Názory

Slavia a fanoušek

V tomto článku bych rád vyjádřil svůj názor ke vztahu Slavia-fanoušek. Předloni v létě jsem na těchto stránkách napsal článek Normalizace, kde jsem měl hodně ostré názory vůči vedení Slavie. Bylo to po vyřazení Panathinaikosem z předkola LM, Slavia neměla žádnou koncepci jak při výchově, tak při koupi hráčů, pečování o fanoušky bylo takřka nulové, stadion v nedohlednu atd....

Fungování klubu spíše připomínalo doby komunismu než fungování klubů ve fotbalově vyspělejších zemích Evropy. Na konci podzimu proběhla taková malá slavistická sametová revoluce. Vyměnil se kouč, do Slavie přišlo několik schopných lidí, konečně se začalo jít cestou jasné koncepce. Zvedla se hra "A", ale i juniorských výběrů (důkazem je velký úspěch na turnaji v Itálii). Pochopitelně začal být zájem o naše hráče. Dá se říct, že po sportovní stránce udělala Slavia velký krok kupředu. Dá se toto říct i o stránce obchodní? Nedá!

Obchodní stránka, neboli módněji byznys, ve fotbale úzce souvisí s péčí klubu o fanoušky. Ta je bohužel u Slavie malá. Nemohu soudit za fanoušky z Prahy a okolí, kteří můžou být na každém utkání. Bydlím totiž 320 km od Prahy a do Prahy na Slavii jedu tak jednou za rok. Snažím se ovšem nevynechat žádný zápas, který hraje Slavie na Moravě. Jaké služby pro fanoušky pro mě klub nabízí? Žádné! Maximálně zasílání Poločasu. Přitom by toho mohlo být tolik. Podívejme se na západ. Tam kluby doslova žijí z prodeje vstupenek a suvenýrů. Nechci tvrdit, že u nás je takový hlad po fotbalu a lidi mají takovou kupní sílu jako třeba v Anglii či Německu, ale jisté předpoklady tento trh má. Nejenom Slavia, ale všechny kluby si neustále stěžují, že příjmy z těchto aktivit zaujímají mizivé procento z jejich příjmů. Ale přiznejme si: Je nabídka a prezentace jejich produktů aspoň trochu taková jako na západě? Slavie se musí lidem nabízet, ne čekat, až si člověk pracně sežene třeba dres či šálu. Z pohledu Pražáků to možná takový problém není, ale mimopražští fanoušci to mají podstatně horší. Nezbývá jim nic jiného, než si do Prahy třeba pro dres zajet, ale málokdo má chu? a peníze si pro to jet 300 km. Až po dlouhé době jsem našel internetový obchod www.fanshop.cz a firmu Calcio CZ, což je jediný mně známý distributor slavistických suvenýrů.

Je tolik možností, jak může Slavia zlepšovat nabídku pro fanoušky, a rozhodně by na tom neprodělala. Slavia například nemá žádný oficiální fanclub. Odbor přátel Slavie mi přijde jako pěkná, ale již poněkud zastaralá aktivita fanoušků. Vždy? můžou fanclub a Odbor přátel fungovat společně. Nebo by fanclub nahradil Odbor a přidalo by ještě pár nových funkcí klasického fanclubu. V rámci této organizace by mohla Slavia plně rozvíjet své aktivity v rámci péče o fanoušky. Fanoušek by se zaregistroval, zaplatil členský poplatek (třeba 200 Kč), získal nějakou klubovou kartu a s ní plno výhod. Například výhodnější ceny vstupného a pernamentek, slevy při koupi klubových suvenýrů, slevy u partnerů Slavie (např. u McDonald's atd.). členům fanclubu by mohl pravidelně chodit časopis typu Poločasu, kde by byly zprávy o chodu klubu, zajímavosti o fotbalistech, plakáty, nabídka suvenýrů, informace o chystaných akcích a setkáních atd. Prostě fanclub je základ. Fanoušci ze všech koutů republiky by měli pocit, že s klubem žijí, a přitom by nemuseli být nutně na každém zápase. Klub by z toho samozřejmě profitoval.

