slavie ty peníze samozřejmě sežene, vydělá je na reklamě či jiným způsobem. Druhá věc je ta, že se nedá říct, že tu končí Mařík a začíná Vrba. Jsou tu smlouvy a kontrakty, které jsou uzavřeny na sezónu až pět sezón dopředu, to už neovlivníme, není to otázka měsíce.
Jak skloubíte dohromady vaší funkci marketinkového ředitele a manažera pro komunikaci s médii?
Tyto dvě oblasti spolu hodně souvisí, jsou propojeny, budu mít výhodu, že celá oblast bude pode mnou. Není možné, abych vše stíhal sám, budu mít tým lidí, s kterými budu spolupracovat, kterým budu důvěřovat a kteří mají zkušenosti. Buď se to povede nebo ne, i pro mě je to určitá profesní výzva, Slavii bych chtěl moc pomoct, uvidíme, zda to dokážeme. Když to nepůjde, tak si půjdu hledat jiné zaměstnání a necháme to třeba povolanějším. Nešel bych do toho, pokud bych nebyl přesvědčený, že se s tím dá něco dělat.
Zlepší se prodej suvenýrů se slávistickými logy?
To je klasická výtka, já to samozřejmě vím a chci tento program nějakým způsobem oživit. Je ale potřeba vidět i to, že do všeho se musí investovat finanční prostředky. Lidi v čechách nejsou zvyklí tyto věci nakupovat nebo se v nich předvádět. Když jedete na fotbal do Anglie, do Francie, do Španělska, tak padesát procent fanoušků na stadionu má na sobě repliku dresu a repliky tam jsou dvakrát tak drahé co u nás. Jenže kluby z prodeje replik vlastně žijí. Vzpomínám si, když Slavia hrála před dvěma roky s Panathinaikosem, který koupil těsně před začátkem sezóny hráče, který se jmenoval Konstantinu, vyplatili za něj téměř půl miliardy a strašně moc se klubu za něj vrátilo za repliky, to samé teď Beckham. Tady jsou lidi jiní, dres si na fotbal nevezmou, já bych se také cítil divně, kdybych měl v dresu chodit na fotbal, nevím, čím to je. Bavil jsem se s lidmi, kteří se touto oblastí zabývají v jiných klubech, řekli mi, že do výroby replik nasypou půl milionu, milion a 90% se toho neprodá. Sport a speciálně fotbal, si nemůže dovolit investice, které jsou ztrátové, takže to je problém, ale přesto se to pokusíme nějak řešit.
Hodně fanoušků si stěžuje na to, že po republice se suvenýry nedají koupit vůbec. Budete s tím něco dělat?
Zatím jsme suvenýry neměli, protože jejich výrobu zajiš?ovala firma Calcio, která koupila licenci od nás na to, že může podnikat s předměty Slavie, což nás nijak neomezuje. V momentu, kdy se do toho pustíme, chceme mít zajištěný odbyt, jednak prostřednictvím ishopu na oficiálních stránkách, dále se chystáme otevřít slávistické stánky po Carrefourech po republice. Carrefour má nového marketinkového šéfa, s kterým jsem shodou okolností mluvil minulý týden, a ten je tomuto plánu velmi nakloněn a má do něj velkou chu?, protože Carrrefour se chce se Slavií propojit daleko víc než doposud. Toto je zatím jedna cesta a doufám, že se podaří najít další, kdy se suvenýry či předprodej vstupenek dostanou do lokalit, které jsou přístupnější než Strahov. Na těchto věcech pracujeme, ale nemůžeme říct, že to bude za týden. Možná by se to mohlo podařit do dvou měsíců.
Dalším problémem fanoušků je to, že dresy jsou příliš drahé. Podaří se jejich cenu stlačit dolů?
Trošku to souvisí s tím, že tady není velká tradice, jak jsme říkal, v zahraničí lidé kupují mnohem dražší repliky. V tuto chvíli můžu říct, že Adidas od příští sezóny připravuje novou kolekci dresů, protože UEFA mění regule o reklamách na dresech a tak. K tomuto dresu už Adidas vyrobí repliku. Myslím, že letošní sezónu ještě nebude možnost koupit repliku, ale jen originální dres, který stojí okolo 1400 korun. A až se rozjede výroba replik, tak budou samozřejmě v celé škále velikostí, ne jako nyní.
Jaká by mohla být cena replik?
Těžko předvídat, já myslím, že okolo 500 – 600 korun.
Jaké pokroky nastaly kolem nové hymny Slavie?