Pořád mluvím o prodeji suvenýrů, ale Slavie nemá vyřešenou ani pořádnou sí? prodeje. Já jsem se zatím setkal pouze s malým obchůdkem Calcio CZ a několika replikami dresů na tržišti. Pokud člověk nejede přímo na zápas, nemá šanci. Jenže Slavia nemůže čekat, až si její suvenýry někdo najde, Slavie se musí nabízet! Hlavním sponzorem je Carrefour, který má sí? obchodů po celé republice. Stačilo by, kdyby se klub s Carrefourem dohodl, že bude v každém svém obchodním domě suvenýry nabízet. Hned by byla jejich dostupnost podstatně vyšší. Nebo se domluvit s Adidasem, ten má určitě sí? značkových prodejen. Na škodu by taky nebylo zavést na webu pořádný klubový e-shop. Nebo například Sparta, kterou musím ač nerad dát v tomto případě za vzor, má sportovní prodejny, kde mají prostě značku Oficiální obchod AC Sparta Praha. Nepokládám práci Sparty za ideální, ale zatím je u nás po této stránce nejdál. Má funkční fanclub, e-shop, sí? prodejen, její suvenýry se objevují nejrůznějších katalozích.

Tímto článkem jsem chtěl ukázat na velkou, ale opomíjenou slabinu Slavie. Tímto směrem by se měl udělat první krok na cestě do vyspělé fotbalové Evropy. I zanedbávání tohoto problému má podíl malé návštěvnosti stadionů. Slyšel jsem, že fanclub se chystá. To je dobře, ale pokud nebudou splněny další výše uvedené podmínky, fanclub nebude mít, co nabídnout, a bude k ničemu. Slavia má po celé republice tisíce fanoušků, tedy potenciálních zákazníků a doufám, že toho začne využívat.

P.S.: Je to jen vyjádření mého osobního názoru. Možná vy ostatní na
to díváte jinak.

Komentáře (13)

Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení a registrovaní uživatelé. Přihlašte se zde

  1. Re: Slavia a fanoušek

    ERIK (host)     před 22 lety 25.03.2003 07:22 |  
    0 0

    S drtivou většinou s tebou souhlasím, ale co vím, tak např. v pražském Carrefouru na Smíchově je takový malý Slávistický koutek, kde nabízejí základní suvenýry (dres, vlaječky, apod.). Jak je to v jiných Carrefourech po republice nevím. Jinak musím bohužel konstatovat, že marketingové aktivity Slavie jsou naprosto zoufalé. Já být Gř Slavie, tak celé oddělení marketingu vyházím a najdu si jiné lidi. Ono by to chtělo udělat pořád průvan v celé zatuchlé administrativě vedení a.s. Co jsme slyšel od celkem dobře informovaných zdrojů, tak pracovní morálka a produktivita práce některých (většiny?) pracovníků a.s. je zoufalá. Podle toho taky Slavie vypadá. Je to smutné, ale když se mě 12-letý bratránek, zeptá, proč by měl fandit Slavii a ne Spartě, tak mu s ohledem na současnost bohužel moc důvodů říct nemůžu. Věčně (maximálně) druzí, bez stadionu, bez marketingu, atd.

    • Re: Slavia a fanoušek

      (host)     před 22 lety 25.03.2003 19:21 |  
      0 0

      Bohužel, obchdní politika je i v ostatnich klubech hrozná!! Například v Hradci nevyrizuji ani objednavky!! Nad tim zustava rozum stat!!!! Pak to s oblibou fotbalu taky tak vypada!

    • Re: Slavia a fanoušek

      Sesivany     před 22 lety 25.03.2003 20:13 |  
      0 0

      Já mám pouze zkušenosti s Carrefourem ve Zlíně, kde není o Slavii ani zmínka. Je to trochu divné, že zrovna v Praze suvenýry mají. Myslím, že to má smysl dávat především do obchodňáků jinde v republice, kde mají fandové hodně omezený přístup k tomuto sortimentu. V Praze se to dá přece jenom sehnat lehčeji.

  2. Re: Slavia a fanoušek

    Chopik     před 22 lety 25.03.2003 13:10 |  
    0 0

    Politika vůči fanouškům je opravdu hrozná. Ale podle mě jsou kořeny ve vlastníkovi, kterému nejde o fotbal, ale o zisk. A že u většiny zaměstanců a.s. je pracovní morálka ubohá, je toho jen příkladem (ENICu to zřejmě nevadí?). Aspoň, že je tam pár nadšenců, kteří se starají o docela dobrý sportovní chod klubu. Ale lenost je nakažlivá a asi se nakazili i hráči A mužstva...

  3. Re: Slavia a fanoušek

    vizzir     před 22 lety 25.03.2003 18:41 |  
    0 0

    velmi pekne napsane,nezbyva nez jen souhlasit...sportovne sla Slavia nahoru,ale obchodne opravdu ne..snad jen prestupova politika je o 100 % lepsi..ale co me dost zneklidnuje,je fakt,ze veskere investice do Slavie(napr.na posily) dava ENIC formou pujcek s urokem... nevim kolik tedy dluh Slavie cini,ale trosku me to znervoznuje...abychom pak nebyli zadluzeni jako Sparta..

    • Re: Slavia a fanoušek

      (host)     před 22 lety 25.03.2003 21:59 |  
      0 0

      To, ze ENIC dava penize do Slavie formou pujcky je jen kvuli ucetnictvi, nic jineho v tom neni. Proste se snazi legalni cestou snizit zisk, aby nemuseli platit dane.

  4. Re: Slavia a fanoušek

    houska     před 22 lety 26.03.2003 00:26 |  
    0 0

    Naprosta pravda a nic nez pravda... Ja z toho mam takovy pocit, ze dokud se do marketingu nevetreme my fanousci, tak to bude porad stejne... Ted mi dovol jednu poznamku, sesivany: Doufam, ze jsi tento svuj prispevek nevlozil jen na SN, ale sdelil jsi ho nejakym zpusobem i vedeni Slavie. Jinak bych to povazöval za plac na nespravnem hrobe - ale vzhledem k tvemu zapaleni verim, ze jsi se odhodlal "brecet i na tom spravnem hrobe"..:-)) Ja uz dlouho planuji, ze s tim neco musim(e) udelat... Mam nejaky napad (ale kolik lidi uz s tim za Leskou bylo, ze), ktery by urcite nezahrnul vse, ale par veci by tam myslim bylo pouzitelnych (mne hlavne trapi atmosfera na zapasech)- mozna by bylo nejlepsi se spojit v nejake "spolecenstvo", udelat bodovy program a jit s tim primo za Leskou (nevim, proc se porad nemohu zbavit pocitu, ze to bude stejne zbytecne) - pak bychom videli, co se s tim da delat. Sesivany: Jinak dekuji za tvuj prispevek - mas muj plny respekt! Richi: Co takhle zavest rubriku na SN "Co vam vadi na Slavii" - urcite by to pomohlo se aspon orientovat v problemech okolo Slavie (i kdyz by to byla spis rubrika pro oficialni stranky - ale tam je to podle mne tak prohnile, ze to asi nema cenu)

    • Re: Slavia a fanoušek

      Sesivany     před 22 lety 26.03.2003 19:18 |  
      0 0

      Jelikož bydlím 320 km od Prahy nemůžu s tím jít přímo na Slavii a kdybych to poslal mailem, tak mi nikdo neodpoví, proto jsem požádal Richiho, aby tento článek předal Vrbovi. Jinak plně souhlasím s tím, že se musí něco dělat. Bohužel znovu musí přijít impuls od fanoušků a ne vedení. Vedení by si mělo přečíst taky všechny komentáře, protože perfektně doplňují myšlenku článku.

      • Re: Slavia a fanoušek

        Richi (admin)     před 22 lety 26.03.2003 21:14 |  
        0 0

        OK, vytisknu si i komentare, at si to prectou.

    • Re: Slavia a fanoušek

      Richi (admin)     před 22 lety 26.03.2003 21:13 |  
      0 0

      Neboj, houska. Clanek predam pri nejlbizsi prilezitosti Jirimu Vrbovi. Mozna to dam i dalsim lidem z vedeni, mozna jiz v patek.