Nedá se říct, že se nic neděje, dostal jsem do ruky už pár demosnímků. říkám si, že když to má být něco, co má být hymnou Slavie, tak musíme být stoprocentně přesvědčeni, že je to bezvadné. Domlouval jsem se na hymně se třemi subjekty, první z nich byl Honza Muchow, druhý Michal Dvořák z Lucie, který ze začátku vypadal na to, že do toho má chu?, třetí byli Chinaski. Ti mi poslali demoverzi, která se mi líbila, ale vrátili jsme jim ji, aby ji pozměnili, myslím, že by ji fanoušci považovali téměř za provokaci z naší strany, protože to celé začínalo refrénem Eden je jen jeden. S umělci všeobecně je to hodně složité, nejdřív vám všichni řeknou, jaký o to mají zájem, ale pak se začnou vymlouvat, že jedou na festival a nemají čas, je těžké je přinutit k nějakému termínu. Další věc je ta, že po půl roce se mi podařilo sehnat hymnu, co napsal Standa Procházka pro Odbor přátel někdy v šedesátých letech, je to ale dechovka. Myslím, že hodně lidí to má ráda, překvapilo mě, že refrén z této věci zpívá i kotel. Pohrávám si s myšlenkou, zda tuto věc neudělat nově, protože je to opravdu příšerná dechovka, kterou lidi už nemusí. Ohlas na to je, lidi, kteří si to nemůžou pamatovat, ji zpívají. Snad do příštího domácího zápasu seženu kvalitní nahrávku, zkusíme ji pustit a uvidíme, jak na ni lidi budou reagovat.
Budou i další zlepšení a úpravy na oficiálním webu?
Od té doby, co web funguje v nové podobě, se ně něm zvýšila návštěvnost sedminásobně, máme 2000 čtenářů denně, což jsem si vůbec nepředstavoval. Slíbili jsme, že ho nějakým způsobem budeme budovat, v první řadě informační servis a poté ishop a zábava. Občas máme vzkazy, že to, že Dostálek jde do Wolfsburgu, se dozvídáme zase jenom ze Sportu. Musím říct, že o tom, že Dostálek jde do Wolfsburgu se také dozvídáme jen ze Sportu. Jde o to, že když to jsou oficiální stránky, tak zprávy musí být oficiální. Několikrát jsme se spálili, že když pustíme zprávu, která je ve spekulativní rovině, tak se to vymstí. Například případ Šesták, tentokrát Švancara, u Štěpána Vachouška nám lidé vyčítali, že o přestupu na webu nic nebylo v době, kdy názory obou klubů byly natolik rozdílné, že to vypadalo, že spíš do Francie nepřestoupí. Když například Sport napíše černý do Dortmundu a druhý den to dementuje, tak si to může dovolit, protože je to bulvár, my to zveřejníme, až když bude mít hráč podepsanou smlouvu.
Šla by na webu zavést sekce výstavba stadionu Pepiho Bicana a průběžně informovat, jak pokračuje výstavba?
V okamžiku, kdy výstavba bude průběžně pokračovat, nepochybně něco takového uděláme.
Bylo by možné uvádět u hráčů jména jejich manažerů?
To určitě ne, myslím, že by nebylo vhodné jejich jména takto prezentovat, nehledě na to, že hráči manažery dost často mění.
Pan Leška prý před rokem sliboval maskota, takže kde je?
O tom nic nevím, slyším to poprvé. Zdá se mi to spíše jako omyl.
Jaká je situace ohledně fanclubu?
Ohledně něj je to v současné době v takové fázi, že na ministerstvu vnitra leží návrh na registraci, byly tam nějaké připomínky, dostal jsem to před 14 dny zpátky. Nyní jsem neměl čas se tomu více věnovat, ale projekt je tam, je připraven i systém výhod pro fanoušky. Ti se mohou přihlásit do několika skupin výhod ve fanclubu podle toho, jakou částkou přispějí, je to rozděleno do tří nebo čtyř kategorií. Základní by měla mít příspěvek padesát korun, ta nejexkluzivnější kolem osmi set korun za rok. Nic ale nikomu nenutíme, každý si zaplatí tolik, kolik bude chtít využívat výhod. Mezi nimi je slevový systém na ligu, na zápasy evropských pohárů, předplatné Poločasu, práva užívat emaily na slávistické doméně, je to tam odstupňováno. Myslím, že i v základní kategorii bude víc než doposud, bude tam minimální desetiprocentní sleva na permanentky, před sezónou plakát mužstva a soupisku, uvidíme, zda se nám podaří, aby plakát byl podepsaný od všech hráčů. V okamžiku, kdy z ministerstva dostaneme razítko, že fungujeme, tak na oficiálním webu i na Slávistických novinách rozjedeme kampaň, v které budeme lidi do fanclubu zvát.
Toto je důvod, proč na permanentky nejsou letos žádné slevy či Poločas zadarmo?
Ano, letos je to taková přechodová sezóna. Domníval jsem se, že to půjde hladčeji a že před začátkem sezóny to rozjedeme. Teď záleží na tom, jak to na ministerstvu rychle dotáhnou do konce.
Budou lidé dostávat k permanentkám třeba i dresy nebo nějaké drobné suvenýry?
Budeme o tom přemýšlet.
Komentáře (10)
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení a registrovaní uživatelé. Přihlašte se zde
Re: Rozhovor s Jiřím Vrbou
jiri před 21 lety 29.07.2003 08:56 |v článku je pár věcí kterým až tolik nevěřím, ale to ukáže čas - snad se mýlím (doufám). V každém případě je výborné, že se něco děje - jen všechny ty nápady uvést v život co nejdříve.
Re: Rozhovor s Jiřím Vrbou
(host) před 21 lety 01.09.2003 10:47 |tak jsem zvedavej, kdy nam jirka zase neco rekne! co takhle tydne napsat par radku, nebo manazer pro komunikaci komunikuje s fanousky jenom jednou za pul roku?
Re: Rozhovor s Jiřím Vrbou
(host) před 21 lety 29.07.2003 09:45 |s tim Eden je jen jeden,to me docela pobavilo;)
Re: Rozhovor s Jiřím Vrbou
(host) před 21 lety 26.08.2003 14:42 |To jak se k popěvku "Eden je jen jeden" pan Vrba staví, u mne vzbuzuje pochyby jestli se tam Slavia někdy vůbec vrátí.
Re: Rozhovor s Jiřím Vrbou
mpik před 21 lety 29.07.2003 12:10 |Já si na zápas Slavie vždy dres beru a mám ho na sobě i cestou na stadion a zpět domů a podotýkám, že rozhodně nebydlím v okolí stadionu. Jsem hrdý na to že jsem fanoušek Slavie a nestydím se za to! Co nejvíce vadí mě je že jsme národ vymlouvačů jak jsem kdesi četl. Spousta "takyfanoušků" nejde na zápas, protože je moc horko, moc zima, moc drahý lístek, málo atraktivní soupeř, atd. - prosě výmluva se vždy najde. Také bych rád co nejvíce muziky za málo peněz, ale chápu, že současná ekonomická situace není nejrůžovější. Vyrábět dresy aby byly k dostání na každém rohu a pak se jich prodalo 10% určitě nemá smysl. Naopak fungování fanklubu by bylo zajisté přínosem, už jen pro možnost přímého marketingového oslovení. Třeba od Bati mi chodí jednou za čas mejl ve stylu "Dobrý den pane Martine, máme pro vás skvělou letní nabídku.....". Jinak si přeji to co asi všichni fanoušci Slavie: nový důstojný stadion! A pro teď třeba více stánků s klobásou a levnou točenou limonádou (sudová limonáda se stále vyrábí a je levnější než drahé americké limonády).
Re: Rozhovor s Jiřím Vrbou
jf.vachal před 21 lety 29.07.2003 17:06 |Pane Vrbo, radu, jak fungují kluby s příjmem z prodeje upomínek a replik daleko převyšující náš celý rozpočet, nemusíte hledat tak daleko, vždy? v našem klubu jsou hráči, a inteligentní a rozumní lidé, kteří život v takových klubech poznali. Budete se radit i s nimi ? Rada od zkušenějšího a zároveň člověka ochotného poradit nikdy neurazí a je ku prospěchu věci. Dejte hlavy dohromady a lépe se nám podaří ! A konečně už by mohla celá Slávka, od bafuňářů až po kustoda, začít táhnout né za jeden provaz každý sám a jinam, ale za jeden konec a stejným směrem, bez zbytečné skromnosti a malomyslnosti. Do boje !
Re: Rozhovor s Jiřím Vrbou
jiri před 21 lety 29.07.2003 17:57 |nedá mi to ještě jednou nereagovat: onehdy když jsem si tak prohlížel stránky nejaen Slávie ale i ostatních klubů v GB zjistil jsem, že nabídka suvenýrů je v podstatě všude stejná, bídná. Přijde mi velmi alibistické prohlásit "Prodej suvenýrů je prodělečná činnost "(nekomentuji tímto rozhovor s p.Vrbou, tuto odpověď jsem slyšel zřeba i v Calciu) neb jsem plně přesvědčen že NIKDO ale opravdu NIKDO v naší GB s pořádným prodejem kvalitních klubových věcí ani nezačal. Nejde přeci o to mít skladem tisíce kusů např. triček s logem, když už i v čR je velké množství firem, které dokáží vyšít na cokoliv cokoli a to na objednávku s dodací lhůtou 2 - 3 týdnů - jen uzavřít smlouvu (vím to z vlastní zkušenosti - kvalitní tričko cca 180 - 250 + 80 výšivka / tričko bílé s kulatým tištěným znakem za 200 z Calcia:O))). Nabídka je tedy velmi chudá, omezená a já jen doufám že nástupem nové krve se vše pohne ku předu ("zpátky ni krok"). Naši majitelé z Anglie jistě ví, co vše je možné získat na ostrovech (v tomto kroku nicnedělání a liknavosti je fakt nechápu). No nic, vykecal jsem se....