  5. Re: Slavia a fanoušek

    (host)     před 22 lety 26.03.2003 15:09 |  
    0 0

    Zdravím, sorry že píšu jako anonym, ale před pár lety jsem měl podobný názor jako má tento člověk a protože byla zrovna euforie z "úspěchů" Slavie, na základě opravdu vůči mě kladných reakcí :) jsem se rozhodl na tomto webu už neztrácet čas. Napsal jsem tehdy že za problém číslo jednu považuji že nemáme hlavní identitu kterou by měl tým mít, nejsou to hráči, není to ani vedení, ale je to historie klubu a místo které je s ní spojené, mluvím o stadionu a o Edenu. Nyní hraje Slavie opravdu pěkný fotbal, ale návštěvy jsou stále mizerné. Pročpak asi ... Chci aby Slavie hrála opět v Edenu, v místě kde lidé žili fotbalem, což se bohužel už nyní říci nedá. Pan Leška a spol. nám už spoustu let slibují nový stadion, libují si zejména v megalomanských projektech které dosahují i více než miliardy korun a nezapomínají dodat že vše je už zajištěné, investice je připravená a jen zlí státní úředníci to blokují. Na sliby už nikdo nenaletí, měli by přestat básnit o vzdušných zámcích a jasně říci jaký je stav a co se bude dít. Protože takto pro mne je Slavie jen televizní záležitostí, můžete to považovat za hloupej bojkot, ale řekl jsem že na Strahovo NIKDY nepůjdu a znám spoustu lidí se stejným názorem.

    Markus

  6. Re: Slavia a fanoušek

    jiri     před 22 lety 26.03.2003 16:23 |  
    0 0

    moc pekne napsano, musim souhlasit. Zrovna se nachazim v Anglii a tak si dovolim pripojit kratky komentar: mam dve decka a protoze jsem velky fanda fotbalu, hledal jsem na Netu na strankach Liverpoolu a Manchesteru vhovne darky pro ne - zde kdyz se podivate, uvidite nekolika nasobne vetsi suvenyru nez u nas a hlavne mate moznost videt, jak se staraji i o sve mozne nastavajici fans [nachazim se cca 15km od Liv a 25 od Man. a na kazdem rohu ci obchode neni problem sehnat salu, dres ci vlajku {do cca 4£} a to samozrejme nejen vyse uvedenych teamu ale i ostatnich vcetne vlajky Anglie nebo Walesu - v pubech je casto pusteny fotbal a o hre to tam pekne huci - takove kecy ze u nas neni sportovni kultura a nikdo nechodi neberu - ono je jednodusi rict ze to nejde nez neco udelat] . Vse je super pripravene a oni maji v postate jistotu, ze svou nabidkou zasahnou velke mnoztvi lidi oproti nam, kteri maji jeden stanek se suvenyry [o okenku v Edenu nemluve] a par vecech v Carefouru. Poukazovat na slaby marketing mi pripada neucelnea bohuzel zbytecne/ tahne se to nekolik let a me to prijde ze nekdo nema zajem to ani zmenit. Jeste jedden priklad o starosti o fans - jedna se o cistotu Strahova, kvalitu obcersveni a toalet - precetl jsem si posledni odpovedi vedeni a prislo mi, ze chodim na nejaky jiny stadion.
    Zaverem jen tolik: nechapu, ze mame Anglickeho vlastnika a vse vypada tak jak vypada. Z meho pohledu to je zatim tak, ze ani neni snaha neco zmenit a nejak prilakat divaky do hlediste / speaker za teto situace vypada spise trgikomicky pred nasimi prazdnymi tribunami. No nic, nezbyva nez doufat ze jednou bude lepe!!! Slavii ZDAR!!

  7. Re: Slavia a fanoušek

    (host)     před 17 lety 12.09.2007 19:35 |  
    0 0

    nejde jen o distribuci, jde i o to, jak ty suvenýry vypadaj. A vypadaj jako by je dělali ještě za komunismu. Nejsem žádnej metrosexuál, ale taky nejsem žádnej antivkus. Pánové co ony věci navrhují evidentně nejsou profíci. Pak se není čemu divit, že je nikdo nechce - s tim ani distribuční síť nepomůže.