Re: Rozhovor s Jiřím Vrbou
(host) před 21 lety 29.07.2003 21:36 |Rád bych komentoval několik nepřesností ve vyjádření pana Vrby. Nedávno jsem byl v Anglii a docela jsem se tam zajímal o dresy. Prošel jsem několik sportovních obchodů v několika městech, kde to dresy jen přetékalo. Všiml jsem si, že všude byly stejné ceny, takže dresy mají asi fixní ceny. Moc dobře si taky pamatuju ceny dresů. Nejdražší dresy měly kluby jako Liverpool a Manchester a také repre. Ceny mají od 30 do 35 lbs. (tedy asi 1300-1600 Kč), záleží na klubu. Lepší kluby měly ceny od 20 lbs. do 25 lbs. (Chelsea 22, Arsenal 25, Newcastle 20). No a pak jsou tu takové týmy jako Charlton nebo West Ham, které mají dresy za 10 lbs., což je v přepočtu 450 Kč. I kdyby jsme nebrali v úvahu, že momentálně jediný dostupný dres Slavie je za 1400 Kč, což je stejně jako u nejslavnějších klubů v Anglii, můžeme říct, že dresy nejlepších anglických klubů jsou dvakrát dražší (cena českých je asi kolem 700 Kč). Má však Slavia ambice být stejně drahá jako kluby o podstatně lepší výkonnosti a image, navíc působících v zemích s podstatně větší kupní sílou obyvatelstva? Na to se prostě nemůže vymlouvat. Navíc průměrná cena dresů není v Anglii dvakrát dražší, ale asi jenom o 20 % vyšší než u nás.
Re: Rozhovor s Jiřím Vrbou
gary před 21 lety 30.07.2003 00:30 |Slávističtí příznivci si již vypěstovali určitou shovívavost ke klubovým prohlášením. Zažili několik maket nových stadionů ,loni si mužstvo v každém zápase na hřišti soupeřů jelo pro tři body a i snaha udělat něco pro diváky vzala brzo za své. Proto mne překvapil umírněný ton nového marketingového ředitele. Po loňských zkušenostech raději nic neslibuje ,naopak může jen mile překvapit.
Jistě má svojí pravdu. Diváci se na klubových rozpočtech přímo podílejí přibližně 5 % . Proto klub nechce logicky investovat do PR akcí jelikož návratnost těchto investic je mizivá. Takový je bohužel pohled většiny klubů naší ligy. Kluby zapomínají,že s diváky je to jako s hráčem. Musí se vychovat, naučit chodit na fotbal ztotožnit se s klubovým životem a jeho barvami. To nejsou jen dresy a upomínkové předměty. Jsou to i třeba povinné akce kdy se hráči po zápase budou muset věnovat podpisování kartiček klukům. Určitě by i pro sponzory byla zajímavá dohoda,že část svých sponzorských prostředků utratí v podobě PR akcí určených divákům. Je to vytvoření prostorů kde se mohou scházet movitější příznivci klubu . Možná zavedení zlatých permanentních vstupenek .Atd atd. Jistě tyto akce nebudou hned výdělečné . Ale já se ptám. Nebylo by třeba miliony vynaložené na nákup Ličky vhodnější investovat do diváků ?? Ve vyspělých fotbalových klubech diváci přinesou do klubu kolem 40% rozpočtu. Na tomto poli je i v naší lize možné zaznamenat výrazný růst .Ale bez určitých investic a rizika to zřejmě nepůjde .
Re: Rozhovor s Jiřím Vrbou
(host) před 21 lety 30.07.2003 10:09 |Po dlouhé době jsem si přečetl podle mého názoru celkem fundované názor, čímž myslím nejen p. Vrbu, ale i tento příspěvek. Chce to opravdu "jenom" začít !!! Jinak ale pro fandy by se fakt mělo už konečně něco udělat, ne jen autobusy z Moskevské (Anděla), i když velký dík alespoň za ně!!!